نگاهی به رنگ‌بندی شهرستان‌های اصفهان در ابتلا به کرونا

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهادی را برای رنگ‌بندی و طبقه‌بندی مناطق مختلف کشور در زمینه ابتلا به بیماری کرونا ارایه کرد که با توجه به آن بیشتر شهرستان‌های اصفهان، زرد رنگ و با خطر متوسط مواجه هستند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اردیبهشت امسال اعلام کرد که شهرستان‌ها بر اساس میزان ابتلا و فوت ناشی از ویروس کرونا تقسیم و رنگ‌بندی شده و بازگشایی اماکن مذهبی در شهرهای با وضعیت سفید انجام می‌شود.
بر این اساس، شهرستانی در وضعیت سفید (کم خطر) قرار دارد که در ۲ هفته اخیر ۲ شرط تعیین شده ‌را داشته باشند که شامل متوسط میزان بستری روزانه (به ازای هر صدهزار نفر جمعیت) حداکثر یک نفر و متوسط تعداد بستری روزانه حداکثر یک نفر باشد به این معنی که حداکثر ۱۴ بستری در شهرستان در طول ۲ هفته (شامل موارد مشکوک و قطعی) داشته باشد.
همچنین شهرستانی در وضعیت قرمز (خطر بالا) قرار دارد که در ۲ هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن (به ازای هر صد هزار نفر جمعیت) بالای سه نفر باشد و سایر شهرستان‌ها که سفید یا قرمز نباشند در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار می‌گیرند.
مسئولان وزارت بهداشت تاکید کردند که وضعیت سفید به معنای بدون مخاطره بودن شهرستان نیست و اگر شهری از وضعیت سفید به زرد برگردد، مقررات شهر زرد برای آن شهر اجرا می‌شود و هیچ تساهلی انجام نخواهد شد.
در جدول رنگ‌بندی شهرستان‌ها که چهاردهم اردیبهشت توسط رسانه‌ها منتشر شد از استان اصفهان، شهرستان‌های بویین میاندشت و تیران و کرون در وضعیت سفید رنگ و خمینی شهر، نطنز، برخوار و کاشان در وضعیت قرمز قرار داشتند.
در نقشه پراکندگی بیماری کرونا در سامانه ماسک ( پویش مردمی علیه کرونا) نیز ۲ قسمت سفید رنگ در غرب استان اصفهان که شامل تیران و کرون و بویین میاندشت است به چشم می‌خورد و نوار قرمز رنگی از سمت کاشان به نطنز، برخوار و خمینی شهر مشاهده می‌شود.
سامانه " ماسک " (mask) به اطلاع‌رسانی درباره بیماری کرونا، سنجش احتمال ابتلا به آن و آمار شیوع کرونا در مناطق مختلف کشور می‌پردازد.
با وجود فهرست‌ها و نقشه‌های منتشر شده، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد که بویین میاندشت در غرب استان تنها منطقه‌ بین شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه است که در وضعیت سفید در زمینه بیماری کرونا قرار دارد.
آرش نجیمی در گفت و گو با ایرنا افزود: اصفهان، برخوار و نطنز در وضعیت قرمز و سایر شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (۱۸ شهرستان) در وضعیت زرد قرار دارند.
وی توضیح داد: طبقه بندی این شهرستان ها بر اساس شاخص‌های متوسط میزان بستری روزانه به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت و متوسط تعداد بستری روزانه انجام و نتایج آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد.
نگاهی به رنگ‌بندی شهرستان‌های اصفهان از نظر ابتلا به کرونا نشان می‌دهد که مناطق غربی استان درگیری کمتری با این بیماری دارند که به گفته مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، تراکم پایین جمعیت در این شهرستان‌ها از دلایل اصلی سفید بودن وضعیت در آنجاست.
رضا فدایی نیز تصریح کرد: بیماری‌های واگیر بویژه تنفسی در مناطق پر جمعیت و متراکم بیشتر دیده می‌شود اما شیوع آن در مناطق کم جمعیت پایین‌تر است به همین دلیل بر اساس آخرین آمار و اطلاعات می‌بینیم که شهرستان بویین میاندشت در وضعیت سفید قرار گرفت.
به گفته وی در مناطق شهری پر تراکم، مردم در خانه های کوچک در مجتمع های بزرگ و پر جمعیت زندگی می‌کنند اما در شهرستان‌های با جمعیت کم از جمله در مناطق غربی استان، زندگی آپارتمان نشینی چندان رواج ندارد بلکه مردم در خانه‌های بزرگتر زندگی می‌کنند.
فدایی با بیان اینکه رنگ بندی شهرستان‌ها، شدت اپیدمی کرونا را در مناطق مختلف نشان می‌دهد، اظهار داشت: سفید بودن برخی شهرها به این معنی نیست که آنجا مشکل کرونا وجود ندارد بلکه نشان می‌دهد که آنها وضعیت نسبتا بهتری نسبت به شهرهای قرمز دارند.
وی افزود: طبقه‌بندی شهرستان‌ها به تصمیم‌گیری برای از سرگیری برخی فعالیت‌ها و کسب و کارها کمک می‌کند اما این کار باید بصورت مداوم انجام شود زیرا شرایط در حال تغییر است.
بویین میاندشت با حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان است.
حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا اعلام کرد که مساجد ۱۳۲ شهرستان که شرایط منطقه سفید و کم خطر دارند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دوشنبه (پانزدهم اردیبهشت) بازگشایی و از این هفته نماز جمعه‌ در این شهرستان‌ها برگزار می‌شود.
در استان اصفهان امور بهداشتی و درمانی ۲۲ شهرستان با حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.
تاکنون بیش از ۹۸ هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از ۶ هزار نفر رسید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار