مرگ و میر ناشی از کرونا در اصفهان پایین‌تر از میانگین کشوری است

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در این استان(جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل) نسبت به تعداد مبتلایان قطعی، حدود ۴.۴۸ درصد و از میانگین کشوری پایین‌تر است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۱۷۷ هزار و ۹۳۸ نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و جان‌باختگان کرونا به هشت هزار و ۵۰۶ نفر رسیده که سهم مرگ و میر نسبت به تعداد مبتلایان قطعی ۴.۷۸ درصد است.
بهروز کلیدری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: نسبت تمام مرگ و میرها به تمام مبتلایان در بدترین حالت در این استان(جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل) حدود ۹.۵ درصد است اما اگر مانند کشورهای اروپایی آمار ارائه دهیم یعنی نسبت مرگ و میر به تعداد مبتلایان قطعی را محاسبه کنیم حدود ۴.۴۸ درصد می‌شود.
وی با بیان اینکه استان اصفهان از ابتدای اسفند سال گذشته بصورت رسمی گرفتار بیماری کرونا شد، خاطرنشان کرد: اوج افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این خطه از پانزدهم اسفند گذشته تا پانزدهم فروردین امسال بود.
کلیدری با اشاره به اینکه بیمارستان‌های خورشید و عیسی بن مریم(ع) اصفهان در زمان حاضر بیمارستان‌های نشاندار برای دریافت خدمات مربوط به کرونا هستند، اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ بیمار با شک ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند که از بین آنها بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ بیمار بهبود یافتند و ترخیص شدند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در زمان حاضر حدود ۴۲۶ بیمار مبتلا به ویروس کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند، اضافه کرد: از بین یکهزار و ۴۸۴ جان باخته در استان، ۴۸۴ نفر دارای نتیجه آزمایش مثبت کرونا و یکهزار نفر دیگر جزو بیماران مشکوک و محتمل بودند که برای همه آنها تدابیر بهداشتی کفن و دفن رعایت شد.
به گفته وی از بین حدود ۴۲ هزار آزمایش تشخیص کرونا در استان اصفهان نتیجه بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ بیمار مثبت و قطعی شده است.
کلیدری با اشاره به انجام حدود یکهزار آزمایش تشخیص کرونا در هر شبانه روز در استان اصفهان گفت: نتیجه حدود ۲۰ درصد از آنها مثبت می‌شود.
وی با بیان‌اینکه در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا در برخی شهرستان‌ها مانند نطنز و اردستان روزهای سختی را تجربه کردیم، تصریح کرد: در زمان حاضر تعداد مبتلایان در شهرستان‌ها به حداقل رسیده که اتفاق خوبی است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد بیماران بستری در یک ماه گذشته را روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: این تعداد در ماه‌های گذشته بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ نفر و در زمان اوج شیوع کرونا روزانه بین یکهزار و ۳۰۰ تا یکهزار و ۴۰۰ بیمار در مراکز بستری بود.
کلیدری، ثابت بودن تعداد موارد بستری در یک ماه اخیر را کمی نگران کننده خواند و افزود: هنوز وارد مرحله ۲۰۰ تا ۳۰۰ بیمار بستری در روز نشده‌ایم و این نگرانی ایجاد شده که دغدغه مردم در باره ابتلا به بیماری کرونا کمتر شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد تخت‌های بستری اختصاص یافته برای بیماران کرونا در این استان را حدود ۲ هزار تخت اعلام کرد و گفت: از حدود یک ماه گذشته با کاهش تعداد موارد بستری بتدرریج مراکزی که به‌صورت اختصاصی برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده بود، کاهش یافت تا هرچه زودتر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به خدمات عادی خود بازگردند.
کلیدری با اشاره به اینکه حدود ۵ هزار نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در عرصه مقابله با بیماری کرونا فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: از بین آنها ۲ نفر شامل یک پزشک و یک راننده آمبولانس در نطنز بر اثر ابتلای به این بیماری درگذشتند.
وی از جمله اقدامات انجام شده برای مقابله و مدیریت ویروس کرونا در استان اصفهان را راه‌اندازی مرکز پاسخگویی ۳۱۱۳، ساماندهی درمانگاه‌های متعدد عمومی و اختصاصی برای بیماران حاد تنفسی، ساماندهی ۱۷ کلینیک تخصصی در اسفند پارسال و اختصاص بیش از یکصد درمانگاه عمومی که بتوانند به بیماران دارای علائم حاد تنفسی خدمات اولیه ارائه کنند و در صورت نیاز به بیمارستان‌ها ارجاع داده شوند، اعلام کرد.
کلیدری، یکی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را بیماریابی فعال از یک ماه گذشته عنوان کرد و گفت: در این مرحله، بیمارانی که هیچ علائمی نداشته و یا علائم مختصری داشتند را شناسایی و آنها را ایزوله می‌کنیم تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: تصور ما این است که با توجه به شرایط به نسبت ثابت کنونی، همین وضعیت را تقریبا تا پایان تابستان داشته باشیم اما با شروع پاییز و آغاز فصل سرما که با شیوع آنفلوانزا همراه است، گسترش مجدد بیماری کرونا را دوباره تجربه کنیم.
بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، استان اصفهان با جمعیت بالغ بر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که در ۲۴ شهرستان ساکن هستند، دارای ۶۹ بیمارستان با حدود هشت هزار تخت فعال است.
در استان اصفهان امور بهداشتی و درمانی ۲۲ شهرستان با حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار