وجود ۶۸۱ ساختمان بلاتکلیف در سطح شهر

اسکلت‌های فلزی زنگ‌زده و زمین‌های گودبرداری شده یا ساختمان‌هایی که دیوارهای آن تا نیمه بالاآمده صحنه‌ای است که شاید هرروز در کوچه و محله‌های شهر با آن روبه هستیم، ساختمان‌های نیمه‌تمامی که رنگ و روی آن نشان می‌دهد که سال‌هاست به حال خود رهاشده است.

به گزارش ایمنا، تعداد ساختمان‌هایی که علاوه بر ایجاد مزاحمت برای شهروندان همچون لکه‌های زخمی بر پیکر محله‌های شهر است، کم نیست و البته تنها به محدود به منطقه خاصی هم نمی‌شود و در همه جای شهر به چشم می‌آید. ساکنان اطراف نیمه کاره‌های شهر تا مدتی خاک گودبرداری زمین آن را خورده‌اند و پس از مدتی با تهدیدهای گاه و بی گاهشان به دلیل حضور افراد معتاد، اراذل‌واوباش و سارقان مواجه شده‌اند. افزایش تعداد ساختمان‌های نیمه‌کاره در شهر به معنای افزایش نازیبایی‌ها و فضاهای ناایمن در شهر است، البته پوسیدگی و کاهش مقاومت مصالح دیگر مشکل این ساختمان‌ها به شمار می‌رود که دراین‌بین شهروندان از نهادهایی همچون شهرداری انتظار دارند برای تعیین تکلیف این بناها وارد عمل شود. رضاشاه حسینی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای عالی استان‌ها در روزهای گذشته اعلام کرده که درصدد هستیم با اصلاح قوانین مالکان را موظف به تکمیل ساختمان‌های خود در زمان مقرر کنیم؛ هدف ما این است که این ساختمان‌ها در زمان مقرر به اتمام برسند چراکه در صورت نیمه‌کاره ماندن علاوه بر این‌که چهره شهر را مخدوش می‌کند مکانی برای تجمع معتادان و بزهکاران خواهد شد و امنیت محله‌ها را زیر سؤال می‌برد. یکی از شهروندان که سال‌هاست یکی از نیمه کاره‌های شهر در همسایگی آن قرار دارد، می‌گوید: «۱۰ سال پیش همسایه ما منزلش رو خراب کرد تا به همراه برادرش از نو بسازد، اما به‌محض خراب کردن دچار اختلاف شدند و دیگه هیچ کاری برای ساختنش انجام ندادن؛ دیگه به این زمین حتی سر نمی‌زنن تا ببینن چه بلایی به سَرِ ما آوردن، غیر از بوی تعفن انباشت زباله که گاهی حتی بعضی‌ها از محله‌های دیگه زباله‌های خودشونو توی این زمین می‌ریزند و میرند، این زمین جایی شب خوابی معتادان شده؛ واقعا از این وضعیت احساس امنیت نمی‌کنیم.»
شناسایی ۶۸۱ ساختمان نیمه‌ساز رهاشده در شهر
حسن محمدحسینی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ورود به موضوع ساماندهی ساختمان‌های نیمه ساخت رهاشده شهر برای نخستین بار در کشور از سوی شهرداری اصفهان در حال انجام است، می‌گوید: ۶۸۱ ساختمان نیمه‌ساز رهاشده در سطح مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان شناسایی‌شده است. پس از اعلام اخطار و برگزاری جلسه با مالکان این ساختمان‌ها، ادامه ساخت‌وساز ۱۳۵ ساختمان نیمه‌کاره آغاز و این محل‌ها از حالت تعطیلی و مخروبه بودن خارج‌شده است. او تصریح می‌کند: با پیگیری‌های انجام‌شده در مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، مالکان ۲۵۳ مورد از ساختمان‌های نیمه‌کاره رهاشده، در مرحله پیگیری پرداخت بدهی‌ها، مقاوم‌سازی ایستایی ساختمان، رفع اختلافات وارثان و تأمین مالی ساخت بنا قرارگرفته‌اند و برای ۲۹ مورد از این ساختمان‌ها در خصوص اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها اقدام شده است. مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه بر اساس ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها، ساماندهی و تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه ساخت رهاشده در شهر جزو تکالیف این نهاد است، ادامه می‌دهد: بر اساس این قانون در مورد زمین یا بنای مخروبه‌ای که نقض‌کننده بهداشت، پاکیزگی و موازین شهر است، شهرداری می‌تواند با اجرای یک فرایند و دادن فرصت زمانی به مالک یا مالکان، آنها را موظف کند بر اساس نظر شهرداری و کارشناسان مراحل تعیین تکلیف و تغییر وضعیت ساختمان‌های نیمه ساخت رهاشده را انجام دهند، در غیر این صورت شهرداری می‌تواند در این فرایند مداخله کند و ساختمان‌ها را از فضای قبل خارج کند و حتی هزینه‌هایی که شهرداری در این زمینه متقبل می‌شود از مالک یا مالکان با لحاظ ۱۰ درصد اضافه‌تر دریافت کند. او با بیان اینکه ساختمان‌های نیمه‌کاره رهاشده در سطح شهر مشکلات مختلفی برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کند که یکی از خطرات نهفته، ریزش ناگهانی سازه‌های ساختمان‌های نیمه‌کاره در اثر فرسودگی و یا استحکام نداشتن است، اظهار می‌کند: مشکل دیگر این ساختمان‌ها نقض مسائل بهداشتی است، زیرا بیشتر ساختمان‌های نیمه ساخت رهاشده به محلی برای انباشت نخاله‌ها و پسماندها یا حتی تجمع حیوانات تبدیل می‌شود.
محمدحسینی تأکید می‌کند: تبدیل ساختمان‌های نیمه ساخت رهاشده به محلی برای بیتوته افراد معتاد و کارتن‌خواب نکته دیگری است که می‌تواند امنیت مردم را به خطر انداخته و ازنظر امنیتی باعث دغدغه خاطر شهروندان شود. او ساختمان‌های نیمه ساخت را به‌نوعی ساختمان‌های بی‌دفاع شهری می‌داند و می‌گوید: ساماندهی این ساختمان‌ها به پاکیزگی، زیبایی و منظر شهر کمک می‌کند و تعیین تکلیف آنها رونق ساخت‌وسازها را به همراه خواهد داشت. مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: بعضی از ساختمان‌های نیمه‌کاره سرمایه‌ای است که سالیان سال در شهر رهاشده درحالی‌که ظرفیتی برای رونق اقتصاد شهر است و اگر به این موضوع پرداخته نشود، روزبه‌روز تعداد ساختمان‌های نیمه ساخت بیشتر و نارضایتی شهروندان افزایش پیدا می‌کند. او با تأکید بر اینکه مجموعه شهرداری و شورای شهر پیگیر هستند تا معضل چندین ساله ساختمان‌های نیمه ساخت رهاشده رفع شود، می‌گوید: کمیته‌ای در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشکیل‌شده تا ساختمان‌های نیمه ساخت رهاشده در مناطق ۱۵ گانه شناسایی و با شناسایی مالکان مشکلات مربوطه رفع شود. محمدحسینی اظهار می‌کند: درصدد هستیم با همکاری شورای شهر و تصویب یک لایحه، برنامه و روش خوبی برای تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه ساخت رهاشده داشته باشیم.
سهم ۵۰ درصدی ساختمان‌های نیمه‌کاره در آمار سرقت از منزل
سرهنگ سعید سلیمیان، رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز می‌گوید: ۵۰ درصد از سرقت‌های منزل با سوءاستفاده سارقان از ساختمان‌های نیمه‌کاره رهاشده در شهر و نفوذ به بلوک‌های مجاور آنها انجام می‌شود. او تأکید می‌کند: مکان‌هایی همچون ساختمان‌های نیمه‌کاره یا ساختمان‌های قدیمی که به‌نوعی تخریب‌شده‌اند، جزو نقاط بی‌دفاع شهری محسوب می‌شود و زمینه ارتکاب جرم را ایجاد می‌کند. رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه به‌طورمعمول ساختمان‌های نیمه ساخت رهاشده در مجاورت ساختمان‌های مسکونی قرارگرفته که سارقان با استفاده از دیوارها و راه‌پله‌های نیمه‌تمام آن راه نفوذی به ساختمان‌های مجاور پیداکرده و اقدام به سرقت می‌کنند، تصریح می‌کند: برخی از ساختمان‌های نیمه ساخت رهاشده نقاط متروکه‌ای همچون دامداری‌ها، باغ‌ها یا خانه‌های قدیمی هستند که مشکلات ارث‌ومیراثی دارند که مجرمان از این مکان‌ها به‌عنوان پاتوق استفاده و به محل قرار خود تبدیل می‌کنند، در آن اقدام به استعمال مواد مخدر می‌کنند و یا قرار سرقت و انجام اعمال مجرمانه می‌گذارند. او خاطرنشان می‌کند: با همکاری شهرداری زمین‌های بایر رهاشده محله‌های مختلف شهر شناسایی می‌شود و پس‌ازآن شهرداری زمین‌ها را از وجود نخاله تخلیه و پاک‌سازی می‌کند تا کمتر مورداستفاده قرار بگیرد. سرهنگ سلیمیان ادامه می‌دهد: در مورد ساختمان‌هایی که به‌صورت نیمه‌کاره باقی‌مانده و مالکان آنها بنا به دلایلی از جمله مشکلات مالی امکان تکمیل ساختمان را ندارند تأکید می‌کند نسبت به تکمیل حداقل قسمت بیرونی ساختمان که راه‌های نفوذی را تشکیل می‌دهد اقدام کنند تا مورد سوءاستفاده سارقان و معتادان قرار نگیرد. او اظهارمی‌کند: پلیس آگاهی در جلسات مختلف از شهرداری درخواست کرده وقتی پروانه ساخت به شهروندان متقاضی ارائه می‌کند، همچون شرایطی که برای ایمنی و پیشگیری از آتش‌سوزی در نظر گرفته، برای پیشگیری از سرقت نیز شرایطی را لحاظ کند تا با نظارت مهندسان ناظر رعایت شود، با انجام این اقدام ساختمان‌ها پس از تکمیل در برابر سرقت ایمن خواهد شد و در حین ساخت‌وساز نیز از وقوع جرم پیشگیری در آنها پیشگیری خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار