اعمال مجازات کافی نیست

اگر بخواهیم مجرمان اصلاح شوند و به جامعه برگردند باید آموزش‌های را لازم ببینند

روز گذشته در نشست مشترک مدیرکل زندان‌ها با کانون وکلای استان اصفهان، رئیس کانون وکلای استان اصفهان با بیان اینکه هدف اصلی نهاد وکالت دفاع از حقوق انسان‌هاست اظهار کرد: در راستای مباحث اجتماعی جامعه همواره مسائل اقشار آسیب‌پذیر موردتوجه کانون وکلا بوده است چراکه اعتقادداریم وکلا از همین جامعه هستند و نمی‌توانند نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت باشند. لیلا رئیسی با بیان اینکه بالا بودن جمعیت زندانیان و مشکلات خانواده‌های آنها نیازمند اقدامات جدی برای رفع است افزود: اگر بخواهیم این افراد اصلاح شوند و به جامعه برگردند تنها اعمال مجازات کافی نیست بلکه باید این افراد آموزش‌های لازم را ببینند تا دوباره دچار مشکل نشوند همچنین خانواده‌های این زندانیان نیازمند آموزش هستند تا به دام افراد سودجو که قول آزادی سریع زندانیان را می‌دهند نیفتند. رئیس کانون وکلای استان اصفهان با بیان اینکه در کنار خدمات معاضدتی که از قبل به زندانیان ارائه می‌شد موضوع آموزش را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: با پیشنهادی که به اداره کل زندان‌های استان داده شد آموزش مددکاران و مددجویان و خانواده‌های آنها را در پیش گرفتیم که این امر بدون هیچ چشمداشت مادی و تنها برای انجام رسالت اجتماعی کانون وکلا انجام می‌شود. او با تأکید بر اینکه در تفاهم‌نامه با اداره کل زندان‌ها موضوع آموزش علاوه بر خدمات معاضدتی موردتوجه خواهد بود، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ وکیل در طول هفته در شعبه معاضدت زندان‌های اصفهان همچنین سه شهرستان مبارکه، کاشان و نجف‌آباد و البته شوراهای حل اختلاف استان مشاوره‌های رایگان به جامعه هدف ارائه می‌دهند. رئیسی با تأکید بر اینکه قانون‌گذار حضور وکیل در پرونده‌های کیفری را الزامی دانسته است، گفت: از فروردین ۹۷ تا فروردین ۹۸ بیش از دو هزار و ۶۷۲ مورد وکالت تسخیری داشته‌ایم که در کنار آن صدها مورد وکالت معاضدتی هم انجام‌شده است. او در مورد تعداد وکالت تسخیری برای وکلا، خاطرنشان کرد: وکالت‌های تسخیری مربوط به پرونده‌های کیفری است و قانون‌گذار برای حفظ حقوق متهم برای هر وکیل در سال سه وکالت تسخیری در نظر گرفته است، اما برخی همکاران حتی تا بیش از شش پرونده تسخیری در سال داشته‌اند. رئیس کانون وکلای استان اصفهان با بیان اینکه افرادی که بضاعت مالی برای گرفتن وکیل ندارند می‌توانند به شعبه معاضدت کانون وکلا مراجعه کنند، افزود: هزینه در نظر گرفته‌شده برای هر وکالت تسخیری ۲۰۰ هزار تومان است و اگرچه این مبلغ ناچیز است اما ۱۵ سال است که در سطح کشور هیچی مبلغی برای این نوع وکالت پرداخت‌نشده است.
مشاوره و آموزش زندانیان بر عهده ۱۰۰ وکیل
او در مورد تعداد وکلای به کار گرفته‌شده در بحث آموزش و مشاوره به مددجویان و مددکاران زندان‌ها، گفت: در بحث ارائه مشاوره به زندانیان ۷۰ نفر از وکلای کانون در این امر همکاری می‌کنند همچنین در موضوع آموزش مباحث حقوقی به مددجویان و مددکاران ۳۰ نفر از همکاران را به این امر اختصاص دادیم. رئیس کانون وکلای استان اصفهان با انتقاد از برخی هجمه‌ها با هدف مخدوش کردن چهره نهاد وکالت در جامعه اظهار کرد: تأثیر این تخریب‌ها آسیب به اعتماد مردم است و این کار مردم را به سمت افراد سودجو در لباس وکالت که همان کارچاق‌کن‌ها هستند سوق خواهد داد و مضرات این امر برای جامعه کم نخواهد بود. او با ابراز تأسف از مطرح‌شدن طرح‌های غلط در حرفه وکالت افزود: این حرفه فیلترهای علمی و اخلاقی خاص خود را دارد اما برخی با بهانه‌های واهی ازجمله اشتغال‌زایی سعی بر از بین بردن این شاخص‌ها و فیلترها دارند که برای این دسته افراد مصلحت کشور و حقوق مردم اهمیتی ندارد.
جمعیت زندان‌های اصفهان بالاتر از میانگین کشوری
در ادامه این نشست مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان اصفهان با ابراز تأسف از بالا بودن جمعیت زندان‌های استان تصریح کرد: جمعیت زندان‌های استان از حد متوسط کشوری بالاتر است که این آمار جمعیتی کشور دو برابر استاندارد جهانی است و به‌شدت نیازمند کاهش بار جمعیتی زندان‌های استان اصفهان هستیم. اسدا... گرجی‌زاده هدف از انعقاد تفاهم‌نامه با کانون وکلای استان اصفهان تصریح کرد: انعقاد این تفاهم‌نامه در کاهش بار روانی و استرس زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و همچنین افزایش اطلاعات حقوقی زندانیان مؤثر خواهد بود. او با بیان اینکه حمایت‌های حقوقی باعث کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها می‌شود خاطرنشان کرد: باید سطح زیربنایی زندان‌های استان را افزایش دهیم تا بتوانیم فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی بیشتری داشته باشیم، اما بالا بودن جمعیت زندان‌ها فعالیت آموزشی و اصلاح و تربیت را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. گرجی ‌زاده با تأکید بر اینکه باید به‌اندازه ظرفیت زندان پذیرش زندانی داشته باشیم افزود: در حال حاضر ظرفیت زندان‌های استان پاسخگو نیست و لازم است تنها کسانی که باید به زندان بیایند روانه زندان شوند تا از افزایش جمعیت زندان‌ها بکاهیم همچنین بتوانیم برنامه‌ریزی خوبی برای اصلاح و تربیت آنها انجام دهیم که شرایط این‌گونه نیست. او با بیان اینکه اقدامات کانون وکلای استان در کاهش جمعیت زندان‌ها مؤثر است خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای از سال ۹۳ با کانون وکلای استان اصفهان داشته‌ایم که در آن کانون وکلا با ارائه خدمات معاضدتی قضایی وکلای کمیسیون معاضدت و ارائه خدمات آموزشی به مددکاران زندان‌ها، مددجویان و خانواده زندانیان با اداره کل زندان‌های استان همکاری خواهد داشت. مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با ابراز امیدواری برای افزایش میزان پوشش جامعه هدف فعالیت مشاورین حقوقی گفت: تابه‌حال مشاوره وکلا در سطح زندان مرکزی بود که کانون وکلا برای گسترش این مشاوره‌ها در دیگر زندان‌ها شامل زندان نسوان، اصلاح و تربیت همچنین زندان‌های دیگر شهرستان‌ها قول مساعد داده است. او بیشترین جرائم زندانیان استان اصفهان گفت: سرقت، مواد مخدر و جرائم مالی جزو بیشترین جرائم زندانیان استان است، همچنین ۵۹ درصد زندانیان استان متأهل بوده و ۷۴ درصد آنها زیر ۴۵ سال هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار