رشد متوازن پروژه‌های عمرانی در کنار پروژه‌های فرهنگی

چهارمین نشست خبری شهردار اصفهان با اصحاب رسانه در حالی برگزار شد که بخش زیادی از این جلسه به موضوع پروژه‌های عمرانی و بودجه شهرداری پرداخته شد. از سوی دیگر فعالیت‌های شهرداری اصفهان در راستای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده کشور نیز موضوعی بود که به‌عنوان ضرورتی اساسی در این نشست از آن یاد شد.

به گزارش اصفهان امروز:چهارمین نشست خبری شهردار اصفهان با اصحاب رسانه در حالی برگزار شد که بخش زیادی از این جلسه به موضوع پروژه‌های عمرانی و بودجه شهرداری پرداخته شد. از سوی دیگر فعالیت‌های شهرداری اصفهان در راستای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده کشور نیز موضوعی بود که به‌عنوان ضرورتی اساسی در این نشست از آن یاد شد.

به گفته قدرت ا... نوروزی تحقق ۸۸ درصدی بودجه شهرداری در سال ۹۷ در شرایط اقتصادی پیش رو حرکتی بوده که شهرداری اصفهان توانست به آن دست یابد. او با تأکید بر اینکه در حوزه تحقق بودجه، شهرداری اصفهان در سطح کشور جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه توانسته است 37 درصد بودجه خود را در سال جاری افزایش دهد، اظهار کرد: تصور نمی‌شد مجموعه مدیریت شهری بتواند بودجه ۳ هزارمیلیاردی سال ۹۷ شهر را محقق کند اما با تلاش شبانه‌روزی در شهرداری بیش از ۸۸ درصد بودجه شهرداری محقق شد و این در حالی است که بودجه شهرداری برخلاف اظهارنظرهای موجود کاملا شفاف‌سازی و به مردم ارائه‌شده است. نوروزی یکی از فعالیت‌های مهم و تأثیرگذار شهرداری اصفهان را پرداخت حقوق معوق کارمندان شهرداری دانست و اذعان کرد: حقوق‌های معوقه میراث مدیریت گذشتگان بوده که توانستیم آنها را بپردازیم. شهردار اصفهان در ادامه بابیان اینکه مجموعه مدیریت شهری در کنار ارائه خدمات مختلف، زیرساخت‌های برنامه‌های فرهنگی را هم آماده می‌کند، عنوان کرد: فعالیت‌های عمرانی در سال ۹۷ به اوج خود رسیده و در کنار آن موضوع مهمی که در دستور کار قرار داده‌شد بحث مسائل فرهنگی است. در این راستا می‌توان به گذر فرهنگی چهارباغ اشاره کرد که در کنار ابعاد عمرانی در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌های گسترده‌ای اتفاق افتاده است. رویکرد مجموعه مدیریت شهری همه‌جانبه و متناسب با نیازهای مختلف شهر است. او تأکید کرد: تلاش شده تا با برنامه‌ریزی کافی نگاه مهندسی را به یک نگاه اجتماعی در شهر تبدیل کنیم در این راستا فعالیت‌هایی صورت گرفته که نشان از همین رویکرد در شهر دارد. نوروزی با انتقاد از اینکه پروژه چهارباغ، در دوره پیشین مدیریت شهری آغازشده بود و به‌عنوان میراث دار امکان اصلاح اساسی آن را نداشتیم، بیان داشت: هم‌افزایی و همکاری شانه‌به‌شانه‌ای در محور چهارباغ با سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود. چهارباغ برای مجموعه مدیریت شهری برنامه‌ای است که نیاز به اصلاحات دارد و این هدف را در مسیر ساخت آن دنبال می‌کنیم. نوروزی در ادامه در مورد برخی از شایعات مبنی بر قطع بودجه مساجد گفت: بودجه این مراکز فرهنگی و اعتقادی حذف نشده بلکه منطقی و دقیق شده و این در حالی است که تاکنون 70 درصد از تعهدات مرتبط با این حوزه عمل شده است. او در مورد شفاف‌سازی بودجه 97 و اینکه برخی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری دارای بازدهی مالی نیستند گفت: برخی از سازمان‌های شهرداری همچون سازمان خدمات شهری، به مردم یارانه می‌دهند، مشخص است که این سازمان‌ها سود ده نیستند. این سازمان‌ها برای سوددهی تأسیس نشده است و به مردم خدمات می‌دهد.

پروژه‌های نیمه‌تمام میراث مدیریت شهر در سال‌های گذشته

شهردار اصفهان در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اصفهان شهر پروژه‌های نیمه‌کاره شده است، گفت: روزی که به مجموعه مدیریت شهری ورود پیدا کردیم بسیاری از پروژه‌ها تعطیل‌شده بود و بسیاری هم نیمه‌تمام مانده بود. شهردار اصفهان در ادامه به تشریح پروژه‌های نیمه‌تمام در شهر اصفهان پرداخت و اظهار کرد: یکی از این پروژه‌ها، پروژه میدان امام علی (ع) بود که به دلایل مختلف که درگذشته رقم خورده، دیوار بی‌اعتمادی بین کسبه میدان امام علی(ع) و شهرداری ایجادشده است. پل اشکاوند دیگر پروژه‌ای است که در این سال‌ها نیمه‌تمام مانده و حتی آزادسازی آن‌هم در دوره پیشین صورت نگرفته بود. پل استقلال به‌عنوان یک پروژه نیمه‌تمام با بدهی‌های مختلفی روبه‌رو بود اما امروز با تلاش شبانه‌روزی، نزدیک به ۴۱ میلیارد تومان از بدهی‌های آن پرداخت‌شده است. نوروزی بابیان اینکه در سال گذشته رینگ حفاظتی در کنار کارخانه قند کلنگ‌زنی شده است، اظهار امیدواری کرد که ظرف مدت ۱۸ ماه با ۱۲۲ میلیارد تومان این پروژه به مرحله بهره‌برداری برسد. او تأکید کرد: سیاست شهرداری در اجرای پروژه‌های شهری در گام نخست آزادسازی و سپس اجرا است؛ بسیاری از مشکلات امروز پروژه‌ها آغازهای بدون برنامه است؛ ما به دنبال پایدار بودن روند تکمیل پروژه‌ها در یک پروسه قابل‌اجرا هستیم.

آغاز فضای مطالعاتی ساخت تراموا در اصفهان

شهردار اصفهان در ادامه به ارتقای سطح حمل‌ونقل پاک در اصفهان پرداخت تصریح کرد: تراموا امروز به‌عنوان یک نیاز اساسی در فضای اکوسیستم حمل‌ونقلی شهر محسوب می‌شود به همین منظور ایجاد تراموا پس از مترو در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قرارگرفته و فضای مطالعاتی آن آغازشده است. نوروزی در ادامه ایجاد شادی و نشاط برای شهروندان را ضروری عنوان کرد و افزود: برنامه‌هایی پیش‌بینی‌شده تا در قالب برنامه‌های مختلف شهر سطح شادی و نشاط شهروندان را افزایش دهیم. او بهبودی وضعیت در این بخش را مستلزم همراهی و همفکری سایر سازمان‌ها ازجمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی دانست.

شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند از فضای سبز حفاظت کند

شهردار اصفهان در مورد حفظ فضای سبز در اصفهان نیز گفت: سال ۹۷ ستاد مبارزه با خشک‌سالی برای نجات فضای سبز شهری تشکیل شد و ۳۳ هزار تانکر آب برای نجات این فضا خریداری شد. نوروزی تأکید کرد: سیاست شهرداری حرکت به‌سوی فضای سبز پایدار و مقاوم به خشک‌سالی است. سال گذشته ۲۱۷ هزار مترمربع چمن مقاوم به خشک‌سالی جایگزین چمن‌های غرق آبی شده است. مجموعه مدیریت شهری به‌تنهایی نمی‌تواند برابر آسیب رسیدن به فضای سبز به ایستد؛ همه باید به این نکته برسیم که فرهنگ محافظت از فضای سبز را رعایت کنیم.

ساخت‌وساز شهری باید با نگاه شهروند محور باشد

از دیگر مباحث مطرح‌شده در نشست خبری شهردار اصفهان وضعیت راه‌ها و مناسبت سازی آن برای معلولان بود. نورزی در این مورد گفت: نگاه مدیریت شهری در حوزه ساخت‌وساز باید بر اساس نگاه شهروند محور باشد و همه شهروندان را در نظر بگیرد؛ اگر راهی ساخته می‌شود باید همه شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند. او عنوان کرد: تلاش می‌کنیم روزبه‌روز بتوانیم فضای شهری را برای معلولان مناسب‌تر کنیم. نوروزی پرداختن به موضوعاتی همچون عدالت اجتماعی را ضروری برشمرد و گفت: سرانه هزینه‌ای که برای هر شهروند اصفهانی پرداخت می‌شود، 2 میلیون و 100 هزار تومان در یک سال است این مبلغ باید برای همه اقشار جامعه یکسان باشد. این در حالی است که شهرداری به‌گونه‌ای عمل کرده است تا این مبلغ در مناطق محروم بیشتر هزینه شود.

از ابتدا با طرح بازچرخانی آب موافق نبودیم

شهردار اصفهان در مورد طرح بازچرخانی آب در اصفهان و رویکرد شهرداری در این حوزه عنوان کرد: از ابتدا با طرح بازچرخانی آب موافق نبودیم چراکه آب باید از ابتدا تا انتهای زاینده‌رود جریان داشته باشد. حل مسئله اصفهان در حل مسئله زاینده‌رود است. دغدغه نخست ما زاینده‌رود است و برای دائمی شدن جریان آب در زاینده‌رود تلاش می‌کنیم.

امدادرسانی به مناطق سیل‌زده ادامه خواهد داشت

شهردار اصفهان بابیان اینکه باوجود نقدهایی که به ما می‌شود، همچنان کمک‌های خود را به مناطق سیل‌زده ادامه خواهیم داد، اذعان کرد: هرکجای کشور که حادثه غیرمترقبه‌ای رخ دهد مسئولیت قبول می‌کنیم و هر کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم. او افزود: همه امکانات خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده انجام‌شده است. نوروزی بیان داشت: شهروندان اصفهانی در سیل و زلزله نیز همچون دفاع مقدس ایستادند و کمک‌رسانی کردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار