تلاش برای جذب 20 هزار میلیارد تومان فاینانس در اصفهان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اقدامات مناسبی در راستای جذب سرمایه‌گذاری در استان اصفهان شکل گرفت، طرح‌هایی در استان به ارزش حدود 20 هزار میلیارد تومان وجود دارد که درصدد جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تامین فاینانس برای اجرا و تکمیل آنها هستیم که از آن جمله می‌توان به قطار اصفهان- نجف‌آباد و یا پروژه قطار اصفهان- اهواز اشاره کرد.

احمدرضا منزه: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اقدامات مناسبی در راستای جذب سرمایه‌گذاری در استان اصفهان شکل گرفت، طرح‌هایی در استان به ارزش حدود 20 هزار میلیارد تومان وجود دارد که درصدد جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تامین فاینانس برای اجرا و تکمیل آنها هستیم که از آن جمله می‌توان به قطار اصفهان- نجف‌آباد و یا پروژه قطار اصفهان- اهواز اشاره کرد.

او ادامه داد: در راستای اجرای طرح تراموا حدفاصل میدان جمهوری به میدان استقلال اقدامات خوبی شکل گرفته و امیدواریم این طرح به زودی اجرایی شود، متأسفانه طی سال‌های گذشته شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که اصفهان به سرمایه‌گریزی معروف شده و باید این وضع را بازگشت داده و اصفهان را بهشت سرمایه‌گذاری کنیم.

سید حسن قاضی عسگر تصریح کرد: با پرتال سرمایه‌گذاری که در دوره گذشته راه‌‌اندازی شده برخی مجوزهایی وجود دارد که به آن بی‌نام گفته می‌شود و همه مراحل را گذرانده و اگر کسی بخواهد سرمایه‌گذاری کند مجوز در چند روز صادر می‌شود.

او بیان کرد: با روان‌سازی و کاهش بروکراسی سرمایه‌گذاری می‌توان تکلیف سرمایه‌گذاری را روشن کرد، دنبال هستیم تا صندوق خطرپذیر را به اصفهان منتقل کنیم و در بحث استارتاپ‌ها از آن‌ها استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: هم‌افزایی و هماهنگی بر عهده ماست و عهده‌دار رفع مشکلات صنایع و بررسی مسائل و مشکلات بخش صنعت، کشاورزی و خدمات هستیم که در این حوزه متأسفانه مسائل و مشکلات انباشته‌ای وجود دارد که کار را بسیار سخت کرده و امیدواریم با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی این معضل اساسی را برطرف کنیم.

او خاطرنشان کرد: بسیاری از این مسائل و مشکلات به دلیل سیاست‌های غلط در گذشته و اجرای آن است، بخشی از آن نیز به دلیل بروکراسی مزمنی است که در دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی استان به مرور زمان به وجود آمده و بخشی از آن نیز به فرهنگ خودمان بازمی‌گردد و سبب شده تا با کلاف سردرگمی روبه‌رو شده و از آن فرهنگ دینی و آموزه‌های دینی دور شویم.

قاضی عسگر تصریح کرد: یکی از مسائلی که بر اساس آموزه‌های دینی ما تاکید شده اصل را بر برائت گذاشته و کار را انجام داده و در صورت اشتباه باید با آن برخورد شود اما در سیستم اداری برعکس عمل می‌شود که باید این وضع را تغییر داد و تا زمانی که تغییر پیدا نکند اوضاع استان بهتر نمی‌شود.

او گفت: هفته گذشته استاندار و تعدادی فعالان اقتصادی جلسه خوبی را با رئیس بانک مرکزی داشتند و مسائل کلانی که برطرف کردن آن در دست استان نبود را مطرح کرده و وعده رفع آنها داده شد، خود ما نیز فکر می‌کنیم باید بیشتر به صنایع سرکشی کنیم و با کمک مدیران استانی مشکلات را برطرف کنیم.

*افرادی که چوب لای چرخ تولید بگذارند به دادگاه می‌روند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان بیان کرد: اگر سرمایه‌گذارانی که در گذشته در اصفهان سرمایه‌گذاری کرده‌اند را راضی نگاه نداریم، نمی‌توانیم سرمایه‌گذار دیگری را جذب کنیم، باید سیستم بروکراتیک را فعال کنیم و سرمایه‌‌گذاران داخل استان را راضی نگاه داریم.

او گفت: کسانی که چوب لای چرخ تولید می‌گذارند را به دادگاه کارکنان دولت معرفی می‌کنیم، نرخ بیکاری استان در پاییز 97 حدود 1/14 درصد بود اما در انتهای زمستان 97 حدود 8/1 درصد کاهش پیدا کرده و به 3/12 رسیده و به این کاهش نیز قانع نیستیم و سعی داریم آن را تک رقمی کنیم.

قاضی عسگر اظهار داشت: البته باید در کنار نرخ بیکاری در نظر گرفت که نرخ مشارکت در اصفهان بیش از دیگر شهرهاست به این معنا که نرخ افراد آماده به کار بیش از دیگر استان‌هاست، البته کاهش نرخ بیکاری شروع خوبی داشته و امیدوارم این کاهش ادامه پیدا کند، البته ممکن است به دلیل افزایش حقوق شاهد تعدیل نیرو باشیم، امسال شاهد رشد نرخ 48 درصدی حقوق هستیم.

او افزود: یکی از دیگر کارهای مهمی که در دست اجرا داریم این است که شاخص‌های استان را بهبود ببخشیم، شاخص‌های بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در اصفهان اصلا خوب نیست و در این زمینه نسبت به دیگر استان‌های کشور عقب هستیم لذا بخشی از دلایل آن فرهنگی است و باید از خودمان شروع کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخشی خصوصی را با جدیت دنبال می‌کنیم، این شورا تاکنون 100 مصوبه داشته که تعداد 66 مصوبه استانی بوده و 34 مصوبه نیز ملی است، به اثربخشی این مصوبه‌ها باید توجه شود، حوزه دیگری که فعالانه پیش می‌رود بحث کارگروه تسهیل است که هر هفته 2 یا 3 کمیسیون تخصصی تشکیل می‌شود و 899 مصوبه داشته که 37 درصد آن مربوط به استمهال وام‌های بانکی بوده است.

او تصریح کرد: باید یک سری از متفکرین و اقتصاددان‌ها می‌نشستند و برنامه‌هایی طراحی می‌کردند تا بر اساس برنامه مدونی پیش می‌رفتیم اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و با مشکلات روبرو شدیم.

قاضی عسگر بیان کرد: همه به دنبال انتخاب در دوره دوم هستند و باید جراحی‌هایی در اقتصاد صورت می‌گرفت که رخ نداد، سرکوب نرخ ارز و ثابت نگاه داشتن در طول سالیان گذشته سیاست غلطی بود که اجرایی شد و درصد بالایی از وضعیت امروز به دلیل سیاست سرکوب نرخ ارز است.

او گفت: در حقوق و مزایا کارکنان اگر برنامه‌ریزی به درستی صورت می‌گرفت نرخ پول ملی باید به‌گونه‌ای تعدیل می‌شد که بتوان حقوق کارکنان و مشاغل مختلف را تعدیل کنیم، وضعیتی که در آن هستیم زاییده یک سری نکرده‌هایی است که صورت نگرفته است.

*افراد شایسته را جایگزین مدیران ناکارآمد می‌کنیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار داشت: در خصوص کارگروه تنظیم بازار سعی کردیم این کارگروه‌ را فعالانه تشکیل دهیم و 4 کمیته تخصصی برای آن تعیین کردیم تا راهکار تخصصی ارائه دهند که این معضلات را کنترل کنیم، با تعدیل نرخ ارز ازیک‌طرف سعی کردیم سهمیه استان را از محل ارز 4 هزار و 200 تومانی گرفته و بین اقشار کم‌درآمد توزیع کنیم.

او افزود: اعتقاد ما این است که تنظیم بازار را نمی‌توانیم از جیب کشاورز و دامدار داشته باشیم، در ارتباط با گوشت با 11 شرکت دنیا صحبت کردیم که با ارز نیمایی این قیمت کمتر هم می‌شود، تنظیم بازار را به صورتی انجام می‌دهیم که درعین‌حالی که تولیدکننده داخلی هست خارجی هم باشد.

قاضی عسگر خاطرنشان کرد: ما در کشور یک معضل فرهنگی داریم که به‌تدریج به وجود آمده و آن هم بحث مدرک‌گرایی و مدرک‌پرستی است، ما در وضعیت فعلی نیاز به افراد ماهر داریم، بحث مهارت‌آموزی را در دستور کار قرار دادیم و از همه مهم‌تر به دنبال این هستیم که نظام صلاحیت حرفه‌ای را در استان دنبال کنیم.

او گفت: یکی از اولویت‌های مسلم استان بحث گردشگری است و همه بخش‌های خصوصی و دولتی را درگیر این جریان کرده‌ایم و شورای سیاست‌گذاری گردشگری استان را تشکیل دادیم و تا پیش از تشکیل این شورا کارها به‌صورت جزیره‌ای برگزار می‌شود، اما اکنون همه زیر یک چتر کارهای تخصصی و متمرکز انجام می‌دهند. در بخش‌هایی همچون نساجی، صنعت سنگ، کشت‌های گلخانه‌ای و صنایع پاک نیز می‌توانیم فعالیت‌های بیشتری شکل دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار داشت: امیدواریم با توسعه دولت الکترونیک بتوانیم مکاتبات و کارها را رصد کنیم تا دیگر کسی در اداره با مشکل مواجه نشود، در کاهش بروکراسی موضوع تفویض اختیار را در دستور کار قرار دادیم و همه اختیارات را در حد توان به مسئولان شهرستان‌ها تفویض کردیم.

او گفت: باید کالای صادراتی را افزایش دهیم و ما هیچ راهی نداریم جز اینکه صادراتی تولید کنیم و باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم، باید میزان ارز موردنیاز را از راه صادرات تامین کنیم.

قاضی عسگر گفت: تیم فعلی اقتصادی استانداری به‌شدت به اجرای قانون 44 معتقد است و عقیده داریم که اگر موضوعات اقتصادی با همکاری مردم و بخش خصوصی پیش برود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: در شرایط فعلی به مدیرانی نیاز داریم که از شهامت و شجاعت بالایی برخوردار باشند و ارتباط و تعامل خوبی داشته باشند، باید مدیران فعال و کارآمد را در حضور اصحاب رسانه به مردم معرفی کنیم و مدیران ناکارآمد را با افراد شایسته جایگزین کنیم تا بتوانیم در شرایط حساس فعلی از مشکلات عبور کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار