امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه اصفهان و دانشگاه نجف اشرف

تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه اصفهان و دانشگاه نجف اشرف با هدف گسترش همکاری‌های علمی به امضاء رسید.

این تفاهم نامه همکاری بین دو دانشگاه به منظور گسترش همكاری‌های دوجانبه منعقد شد.
به منظور گسترش و حفظ فعالیت‌های همکاری بین دانشگاه اصفهان در ایران و دانشگاه اسلامی نجف در عراق، تفاهم نامه همکاری‌های علمی بين دو دانشگاه منعقد و توسط روسای دو دانشگاه امضا شد. تبادل عمومی استادان و پژوهشگران، تبادل دیدگاه‌های مشترک دانشجویی، تبادل مشترک منابع دانشگاهی، توسعه پروژه‌های تحقيقاتی مشترک، نظارت مشترک پايان‌نامه ها در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتری، توسعه پروژه‌های تحقيقاتی توسعه و ارائه برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی همايش‌ها، كارگاه های آموزشی، سمينارهای آنلاين و كنفرانس هاي مشترك تبادل خدمات آزمايشگاهي و اداري تبادل كاركنان يا كارمندان اداري از موارد مطرح شده در این تفاهم نامه است که به امضای طرفین رسید.
دانشگاه نجف در سال ۲۰۰۳ با رشته‌های حقوق، علوم اسلامی و علوم سیاسی آغاز به کار کرده است. در حال حاضر هشت دانشکده علوم انساني، علوم تربيتي، حقوق، علوم سياسي، تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي، داروسازي، مهندسي فناوري و رسانه در اين دانشگاه فعال است.. دانشگاه نجف در حال حاضر ۷۲۰۰ دانشجو دارد و تا کنون ۱۲۰۰۰ فارغ التحصیل داشته است.
رییس دانشگاه اصفهان همکاری با دانشگاه نجف که یکی از دانشگاه‌هاي برتر عراق است را زمینه ساز گسترش فعالیت‌های علمی، فرهنگی بین دو کشور دانست و با اشاره به برنامه اراسموس پلاس و بورس تبادل دانشجو اتحادیه اروپا، اظهار کرد: کشورهای ايران، عراق و يمن در يک گروه قرار دارند که با همكاري با اتحاديه اروپا پروژه هاي مشترك در قالب طرح هاي مشترك مي توانند داشته باشند.
هوشنگ طالبی همچنین زمینه هاي فرهنگي، اخلاقي و مذهبي مشترک بين دو دانشگاه را زمينه خوبي براي همکاري هاي متقابل دانست و با اشاره به پیشرو بودن دانشگاه اصفهان در جذب اساتیدی فوق ليسانس براي تحصيل در دوره دکتری، گفت: بسياري از اساتيد دانشگاه‌هاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان فارغ التحصيلان دوره دکتري دانشگاه اصفهان هستند. اين مهم زمينه خوبي براي همکاري دانشگاه اصفهان و دانشگاه هاي عراق است.
وی بر مبادله استاد و دانشجو بین دو دانشگاه تاکید و آن را نشانگر زمينه هاي تحقيقاتي مشترک قلمداد کرد و خواستار تبادل استاد و دانشجو و امکان گذراندن فرصت‌های مطالعاتی برای طرفين و راه‌اندازی دوره‌هاي مشترک که منتج به صدور مدرك مشترك شد.
در این جلسه عمار عبدالأمیر السلامی، رییس دانشگاه نجف نیز تصریح کرد: دانشگاه نجف با دانشگاه های فردوسی مشهد، الزهرا و امير کبير تفاهم نامه همکاری‌های علمی دارد و در حال حاضر تعداد قابل ملاحظه ای از دانشجويان دانشگاه نجف در دانشگاه اميرکبير و فردوسی مشهد مشغول به گذراندن دوره های تحصيلات تکميلی هستند.
وی افزود: دانشجويان عراقی در دانشگاه امير كبير به زبان انگليسی و در دانشگاه فردوسی مشهد به زبان عربی تحصیل می کنند. مرکز آموزش زبان فارسی عراق نیز زير نظر دانشگاه فردوسي مشهد اداره مي شود.
السلامی تصریح کرد: دانشگاه ما خواستار برگزاری دوره های مشترک يك ماهه در رشته های فني و مهندسي مانند كامپيوتر، مكانيك وعمران است كه دكتر طالبي نيز از اين پيشنهاد استقبال و اظهار کرد: دانشگاه اصفهان علاوه بر رشته هاي فني و مهندسي در رشته هاي دانشكده علوم اداري و اقتصاد و همچنين دانشكده زبان هاي خارجي، نيز آمادگي همكاري با دانشگاه نجف را دارد.
وی به تجربه مشترک دانشگاه فردوسی و دانشگاه اسلامي نجف در برگزاري دوره مشترک ارشد علوم قرآني و برگزاري دوره هاي آموزش زبان فارسي در اين دانشگاه اشاره کرد و خواهان گسترش اين برنامه‌ها در بخش‌هاي ديگر شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار