افزایش تعداد سمن‌های جوانان در سال‌های گذشته

جوانان سرمایه‌های بزرگ همه جوامع هستند و موفقیت و پیشرفت هر جامعه‌ای بسته به موفقیت جوانانشان است. در بسیاری از کشورهای دنیا برای موفقیت جوانان سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی می‌شود تا بتوانند از حضور جوانان در همه عرصه‌ها استفاده کنند. در واقع جوانان سرمایه‌های انسانی یک کشور هستند؛ جوانان ایرانی امروز با توجه به شرایط موجود در کشور با چالش های زیادی رو به رو هستند، به منظور بررسی وضعیت جوانان در استان اصفهان، ایمنا با رامین نعیمی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت‌وگویی داشته‌ که در ادامه می‌خوانید:

جمعیت جوانان استان اصفهان چه تعداد است و بیشتر در چه رنج سنی قرار دارند؟
سن ۱۸ تا ۲۹ سال را سن جوانی تعریف کرده‌اند، اما آنچه که در شورای عالی جوانان مصوب شد ۱۸ تا ۳۵ سال است ولی این مصوبه هنوز ابلاغ نشده است، در استان اصفهان بنابر تعریف قبل طبق سرشماری نفوس ومسکن سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۸۵۴ جوان وجود دارد.
در مورد سازمان های مردم‌نهاد جوانان بفرمایید که تا چه میزان جوانان در این سازمان‌ها فعالیت دارند؟
در برنامه ششم توسعه کشور مطرح شد که باید به ازای هر پنج هزار نفر جمعیت جوان، یک سمن ثبت شود، بر اساس این برنامه، برای استان اصفهان ۲۴۰ سازمان مردم نهاد تا سال ۱۴۰۰ برای استان اصفهان در دستور کار قرار گرفت؛ تاکنون ۲۰۵ سازمان در استان اصفهان راه اندازی شده است.
بزرگترین چالش سمن‌های فعال حوزه جوانان را چه می‌دانید؟
تا سال گذشته بزرگترین مشکل سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان، شناسه حقوقی و شناسه ملی آنها بود که با دستور وزارت ورزش و با پیگیری‌های معاونت جوانان وزارت ورزش، تفاهم نامه‌ای بین وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان منعقد شد که ماحصل این تفاهم‌نامه این بود که سازمان‌های مردم‌نهاد استان به دلیل فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند از شناسه حقوقی برخوردار شوند، چرا که به دلیل نداشتن شناسه حقوقی نمی‌توانستند از اعتبار حقوقی بهره‌مند شوند و امیدواریم بتوانیم تا شش ماه آخر سال جاری همه سازمان‌های مردم نهاد جوانان را معرفی کنیم تا بتوانند از این شناسه برخوردار شوند.
به عنوان متولی امر جوانان در استان فکر می‌کنید مهم ترین چالش پیش روی جوان‌ها چیست؟
جوانان استان اصفهان از پشت‌کار و همت بالایی برخوردارند و به واقع در کل کشور نمونه‌اند اما مهمترین چالش پیش روی جوانان این است که باید جامعه آنها را باور کند، باید کاری کنیم که بتوانیم در همه کارها از وجود آنها استفاده کنیم خوشبختانه در استان اصفهان هم جوانان بسیاری داریم که در حوزه کاری خودشان متخصص هستند و با دغدغه بسیار کار می‌کنند اما محدودیت‌پذیری که جوانان دارند به مراتب بیشتر از اقشار دیگر جامعه است در حالی که وجدان کاری که جوانان دارند به مراتب بیشتر از دیگران است.
با توجه به اینکه وزارت ورزش و جوانان باید بزرگترین حامی جوانان باشد، چرا در دو حوزه بکارگیری جوانان و زنان عقب هستیم؟
وزارت وزرش و جوانان در حمایت از جوانان یا موضوع قانون منع بکارگیری بازنشستگان تلاش بسیاری داشت و قانون منع بکارگیری بازنشستگان نگاه ویژه‌ای بود که واقعاً پیگیری شد، ولی بازهم برخی نقایصی داشت که خودش را نشان داد و آن هم باید نسبت به زمان مرتفع شود.
اشتغال و ازدواج دو مطالبه و دغدغه اصلی جوانان است در این خصوص چه فعالیت‌هایی در استان انجام شده است؟
ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان ده شاخص مورد مطالبه جوانان را پیگیری می‌کنند که مسئله ازدواج و اشتغال هم در این موارد است اما اختیارات در حوزه مسکن، ازدواج و اشتغال تنها به اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان برنمی‌گردد، بلکه در این موارد ستاد ساماندهی امور جوانان، هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌های اجرایی استان است.
اما با همه این تفاسیر در حوزه اشتغال‌زایی از ابتدای سال ۹۷ تاکنون بالغ بر هفت میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی به جوانان پرداخت شد که طی چند روز اخیر پنج کارگاه با همت جوانان و با تسهیلات و وام کارآفرینی افتتاح شد و این جوانان امروز محصولات مختلفی به بازار عرضه می‌کنند.
عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات و طلب وثیقه‌های سنگین از بزرگترین مشکل جوانان در اشتغال‌زایی است، در این حوزه چه تدابیری داشته‌اید؟
در حوزه اشتغال با دو بانک عامل وارد عمل شدیم یکی قرض‌الحسنه رسالت و یکی صندوق کارآفرینی امید و وزارت ورزش و جوانان که اعتبارات خود را در این راه تجمیع کردند و در حوزه اشتغال و مسکن، ایده‌های تخصصی و فعالیت‌های خوبی ذیل ستاد ساماندهی صورت گرفت، اما باز هم به دلیل اهمیت این موضوعات، لازم است دستگاه‌های هماهنگ‌کننده همکاری بیشتری داشته باشند.
چه تعداد از جوانان از وام‌های اشتغال و ازدواج استفاده کردند؟
در سال ۹۷ در استان اصفهان بیش از ۳۰۰ جوان از تسهیلات اشتغال‌زایی استفاده کردند که اغلب آنها از سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان بودند، در موضوع ازدواج هم وزارت ورزش و جوانان براساس قانونی که برنامه ششم توسعه در ماده ۱۰۶ آورده، دستگاه‌هایی مانند بهزیستی، دادگستری و دیگر نهادها باید آگاه‌سازی جامعه را بالا ببرند که با دو رویکرد این کار را پیگیری کردند که عمده فعالیت این سازمان‌ها در دو حوزه ترویج ازدواج و کاهش طلاق بودند.
در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با رییس کل دادگستری استان اصفهان در حوزه کاهش طلاق منعقد شد که در مراکز مشاوره کسانی که نمی‌توانند حکم طلاق را برایشان جاری کنند و می‌توانند دوباره زندگی خودشان را آغاز کنند، در این مراکز مشاوره شوند که تاکنون بیش از سه هزار نفر از این مشاوره‌ها برخوردار شدند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار