افزایش 40 درصدی نرخ آش و حلیم در اصفهان

رئیس اتحادیه آش، حلیم، کباب و بریانی شهر اصفهان گفت: با سیر صعودی و نوسانات چندین درصدی نرخ مواد اولیه قیمت انواع آش و حلیم در آستانه ماه مبارک رمضان در شهر اصفهان با ۴۰ درصد افزایش عرضه می‌شود.

علی میزبانی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه افزایش مواد اولیه مصرفی تمام غذاهای این اتحادیه ارتباط مستقیمی با گوشت قرمز، برنج، روغن و حبوبات دارد اظهار داشت: نوسانات و گرانی نرخ مواد اولیه تاثیر به‌سزایی در قیمت انواع آش و حلیم دارد و از هم‌اکنون نمی‌توانیم قیمت‌ها را پیش‌بینی کنیم زیرا نرخ ثابتی نداریم و بهای تمام کالاهای واحدهای صنفی ما متغیر است.

او پیرامون اینکه احتمالاً قیمت غذاهای اتحادیه در آستانه ماه مبارک رمضان 30 تا 40 درصد افزایش می‌یابد، افزود: انواع آش، حلیم، کله‌پاچه، کبابی و بریانی جزو کالاهای رقابتی و آزاد است و قیمت مصوب و ثابتی نداریم و تمام نرخ‌ها متغیر و بر اساس نظر کارشناسان اتحادیه برای واحدها و فروشندگان تعیین می‌شود.

رئیس اتحادیه آش، حلیم، کباب و بریانی شهر اصفهان با انتقاد از افزایش نرخ مواد اولیه و مشکلات مغازه‌های تامین آش، حلیم و کله‌پاچه، بیان کرد: خرده برنج ایرانی را سال گذشته 5 هزار تومان خریداری می‌کردیم اما امسال به 13 هزار تومان رسیده و همچنین لوبیا از 7 به 22 و ماش از 6 به 16 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت یک کیلو آش 14 و حلیم 18 هزار تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شود، بیان کرد: تعیین قیمت انواع غذاها در ماه مبارک رمضان بستگی به نظر کارشناسان اتحادیه دارد و منطقه‌بندی، کیفیت غذا، مواد اولیه مصرفی و بهداشت تعیین‌کننده نرخ‌ها است و چنانچه فروش مواد غذایی با کیفیت و قیمت‌های کارشناسی همخوانی نداشته باشد برخورد جدی با متصدیان خواهد شد.

میزبانی درباره اینکه انواع آش، حلیم، کباب، کله‌پاچه در ماه مبارک رمضان قیمت‌ها ثبات نداشته و متغیر است، گفت: بنده به‌عنوان مسئول اتحادیه نرخ ثابتی را اعلام نمی‌کنم زیرا مصوب نشده اما افزایش قیمت به دلیل ارتباط مستقیم مواد غذایی با گوشت قرمز، برنج، حبوبات و غیره نوسانات آن برای تمام محصولات اعم از آش، حلیم، کبابی و بریانی در این ایام اعمال می‌شود.

او پیرامون اینکه در سال گذشته قیمت کله‌پاچه به دلیل کمبود دام و عدم هم‌خوانی عرضه و تقاضا تا 110 هزار تومان هم رسید اظهار داشت: امسال هر کیلوگرم کله‌پاچه در بازار اصفهان در آستانه ماه مبارک رمضان با بهای 85 تا 90 هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه آش، حلیم، کباب و بریانی شهر اصفهان با اشاره فعالیت 650 تا 800 واحد صنفی آش، حلیم، کله‌پاچه، کباب و بریانی در شهر اصفهان، افزود: از این تعداد 500 تا 600 واحد دارای پروانه کسب و مابقی شامل 150 تا 200 واحد بدون پروانه در حال فعالیت هستند و از مردم درخواست داریم که از واحدهای داری مجوز اتحادیه مواد غذایی موردنیاز خود را تأمین کنند.

او بیان کرد: اتحادیه با همکاری اداره بهداشت و بازرسی اداره صنعت، معدن و تجارت استان و اتاق اصناف اصفهان تمام ظرفیت‌ها را به‌کار گرفته تا نظارتی کامل بر واحدهای صنفی داشته باشد.

میزبانی پیرامون اینکه تمام واحدهای صنفی ملزم به نصب اتیکت قیمت غذاها در مغازه‌ها هستند و با نبود آن تخلف کرده‌اند، گفت: 6 تا 7 بازرس اتحادیه به‌طور منظم از واحدهای عرضه‌کننده کباب و بریانی، حلیم، آش و کله‌پاچه شهر اصفهان بازرسی کرده و موارد مختلف از جمله وضعیت بهداشتی و قیمت‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.

او با بیان اینکه نظارت و بازرسی تمام واحدها در ایام ماه مبارک رمضان به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: تمام واحدها برای فعالیت ملزم به داشتن کارت بهداشت هستند.

رئیس اتحادیه آش، حلیم، کباب و بریانی شهر اصفهان با اشاره به ساعات کاری واحدهای صنفی کبابی و بریانی در ایام رمضان، افزود: در این ایام تمام واحدهای عرضه آش، حلیم و کله‌پاچه طبق بخشنامه ارسالی اداره اماکن از ساعت 15 بعدازظهر تا بعد از افطار به شکل بیرون بر فعالیت دارند اما بعد از افطار خدمات برای تمام شهروندان و متقاضیان در سالن‌ها ارائه می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار