ورزشکارانِ بی‌ماسک، قفلی که بر درِ باشگاه‌های اصفهان ‌نشانده می‌شود

بررسی رعایت موازین بهداشتی و پروتکل‌های پیشگیرانه از ابتلا به بیماری کووید - ۱۹ در جامعه ورزشی اصفهان نشان می‌دهد که این قشر همچون سایر آحاد مردم در روزهای اخیر تا حدی به خطر کرونا بی‌اعتنا شده‌اند که زنگ خطری برای سلامت ورزشکاران در گام نخست و در مرحله بعد قفلی بر درِ باشگاه‌ها و عرصه ورزش محسوب می‌شود.

تاکنون ۱۷۱ هزار و ۷۸۹ نفر در ایران بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و ۲۸۱ نفر رسیده و با انجام حدود ۲۵ هزار تست تشخیصی - که یک رکورد محسوب می‌شود- تاکنون یک میلیون و ۸۴ هزار و ۸۵۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشورمان انجام شده است.
برغم اطلاع‌رسانی‌ها و دادن هشدارهای لازم از طریق فضای مجازی و حقیقی، بی‌توجهی برخی افراد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث افزایش شیوع کرونا در روزهای اخیر در جای جای کشور از جمله اصفهان شده است، افرادی که نسبت به رعایت دستورالعملهای بهداشتی بی‌توجه هستند که البته در بین جامعه ورزشی هم تعدادشان کم نیست.
بیش از ۳۱۱ هزار ورزشکار سازمان یافته در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و افزون بر یکهزار و ۳۵۰ باشگاه ورزشی در این خطه وجود دارد.
برآیند و تحلیل وضعیت موجود نشان می‌دهد که در این استان حدود دو سوم از جامعه ورزشی پروتکل‌ها و موارد بهداشتی و پیشگیرانه ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را رعایت می‌کنند اما یک سوم دیگر، به نوعی بی‌خیالی و بی اعتنایی رسیده‌اند و کمتر خطر کرونا را جدی می‌گیرند.



باید توجه کرد که بی‌توجهی به موارد بهداشتی در گام نخست دامنگیر خود ورزشکاران و مربیان می‌شود و در درازمدت و با بیشتر شدن شیوع بیماری سبب توقف دوباره فعالیت‌های ورزشی خواهد شد و این دودی خواهد بود که به چشم عرصه ورزش خواهد رفت.
گرچه ممکن است رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله به صورت استاندارد کمی سخت به نظر برسد و به اصطلاح دست و پاگیر باشد، اما تعطیلی مجدد باشگاه‌ها و یا ابتلا به بیماری، به مراتب بسیار سخت‌تر و مشکل‌سازتر خواهد بود.
مشاهده میدانی و گفت و گو با کارشناسان حوزه سلامت حاکیست که ورزشکاران اصفهان کمتر به استفاده از ماسک توجه می‌کنند البته مقوله ضدعفونی کردن دستگاه‌ها، وسایل و تجهیزات ورزشی و محیط باشگاه بیشتر رعایت شده است.
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، استفاده از ماسک ضرورتی اصلی برای پیشگیری از کرونا اعلام شده بنابراین تمام اقشار کشور از جمله ورزشکاران باید این مهم را در دستور کار قرار دهند.
دلیل بی‌اعتنایی به کرونا از زبان یک روانشناس ورزشی
به نظر یک تحلیلگر و روانشناس ورزشی، این بی‌تفاوتی که بخش قابل توجهی از مردم یا جامعه ورزشی نسبت به ویروس پیدا کرده‌اند را می‌توان نوعی «خوگیری» نام نهاد زیرا چنین افرادی معتقدند که باید با این موضوع براحتی کنار آمد و به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پزشکی بی‌تفاوت بود.
احمد پدرام در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بی‌اعتنایی به ویروس سبب از بین رفتن اصل ماجرا نمی‌شود، تصریح کرد: خطر انتشار و ابتلا به ویروس برای همه ما همچنان وجود دارد و نمی‌توانیم خطر آن را بدون توجه رها کنیم.



وی افزود: گاهی ممکن است یک فرد در گرفتن مار یا یک حیوان وحشی مهارت پیدا کند و راه مقابله با آن را بداند اما در مقابله با ویروس اینگونه مهارت‌ها به دست نمی‌آید و بدن هر لحظه و در هر مکان آمادگی جذب آن و ابتلا به بیماری را دارد بنابراین اینکه ما مهارت پیدا کرده‌ایم که در مقابل ویروس بایستیم فکری اشتباه و خطرناک به شمار می‌رود.
این روانشناس اضافه کرد: توانمندی در باره مقابله با ویروس یک خطر شناختی محسوب می‌شود که مُسبب خطر برای خود و دیگران است.
پدرام با تاکید براینکه جلوگیری از انتشار ویروس با تفکر اتوماتیک و غیرعاملانه مقدور نیست، خاطرنشان کرد: افکار ما باید بر مبنای موقعیت‌های مختلف راهکارهای متناسب را اتخاذ کند و بویژه در زمان حضور در مکان‌های پرخطر بیشتر به فکر باشیم.
وی به اهمیت رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیرانه از سوی ورزشکاران اشاره کرد و گفت: ممکن است فرد از بازو و بدن قوی برخوردار باشد اما این به معنی داشتن سیستم ایمنی قوی نیست، علاوه بر آن برخی از ورزشکاران یا مردم بطور ذاتی از قدرت دفاعی کمتری برابر ویروس برخوردارند و این موضوع چندان به قدرت بدنی ربطی ندارد، از سوی دیگر ممکن است ریه شخصی از لحاظ ژنتیک قدرت کمی داشته باشد و استعداد جذب ویروس در آن افزایش پیدا کند.
این تحلیلگر و نویسنده روانشناسی اظهاررداشت: پیش‌تر بیان می‌شد که کرونا تنها کهنسالان را گرفتار می‌کند اما می‌بینیم که جامعه جوان هم به این بیماری مبتلا می‌شود بنابراین خطر برای همگان وجود دارد و نباید آن را بیماری مختص قشر یا رده سنی خاصی قلمداد کرد و از لحاظ روحی و روانی به بی اعتنایی و بی‌تفاوتی رو آورد.
"خود قوی بینی"، آفتی برای ورزشکار
پدرام تاکید کرد: ورزشکار اگرچه در رشته یا از لحاظ فیزیکی قوی است اما این نباید به خود بزرگ بینی و خود قوی بینی منجر شود، علاوه بر آن ممکن است خودمان بیمار نشویم اما باید بدانیم که امکان انتقال ویروس توسط ما وجود دارد، بنابراین مسوولیت‌پذیری و توجه به اطرافیان باید یک الگوی رفتاری برای شهروندان و ورزشکاران باشد.



آنطور که یک متخصص گوش و حلق و بینی معتقد است، پروتکل‌های بهداشتی و درمانی مرتبط با بیماری کووید-۱۹ در کشور جزو حداقل‌ها در جهان به شمار می‌رود و حتی همین حداقل‌ها هم در خیلی جاها مانند اماکن ورزشی بصورت کمرنگ رعایت می‌شود.
دکتر سعید سهیلی‌پور با اشاره به اینکه محیط های ورزشی، مکانی بالقوه برای انتشار ویروس کرونا به شمار می‌رود، اظهار داشت: هر اندازه محیطی که در آن حضور داریم کوچکتر و دارای فضای بسته تر باشد احتمال انتشار ویروس بالاتر خواهد رفت.
وی افزود: باشگاه‌ها، سالن‌ها و بطورکلی مکان‌های ورزشی به‌دلیل حضور متعدد افراد مکان‌هایی است که احتمال شیوع و واگیری این ویروس را بالا می‌برد.
این متخصص با اشاره به‌اینکه سطوحی که با آن برخورد داریم از جمله دستگیره‌ها و تجهیزات ورزشی می‌تواند در انتشار ویروس نقش اساسی داشته باشد،تصریح کرد: از آنجا که سرعت شیوع ویروس کرونا از طریق ترشحات دهان و بینی و لمس سطوح بیشتر می‌شود و وسایل و تجهیزات ورزشی باشگاه‌ها و سالن‌ها که مشترک است، مراقبت ویژه‌ای می‌طلبد تا حین تمرینات بدنی و استفاده از وسایل ورزشی دچار این بیماری نشویم.
سهیلی پور ادامه داد: شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها، وسایل، تجهیزات، لباس، حوله، ساک ورزشی و دیگر وسایل مرتبط با ورزش برای پیشگیری از انتقال این ویروس از اهمیت بالایی برخوردار است.
ورزشکاران حداقل ماسک بزنند
وی رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: در گام نخست پیشنهاد ما استفاده از ماسک توسط ورزشکاران در محیط ورزشی است، در گام بعد اگرچه استفاده از دستکش کمتر مورد توجه قرار گرفته اما توصیه می‌کنیم که ورزشکاران دستان خود را بطور مرتب با مواد ضدعفونی کننده و آب و صابون بشویند تا عوارض استفاده نکردن از دستکش جبران شود.
این پزشک متخصص گفت: جلوگیری از رساندن دست به گوش، بینی، چشم و دهان حین ورزش و قبل از شست و شوی دست‌ها امری مهم به شمار می‌رود و ما می‌خواهیم که ورزشکاران در محیط ورزشی و حین تمرینات، این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
سهیلی پور با بیان اینکه فرهیخنگان جامعه در راستای فرهنگ سازی و آموزش دیگران نقش بسزایی ایفا می‌کنند، تاکید کرد: ورزشکاران به‌عنوان بخشی از الگوهای جامعه باید خود با رعایت این گونه موارد، مُشوق دیگران باشند تا بتوان تا حد مقدور از انتشار این ویروس خطرناک جلوگیری شود.



در این پیوند، رییس هیات پزشکی ورزشی اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اگرچه همکاری مناسبی بین باشگاه‌ها هم در رشته فوتبال و دیگر ورزش‌ها و هیات پزشکی ورزشی وجود دارد، اما بنظر می‌رسد خود جامعه ورزشی باید بطور روزافزون بازهم به رعایت موازین بهداشتی و پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا تاکید کنند.
احمد باقری مقدم ادامه داد: بیشتر مناطق استان از جمله کلانشهر اصفهان دارای وضعیت زرد است بنابراین تمام اماکن ورزشی غیر از استخر و رشته‌های برخوردی مانند رزمی و کشتی با رعایت موارد بهداشتی و پزشکی مجاز به فعالیت هستند.
جریمه‌های سخت در انتظار باشگاه‌های بی‌خیال
وی با بیان اینکه بیشتر ورزشکاران فعال کنونی در رشته بدنسازی و پرورش اندام هستند، گفت: استفاده نکردن از ماسک از سوی ورزشکاران، جدی‌ترین مقوله‌ای است که بازرسان و افسران این هیات در نظارت‌ها مشاهده کرده‌اند البته استفاده از مواد ضدعفونی کننده در باشگاه‌ها به مراتب بهتر بوده است.
رییس هیات پزشکی ورزشی اصفهان با تاکید بر ادامه بازرسی و نظارت از سوی هیات پزشکی ورزشی استان تصریح کرد: بازرسان هیات بصورت سرزده در باشگاه‌ها حضور خواهند یافت و در صورت بی توجهی به مسائل بهداشتی، میزان جریمه تا حد پُلمب باشگاه در انتظار متخلفان خواهد بود.
باقری مقدم اظهار داشت: تمرینات تیم‌های فوتبال سپاهان و ذوب‌آهن از حیث رعایت موارد پیشگیرانه از ابتلا به بیماری کووید -۱۹، با تلاش افسران (کارشناسان) سلامت و بهداشت این هیات بطور دائم رصد می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار