معمای عجیب ورود فلامینگوها به تالاب گاوخونی

برخی رسانه‌ها از ورود فلامینگوها به تالاب گاوخونی خبر داده‌اند، اما کارشناسان حیات وحش می‌گویند اکنون فصل ورود فلامینگوها به این تالاب نیست و البته ورود آنها با باز بودن زاینده‌رود نیز ارتباطی ندارد.

به گزارش ایسنا،در روزهای گذشته، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از ورود فلامینگوها به تالاب نیمه جان گاوخونی خبر داده‌اند. این در حالی است که فصل ورود فلامینگو به این تالاب پاییز است.

حالا مریم امیدی- کارشناس حیات وحش به ایسنا می‌گوید: ورود فلامینگوها به تالاب گاوخونی بسیار محدود و در حد چند عدد فلامینگو خواهد بود. این در حالی است که ورود صدها و حتی هزاران فلامینگو در پاییز برای این تالاب در صورتی که زنده باشد، متصور است.

وی ادامه داد: پرندگان مهاجر از اواخر تابستان و اوایل پاییز، از عرض‌های شمالی، سیبری و روسیه، به سمت جنوب کره زمین، ایران و حتی تا آفریقا می‌روند. این پرندگان با پایان فصل سرد به نواحی شمالی باز خواهند گشت.

این کارشناس حیات وحش افزود: اکنون فصل مهاجرت پرندگان نیست و ورود آنها به این تالاب نیز ارتباطی به باز بودن زاینده رود ندارد. در این فصل اصلا نباید شاهد مهاجرت پرندگان به تالاب‌های ایران باشیم. در این فصل باید تنها پرندگان بومی و مهاجر جوجه‌آور را در برخی نقاط مشاهده کنیم که این دسته از پرندگان، مهاجران خشک‌زی هستند.

آیا پای تغییرات اقلیمی در میان است؟

از کنوانسیون رامسر که در سال 1349 در ایران تنظیم و به امضای 18 کشور رسید، تا امروز که 169 کشور عضو آن هستند، تلاش شده است که مسیر مهاجرت پرندگان مورد حفاظت قرار بگیرد. تا کنون دغدغه اصلی دوستداران حفاظت محیط زیست، تامین مکان‌ها، آب و غذای مورد نیاز پرندگان در مسیر مهاجرت بوده است.

امیرافسر داستان‌سرا در همین رابطه به ایسنا می‌گوید: تالاب‌ها در مسیر مهاجرت پرندگان به زبان ساده، نقش ایستگاه‌های خدماتی و پمپ بنزین‌ها در راه‌های مواصلاتی را دارند. در حقیقت پرندگان در مسیر مهاجرت باید در تالاب‌های میان راه، توقف کرده، استراحت و تغذیه کنند.

وی ادامه می‌دهد: با چشمان خود فلامینگوها در تالاب گاوخونی را ندیده‌ام اما اگر این مساله اتفاق افتاده و بیش از تعداد انگشتان یک دست باشد، باید علت این رفتار توسط کارشناسان به دقت بررسی شود. این سوال در این زمینه مطرح است که آیا تغییرات اقلیمی به حدی رسیده که رفتار میلیون ساله پرندگان مهاجر را تغییر داده است؟

این کارشناس محیط زیست با اشاره به پدیده گرمایش جهانی افزود: سال میلادی گذشته، زمین رکورد گرمترین دمای ثبت شده خود را شکست، اروپا چندسالی است که دچار کاهش محسوس بارندگی شده و برای مثال در آلمان، بخش وسیعی از پوشش گیاهی علفی از بین رفته، در مقابل ایران شاهد چنین بارش‌های عجیبی بود. آیا تغییرات اقلیمی از آنچه تصور می‌شود سریع‌تر و جدی تر شده است؟

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار