تعیین تکلیف شستا در اختیار دولت نیست

به مناسب روز جهانی کار و کارگر نشست خبری با حضور نمایندگان جامعه کارگری و بازنشستگان برگزار شد.

احمدرضا منزه: به مناسب روز جهانی کار و کارگر نشست خبری با حضور نمایندگان جامعه کارگری و بازنشستگان برگزار شد.

در این نشست دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با بیان اینکه رئیس‌جمهوری به بحث خصوصی‌سازی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اشاره کرده است، گفت: جای تاسف است که سازمان تامین اجتماعی را متعلق به خود می‌دانند و برای آن تصمیم‌گیری می‌کنند. درحالی‌که برای سازمان تامین اجتماعی باید مسئولان آن تصمیم‌گیری کنند.

اصغر برشان امروز ضمن گرامیداشت مقام کارگران، اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی امروز با مشکلات متعددی روبه‌رو است و این مشکلات را دولتمردان به وجود آورده‌اند زیرا دولت بزرگ‌ترین بدهکار این سازمان است و به‌رغم الزاماتی که برای پرداخت این بدهی‌ها در برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۷ تصویب شد، هنوز پرداخت نشده است.

او افزود: سال گذشته افزایش سطح دستمزد را به همت اعضای شورای عالی کار داشتیم اما شیرینی این افزایش در کمتر از دو ماه از بین رفت و در پایان سال ۹۷ شاهد این بودیم که ارزش قدرت خرید این پول به یک‌سوم رسید.

برشان با اشاره به اینکه در بخشنامه سال ۱۳۹۸ حداقل دستمزد 5/36 درصد افزایش داشته است، گفت: باوجود ۲۰ درصد افزایش مزد کارگران قدرت خرید آنها به یک‌سوم رسیده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان افزود: همه مردم با هر حقوق و دستمزدی که باشند به همان میزان قدرت خریدشان کاسته شده است، اما روش افزایش دستمزد تاکنون ثابت بوده و ارزشی برای طبقه‌بندی مشاغل، تحصیلات و تخصص در نظر گرفته نشده است.

برشان با بیان اینکه در روش افزایش دستمزد با اعداد متغیر، باید روزبه‌روز دستمزد جامعه حداقل بگیرها افزایش داده شود، گفت: در مزد سال گذشته و امسال، ابهام وجود دارد و کمک‌هزینه مسکن باوجود تائید شورای عالی کار و تصویب کمیته اقتصادی، هنوز به تصویب دولت نرسیده است.

او افزود: بزرگ‌ترین عیب دستمزدها این است که با قدرت خرید از دست رفته مردم، همخوانی ندارد و پاسخگوی نیاز جامعه و کشور نیست، تولیدکنندگان کشور نیز توانایی افزایش سطح دستمزد بیش از این مقدار را ندارند، در این شرایط از دولت توقع داریم در قالب حمایت‌های اجتماعی همچون درمان و تامین اجتماعی و کمک‌های خاص داشته باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با بیان اینکه دولت باید در زمان تحریم وارد صحنه شود، گفت: از دولت توقع داریم در بحث اختصاص بن کالای اساسی که تمامی زمینه‌ها و شرایط آن از جمله تعاونی‌های مصرف فراهم است، ورود کند تا کالای اساسی به دست مستحق اصلی که مستمری‌بگیران هستند، برسد.

برشان افزود: متاسفانه دولت در این زمینه کوتاهی کرده است و یکی از خواسته‌های مردم این است که در شرایط تحریم که دولت مشکل ارزی دارد ولی مشکل ریالی ندارد، باید وارد صحنه شود و به جامعه کارگر به‌صورت ارائه کالاهای اساسی کمک کند.

او با بیان اینکه در شرایط تحریم باید بیشتر به نیروی کار توجه شود، خاطرنشان کرد: خدمات اجتماعی برای شاغلان باید افزایش یابد، اما شاهد نقصان و کمبود خدمات درمانی هستیم، با توجه به افزایش نرخ دارو، کارگران با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان گفت: متاسفانه تا این لحظه بحث افزایش دستمزد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی قطعی نشده است، اما مبالغ اعلام شده توسط رسانه مورد اعتراض جامعه بازنشستگان است.

برشان با بیان اینکه رئیس‌جمهوری به بحث خصوصی‌سازی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اشاره کرده است، تصریح کرد: جای تاسف است که سازمان تامین اجتماعی را متعلق به خود می‌دانند و برای آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

او افزود: برای جریانات سازمان تامین اجتماعی باید مسئولان آن تصمیم‌گیری کنند و مسیری را دنبال کنند که این سازمان به سمت سوددهی حرکت کند و با بحران روبه‌رو نشود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با اشاره به تجمعات بازنشستگان صندوق فولاد، گفت: اگر به داد سازمان تامین اجتماعی نرسند و این سازمان با مشکلی روبه‌رو شود بحرانی به وجود می‌آید که قابل‌کنترل نخواهد بود.

*قدرت خرید جامعه کارگری به یک‌سوم کاهش یافت

در ادامه این نشست، عضو شورای عالی کار کشور گفت: کل سرمایه شرکت‌های شستا ۴۰ هزار میلیارد تومان است درحالی‌که ۳۸ هزار میلیارد تومان از اموال این شرکت‌ها در رهن بانک است تا بتوانیم با آن وام گرفته و حقوق و مستمری‌های سازمان را پرداخت کنیم.

احمد معینی با بیان اینکه قدرت خرید جامعه کارگری به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: رقم سبد معیشت یک خانوار کارگری بر اساس تحقیقات میدانی، سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده و قدرت خرید کارگران یک‌میلیون و ۷۰ هزار توامن کاهش یافته است.

او گفت: بر اساس میزان تورم اعلام شده توسط مرکز آمار قرار بود حقوق کارگران ۲۶ درصد افزایش یابد اما توانستیم افزایش ۴۲ درصدی برای حقوق کارگران را در نظر بگیریم، وزیر کار قول مساعد برای پذیرش این میزان افزایش حقوق داده است و این مبلغ به زودی عملیاتی خواهد شد.

معینی با بیان اینکه بیش از ۶۳ درصد از جمعیت استان اصفهان کارگران هستند، گفت: بالاترین تعداد بازنشستگان سخت و زیان‌آور در کشور در استان اصفهان است.

* ۵۷ درصد سفره بازنشستگان خالی مانده است

رئیس کانون بازنشستگان استان اصفهان با اشاره به تورم ۷۰ درصدی کشور، گفت: به‌رغم این میزان تورم، حقوق‌ها ۱۳ درصد افزایش داشته است که نشان می‌دهد ۵۷ درصد سفره بازنشستگان خالی مانده است.

مهدی ترکان اظهار کرد: در حال حاضر ۲۷ کانون بازنشستگی در استان اصفهان فعالیت می‌کند که در همه امور روزمره خود در مضیقه هستند، مشکل اصلی معیشت بازنشستگان است و حقوق این افراد جوابگوی نیاز خانواده‌هایشان نیست.

او تاکید کرد: ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اگر اجرایی می‌شد امروز بازنشستگان این مشکلات را نداشتند، بر اساس این قانون حقوق بازنشستگان در سال حتی دو بار هم می‌تواند افزایش یابد.

رئیس کانون بازنشستگان استان اصفهان گفت: اگر دولت بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند، مشکلات این سازمان رفع خواهد شد. نباید شرکت‌های شستایی سازمان تامین اجتماعی را به بخش خصوصی بفروشند بلکه باید مدیریت این شرکت‌ها قوی شود، در برنامه ششم توسعه قرار بود هر سال ۲۰ درصد از این بدهی پرداخت شود که تاکنون سازمان تامین اجتماعی هیچ مبلغی را دریافت نکرده است.

ترکان تصریح کرد: بر اساس قانون، دولت حق دخالت در تصمیم‌گیری برای سازمان تامین اجتماعی ندارد ما با فروش شرکت‌های شستا مخالف هستیم و مخالفت خود را به دولت و مجلس اعلام کرده‌ایم.

رئیس کانون بازنشستگان استان اصفهان گفت: بر اساس قانون، پیش‌ازاین سازمان تامین اجتماعی توسط کارگران، کارفرما و دولت اداره می‌شده است اما امروز دولت برای این سازمان تصمیم می‌گیرد. درخواست ما این است که قانون اجرا شود و نماینده کارگران، نماینده کارفرما، نماینده دولت با نظارت مجلس این سازمان را اداره کنند.

ترکان اضافه کرد: در تمام کشور بخش جراحی قلب وجود دارد اما در بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان اصفهان بخش جراحی قلب وجود ندارد، به دلیل نقصان خدمات درمانی، در ماه ۸۰ هزار تومان نیز برای بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنیم درحالی‌که بیمه تکمیلی نیز ناتکمیل است، در بیشتر مواقع پرداخت این بیمه عقب می‌افتد.

او تصریح کرد: قرار بود بیمارستان‌های "میلاد یک" در اصفهان تاسیس شود اما شاهد آن هستیم که پروژه احداث این بیمارستان هنوز شروع نشده است.

رئیس کانون بازنشستگان استان اصفهان گفت: خود "درمان" در اصفهان بیمار است و باید اول این وضعیت درمان شود تا درمان بازنشستگان نیز سامان یابد.

ترکان خاطرنشان کرد: در رسانه‌ها عنوان شده است که وام پنج میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت شده است، ۲۳ هزار میلیارد ریال برای پرداخت این وام به استان اصفهان اختصاص داده شده است که با توجه به تعداد بازنشستگان استان، باید بین ۲۵۰ هزار نفر تقسیم شود. تقسیم این مبلغ بین این تعداد از بازنشستگان غیرممکن است، خدمات کرامت رضوی سازمان تامین اجتماعی تا نسل‌ها بعد نیز به همه اعضا نمی‌رسد.

* ۶۰ درصد دریافتی کارگران صرف مسکن و اجاره‌بها می‌شود

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان گفت: اصلاح پارامتریک قانون تامین اجتماعی علاوه بر سیستم فعلی کار به بازنشستگان آینده نیز آسیب می‌زند و تاثیرات منفی روی زندگی افراد خواهد گذاشت.

آرش احمدی نیز اظهار کرد: ۶۰ درصد دریافتی کارگران صرف مسکن و اجاره‌بها می‌شود. کارگران نیاز به ترحم ندارند، اگر حق‌وحقوق قانونی کارگران بر مبنای قانون اساسی پرداخت شود ما مشکلی نداریم اما مشکل اینجا است که قانون کار در کشور ما به درستی اجرا نمی‌شود.

او افزود: بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنان که نیازمندتر هستند زمینه اجرایی این اصل را فراهم کند.

احمدی اضافه کرد: وقتی این اصول بر اساس سلسله‌مراتب از قانون اساسی اجرایی نمی‌شود خودبه‌خود در قانون کار و قانون تامین اجتماعی نیز شاهد اجرایی نشدن موارد هستیم.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان گفت: طرح پارامتریک اصلاح قانون تامین اجتماعی اکنون به مجلس رفته است، متاسفانه دولت به‌طور مداوم دست در جیب سازمان تامین اجتماعی کرده و کارگر و کارفرما هرماه یک‌سوم حقوقشان را به دولت می‌دهند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار