مردم فکر کنند الان نیمه دوم اسفند است

کارشناس مسئول آنفلوآنزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مهمترین هشداری که این روزها می توان به مردم داد این است که فکر کنند الان نیمه دوم اسفند است و هیچ چیز عوض نشده، بنابراین همچنان نگران شیوع ویروس در جامعه و قرار گرفتن در معرض ابتلا به کرونا باشند

کارشناس مسئول آنفلوآنزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مهمترین هشداری که این روزها می توان به مردم داد این است که فکر کنند الان نیمه دوم اسفند است و هیچ چیز عوض نشده، بنابراین همچنان نگران شیوع ویروس در جامعه و قرار گرفتن در معرض ابتلا به کرونا باشند.

دکتر مهدی فارسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به کمتر شدن محدودیت ها و بازگشت برخی از مشاغل به سر کار خود از ۲۰ فروردین ماه، اظهار کرد: از پیش از ایام عید نوروز تا نیمه فروردین به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا محدودیت های خاصی وجود داشت و مردم نیز به خوبی رعایت کردند که این امر باعث کاهش آمار بستری موارد شدید تنفسی در بیمارستان ها شد.
منحنی اپیدمی کرونا در اصفهان پایین نیامده است
وی با بیان اینکه منحنی اپیدمی کرونا در استان اصفهان هنوز رو به پایین نیامده، بلکه روند رو به افزایش موارد بستری کاهش خوبی پیدا کرده، گفت: تا هفته گذشته به سطح صاف رسیدیم؛ یعنی تعداد بستری ها نسبت به قبل نه بیشتر شده و نه کمتر شد. جای امیدواری داشت که اگر روند خوبی طی می شد، این هفته و هفته های بعد آرام آرام روند نزولی موارد بستری را داشته باشیم.
کارشناس مسئول آنفلوآنزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه موارد بستری مؤید مبتلایان جامعه به ویروس کرونا است، تصریح کرد: هرچه تعداد مبتلایان کمتر باشد موارد بستری ها هم کمتر خواهد شد، زیرا صد درصد به آمار بستری ها دسترسی داریم، اما آمار کل مبتلایان جامعه را نداریم، در عین حال که بسیاری از افراد ممکن است علائم خفیف ابتلا به کرونا داشته باشند و یا اصلا علائمی نداشته باشند.
وی موارد بستری مبتلایان به ویروس کرونا در بیمارستان ها را مؤید آلودگی جامعه دانست و افزود: هرچه موارد بستری کاهش یابد یعنی ابتلا به ویروس در جامعه در حال کاهش است که طی هفته آخر فروردین و یکی دو هفته اول اردیبهشت این موارد رو به کاهش بود تا مقداری دلخوش به کنترل اپیدمی در اصفهان باشیم، اما متاسفانه بعد از برطرف شدن محدودیت ها، خروج مردم از قرنطینه خیلی شدید شد و هم اکنون تقریبا خیابان ها به حالت عادی برگشته است، به طوری که به نظر می رسد هیچ اتفاقی نیفتاده و اپیدمی هم نیست و این یک پیش آگهی بدی را خواهد داد.
فارسی به نمونه گیری از موارد سرپایی به صورت محدود از نیمه فروردین اشاره و تصریح کرد: در این نمونه گیری ها مشخص شد که درصد بالایی از ابتلا به کرونا در موارد سرپایی مثبت است، یعنی جامعه هنوز آلوده است، درحالی که قرنطینه برداشته شده، محدودیت ها کم شده و مردم هم به دلیل اینکه مدت طولانی در منازل بوده و خسته شده اند به بیرون از منازل آمده اند، حتی خیلی از مشاغلی که نباید سر کار باشند به صورت پنهانی مشغول فعالیت هستند و جامعه تقریبا شلوغ شده است.
بیم شروع پیک بعدی اپیدمی از ۱۰ روز دیگر
کارشناس مسئول آنفلوآنزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: بیم آن می رود که حدود ۱۰ روز دیگر پیک بعدی اپیدمی کرونا در اصفهان شروع شود و دوباره افزایش شدید آمار بستری و مبتلایان را داشته باشیم که اصلا تبعات خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه انتظار داشتیم حداقل اگر محدودیت ها از سوی دولت کمتر شده، خود مردم مراعات کرده و کارهای غیرضروری خود را به دوران بعد از اپیدمی موکول می کردند، گفت: بهتر است مردم برای حفظ سلامتی خود و خانواده شان فقط برای موارد ضروری از منزل خارج شده و در صورت خروج فاصله اجتماعی را در خیابان ها، محل کار، مغازه ها و ... رعایت می کردند، درحالی که متاسفانه شاهد این هستیم که در اصفهان و شهرهای دیگر این موضوع نادیده گرفته شده و بیم آن می رود که شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان اصفهان باشیم.
کوهان منحنی موج دوم اپیدمی کمتر از موج اول
این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با بیان اینکه وقتی موج اول اپیدمی رخ می دهد، به دلیل ورود ویروس و حساسیت جامعه، به طور ناگهانی عده زیادی مبتلا می شوند، تصریح کرد: اما در موج دوم هم تعداد افراد حساس جامعه کمتر شده و هم عده زیادی حداقل طی یک ماه اولی که درگیر موج شیوع کرونا بودیم مبتلا شده اند که علائم شدید و خفیف داشته و حتی بدون علائم بوده اند و مشکل آنها برطرف شده است. بنابراین تعداد افراد حساس به ویروس نسبتا کمتر شده، از طرفی خود ویروس هم قدرت و توانایی اولیه را ندارد، چون در انتقالات متعددی که بین میزبان یعنی انسان های مختلف صورت گرفته دیگر آن قدر قوی نیست. این موضوع در همه بیماری های ویروسی تنفسی صدق می کند و همیشه کوهان منحنی موارد ابتلا به ویروس در موج دوم از موج اول کمتر است.
فارسی در عین حال با تأکید براینکه کووید ۱۹ ویروس جدید است و ویروسی نیست که قبلا همه جامعه در معرض آن قرار گرفته باشد، افزود: این ویروس تقریبا از ۴ اسفند در اصفهان گزارش شده و نزدیک دو ماه است که جامعه در معرض آن قرار گرفته، به همین دلیل اگر از هفته اول اردیبهشت، شاهد افزایش موارد ابتلا باشیم احتمالا تا ۲۰ و یا ۳۰ اردیبهشت درگیر کرونا خواهیم بود.
کاهش موارد ابتلا از نیمه خرداد، خروج از اپیدمی در تابستان
وی اضافه کرد: اگر خیلی خوشبین باشیم نیمه خرداد به بعد تقریبا کاهش موارد ابتلا را خواهیم داشت، ولی خروج از اپیدمی در تابستان اتفاق خواهد افتاد و این درحالی است که بلافاصله در پاییز شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در کنار آنفلوآنزا خواهیم بود.
کارشناس مسئول آنفلوآنزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص شیوع همزمان ویروس کووید ۱۹ و آنفلوآنزا، اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزای نوع A چندین سال است که در کشور ما وجود دارد و هر چند سال یکبار پیک بدی دارد. پیک قبلی در سال ۹۴ و پیک آخر در سال ۹۸ در اصفهان اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه آنفلوآنزا ویروسی است که همیشه در جامعه بوده و در اجتماعات بیشتر جابجا می شود، یادآور شد: آنفلوآنزاها در تابستان غیرفعال اند، به طوری که از اردیبهشت دیگر می دانیم افت موارد ابتلا به آنفلوآنزا را داریم، اما ویروس کرونا اینطور نیست و ثابت شده که در تابستان هم کرونا فعال است.
کرونا امسال بیشتر از آنفلوآنزا ما را درگیر خواهد کرد
وی ادامه داد: آنفلوآنزا از فصل پاییز به دلیل سرمای هوا و اجتماعات محدودتر در محیط های بسته همیشه افزایش می یابد، ولی چون سال ۹۴ و هم ۹۸ پیک آنفلوآنزا را در اصفهان داشتیم شاید در سال ۹۹ خیلی درگیر پیک آنفلوآنزای نوع A نباشیم و حداقل امسال بیشتر ویروس کرونا ما را درگیر خواهد کرد.
فارسی با بیان اینکه احتمالا کووید ۱۹ از سال ۱۴۰۰ جزو ویروس های روتین جامعه باشد و به صورت موردی افرادی به این ویروس مبتلا شوند، گفت: ضمن اینکه فقط آنفلوآنزای نوع A نداریم و آنفلوآنزای نوع B هم داریم که ممکن است یکی از این آنفلوآنزاها نیز در کنار کرونا در فصل زمستان فعالیت داشته باشد.
کارشناس مسئول آنفلوآنزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با یادآوری اینکه علائم و عوارض آنفلوآنزا و کرونا یکی است و قدرت انتقال دو ویروس مثل هم است، گفت: مرگ و میر کرونا حداقل تا الان خیلی بیشتر بوده، ولی شاید در اپیدمی زمستان مرگ و میر به شدت الان نباشد و مقداری افت کند.
اشتراکات زیاد کرونا و آنفلوآنزا تشخیص پزشکی را سخت می کند
وی با بیان اینکه آنچه می تواند دو ویروس را تفکیک کند انجام یکسری آزمایش های ویروس شناسی است که در اصفهان مجهز هستیم و می توانیم تشخیص دهیم، تصریح کرد: در بعد تشخیص آزمایشگاهی مشکلی نداریم، ولی در بعد تشخیص بالینی ممکن است مشکل باشد، به دلیل اینکه اشتراکات دو ویروس زیاد است و تشخیص پزشکی سخت می شود، درحالی که تقریبا داروهای درمان دو ویروس شباهت دارند و در دسترس هستند، بنابراین خیلی مشکلی برای درمان نخواهیم داشت.
فارسی در خصوص مراقبت های بهداشتی برای افرادی که ناچار به حضور در محل کار و بیرون رفتن از منزل هستند، گفت: فعالیت یکسری مشاغل هنوز ممنوع است و باید کماکان ممنوع باشد، اما یکسری مشاغل با شرایطی مجوز شروع فعالیت و کار را دارند که باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.
ترس مردم ریخته است
وی فاصله اجتماعی را اولین موضوعی دانست که باید رعایت شود و افزود: با حفظ فاصله، انتقال فرد به فرد کاهش می یابد، اما اگر فاصله رعایت نشود افراد ویروس را به هم منتقل می کنند، چیزی که متاسفانه در این ۱۰ روز شاهد آن هستیم. الان مردم خیلی راحت در خیابان ها و سطح شهر حضور دارند، ترس مردم ریخته است و فکر می کنند ویروس کرونا کنترل شده، درحالی که اگر نگران باشند خودشان موارد بهداشتی را رعایت می کنند.
خطر ابتلا به ویروس کرونا هنوز جدی است
این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید براینکه مردم باید اهمیت رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را بدانند، افزود: متأسفانه این روزها اهمیت موضوع برای مردم کمتر شده، درحالی که خطر ویروس هنوز جدی است و به شدت افراد را مبتلا می کند، بنابراین مردم نباید این آرامش و راحتی را برای حضور در اجتماع داشته باشند و کماکان باید نگران ابتلای خود و خانواده هایشان باشند.
فارسی با بیان اینکه گروه های پرخطر یعنی افراد مبتلا به بیماری های مزمن، فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و کلیوی و سرطانی کسانی هستند که اگر به کرونا مبتلا شوند نوع شدید آن را می گیرند و بستری خواهند شد، افزود: در هر خانه ای ممکن است یکی از این افراد زندگی کند و اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به ویروس شود، بیماری را به این افراد انتقال خواهد داد.
مردم مراعات می کردند امیدوار به کنترل ویروس می شدیم
کارشناس مسئول آنفلوآنزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: برعکس آنچه در این ۱۰ روز اتفاق افتاد، اگر واقعا مردم مراعات می کردند شاید پیک دوم نداشتیم و یا با یک منحنی با کوهان بسیار پایین و خیلی ملایم با حداقل ابتلا و تلفات از آن عبور کرده و تا آخر خرداد با روند خوبی پیش می رفتیم، در این صورت امیدوار به کنترل ویروس می شدیم.
به گفته وی، وقتی مردم مراقبت ها و پیشگیری ها از ابتلا به ویروس را جدی بگیرند، افراد پرخطر به آن مبتلا نشده و مرگ و میر در بین آنها کاهش می یابد، در عین حال که زمان می گذرد و در این فاصله احتمال دارد شاید دارویی کشف و یا مسیر پیشگیری جدیدی پیدا شود و یا حتی ویروس ضعیف شود.
فارسی با اعتقاد براینکه ما نیاز به گذشت زمان با حداقل موارد ابتلا داریم، اظهار کرد: این موضوع خیلی به ما کمک می کند، یعنی ممکن است طی یک ماه هزار نفر به ویروس مبتلا شوند و یا طی سه ماه هزار نفر مبتلا شوند، قطعا در حالت دوم درمان، پیشگیری و کنترل ویروس راحت تر است و فرصتی به ما می دهد تا مراقبت ها را انجام دهیم و جلوی انتقال بیشتر ویروس را بگیریم.
کارشناس مسئول آنفلوآنزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مهمترین هشداری که در این روزها می توان به مردم داد این است که فکر کنند الان نیمه دوم اسفند است و هیچ چیز عوض نشده، بنابراین همچنان نگران شیوع ویروس در جامعه و قرار گرفتن در معرض ابتلا به آن باشند.
وی خاطرنشان کرد: کووید ۱۹ ویروسی است که ابعاد ناشناخته بسیاری دارد و هنوز اطلاعات زیادی از این ویروس نداریم، هنوز این ویروس را با ظهور علائم جدید در بین بیماران جدید می بینیم، به همین خاطر مردم باید از این ویروس بترسند و نکات بهداشتی اسفند و فروردین را رعایت کنند.
۱۰ تا ۱۵ روز دیگر مثل ایام عید مراعات کنید
فارسی تأکید کرد: چیزی عوض نشده، جز اینکه زمان گذشته و تجربیات ما بیشتر شده و می دانیم چطور می توان شیوع ویروس را در جامعه کنترل کرد، این درحالی است که اگر مردم ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر مثل ایام عید نوروز مراعات کنند و توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند، قطعا خودشان نتیجه آن را خواهند دید.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ مرکز در کل استان اصفهان آماده پذیرش بیماران سرپایی با علائم خفیف است که نیاز به بستری ندارند، گفت: برای افراد پرخطر در چند مرکز نمونه گیری تشخصیص کووید ۱۹ انجام می دهیم و درمان دارویی برای این افراد داریم.
کارشناس مسئول آنفلوآنزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: مرکز جامع سلامت شهید اول در خیابان معراج، مرکز جامع سلامت خوراسگان، مرکز جامع سلامت امیرعرب در خیابان مفتح و مرکز جامع سلامت معتمد در خیابان طالقانی، مراکز پیش بینی شده در شهر اصفهان هستند و در شهرستان ها هم عمدتا یک تا دو مرکز وجود دارد که می توانند از شبکه های بهداشت سوال کنند، این مراکز برای نمونه گیری تشخیصی برای گروه های پرخطر و نه همه جامعه است و احیانا افراد علامت داری که بیمار مثبت در خانواده و اطرافیان داشته اند می توانند مراجعه و نمونه گیری تشخیصی انجام دهند.
نمونه گیری از گروه های در معرض خطر علامت دار
وی با اشاره به اینکه این مراکز از نیمه دوم فروردین راه اندازی شد تا گردش ویروس در جامعه را رصد کنیم، تاکید کرد: فعلا از این گروه ها نمونه گیری انجام می دهیم، به طوری که درمان دارویی فقط برای گروه های در معرض خطر علامت دار انجام می شود، چون همه بیماران سرپایی نیاز به دارو ندارند و نمونه گیری تشخیصی کووید هم برای گروه های در معرض خطر علامت دار و افراد علامت داری که با بیمار مثبت در تماس بوده اند انجام می شود، اما عموم مردم نمونه گیری و درمان سرپایی نیاز ندارند، البته درمان معمول پزشکی بحث جداگانه ای دارد، ولی درمان اختصاصی کووید صرفا برای گروه های پرخطر است که احتمال وخامت حالشان و بستری وجود دارد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار