با بسته های تشویقی نمیتوان ازدواج را تقویت کرد

یک روانشناس گفت: در ازدواج نباید نگاه کمی و افزایشی داشته باشیم بلکه باید در کنار نگاه کمی، نگاه کیفی به ازدواج وجود داشته باشد تا ازدواج‌های پایدار شکل بگیرد.

به گزارش ایمنا، کوروش محمدی در مورد درنظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای ازدواج، اظهار کرد: ازدواج یک امر اجتماعی و پروسه تکاملی در زندگی است که ملزوماتی دارد و باید افراد به بلوغ روحی و روانی برسند تا این امر شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه ازدواج یک فرهنگ مقدس است، افزود: باید فرهنگ ازدواج نهادینه شود و تنها با بسته‌های تشویقی چندان انتظار ایجاد این فرهنگ را نداریم.
این روانشناس با اشاره به اینکه باید زمینه‌های اصلی شکل‌گیری نهاد خانواده را تقویت کنیم، تصریح کرد: مادامی که مشکلات اجتماعی و مسائل منفی ارتباطی در سطح جامعه وجود دارد و بسیاری از ارزش‌ها جای خود را با ضدارزش‌ها عوض کرده‌اند و مسائل ریشه‌ای مانند بیکاری مطرح است، نباید انتظار داشت تنها با یک بسته تشویقی یک خانواده شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه جامعه ایران به عنوان یک جامعه جوان مطرح است، افزود: چهل درصد جامعه ایران را جوانان تشکیل می‌دهند و اگر امروز سن ازدواج بالا رفته و آسیب‌های اجتماعی مانند ازدواج سفید در حال افزایش است، قطعاً این زنگ خطر می‌تواند به پایین آمدن نرخ باروری منجر شود و طبیعتا در آینده شاهد جامعه‌ای سالخورده و بدون پویایی خواهیم بود که از توان تولید کشور می‌کاهد.
ازدواج باید در سنین پویا اتفاق بیفتد
محمدی با تاکید بر اینکه باید ازدواج در سنین پایین را ترویج کرد، تصریح کرد: جامعه نیازمند این است که ازدواج در سنین پویا اتفاق بیفتد و امروز متاسفانه سن ازدواج با میانگین ۲۸ تا ۳۰ سال نمی‌تواند باروری مناسب ایجاد کند.
وی افزایش سن ازدواج را دارای آسیب‌های خاص خود دانست و افزود: باید ازدواج‌ها از سنین پایین‌تر از آنچه امروز هست، شروع شود که کاهش فاصله نسلی را هم به دنبال داشته باشد چرا که امروز برخی والدین در ۳۵ سالگی اقدام به باروری می‌کنند و این امر مشکلات بسیاری با فرزندان را ایجاد می‌کند.
این روانشناس با تاکید بر اینکه باید کودکان در سنین مدرسه با مهارت‌های زندگی آشنا شوند، گفت: آموزش مهارت‌های ارتباطی خود به عنوان زیرساخت‌های اجتماعی است و باید نظام تربیتی و آموزشی متحول شود و امروز آسیب‌های ازدواج سن بالا را بیشتر مشاهده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد طلاق‌های کشور در پنج سال اول ازدواج افتاده است، اظهار کرد: این امر ربطی به سن آنها نداشته بلکه متاسفانه مهارت‌های ارتباطی، چالشی و عبور از بحران را آموزش ندیده بودند.
جامعه نیازمند ازدواج در سن پایین است
محمدی با اشاره به اینکه جامعه امروز نیازمند ازدواج در سنین پایین‌تر است، گفت: در سنین پایین‌تر میزان یادگیری و اثرپذیری از آموزش‌های مهارتی، دینی و اجتماعی بیشتر است و قابلیت‌های بالاتری دارند.
وی با بیان اینکه با ازدواج زیر بیست سال مشکلی ندارم، افزود: نوع نگاه به ازدواج مهم است و با بسته‌های تشویقی نمی‌توان ازدواج را تقویت کرد مگر اینکه زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و معیشتی ایجاد شود.
این روانشناس با بیان اینکه در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم ازدواج‌های پویا خواهیم داشت، گفت: در این صورت است که می‌توانیم بر آموزش مهارت‌های قبل از ازدواج تمرکز کنیم و صرفا با یک بسته تشویقی نمی‌توان ازدواج را افزایش داد و نباید نگاه کمی و افزایشی داشته باشیم بلکه باید در کنار نگاه کمی، نگاه کیفی به ازدواج داشته باشیم تا ازدواج‌های پایدار شکل بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید برای افزایش ازدواج تمهیدات اقتصادی و اجتماعی لازم ایجاد شود، تصریح کرد: نیازهای اساسی مانند شغل، مسکن و نیازهای روحی و روانی جامعه را باید درنظر گرفت و درکنار آنها بسته‌های تشویقی را مطرح کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار