راهی ‌جز واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی نیست

همایش تبیین برنامه، اولویت‌ها و معرفی کمیسیون‌های دوره نهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با حضور معاون اقتصادی استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیرکل امور مالیاتی و فعالان اقتصادی در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

همایش تبیین برنامه، اولویت‌ها و معرفی کمیسیون‌های دوره نهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با حضور معاون اقتصادی استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیرکل امور مالیاتی و فعالان اقتصادی در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

در این همایش، مسعود گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: وضعیت اقتصادی و بین‌الملل، کسب‌وکار فعالان اقتصادی و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت بنگاه‌های اقتصادی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد ولی با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب می‌توان با استفاده از ظرفیت کارآفرینان برای عبور از شرایط کنونی گره‌گشایی کرد.

او وابستگی به اقتصاد نفتی، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد، معطوف بودن نگاه به خارج نه به ظرفیت‌های داخلی، استفاده اندک از ظرفیت‌های نیروی انسانی و بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن را از چالش‌های اقتصاد ایران برشمرد و گفت: تقویت اقتصاد مبتنی بر تولید انبوه و با کیفیت و توزیع منابع بر مبنای عدالت محور، مصرف به‌اندازه و نه اسراف گونه و امید به اجرای شایسته سیاست‌ها و قوانین می‌تواند عامل رهیدن از شرایط کنونی باشد.

او استفاده از جوانان مؤمن، انقلابی، دانا و کاردان در عرصه اقتصاد کشور را مهم و ضروری برشمرد و گفت: اتاق نهم در ابعاد مختلف تلاش می‌کند که با تجهیز منابع و امکانات زمینه رونق تولید و اشتغال‌زایی در فضای کسب‌وکار استان را فراهم سازد.

گلشیرازی تاکید کرد: هیچ گریزی به‌جز واگذاری اقتصاد به صاحبان اصلی آن یعنی بخش خصوصی نیست، در شرایط حساس تحریم‌های یک‌جانبه، بخش خصوصی می‌تواند با ایجاد شبکه‌های مویرگی و خرد در عرصه بین‌المللی اقتصاد کشور را به جریان بیندازد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان فزونی تقاضا بر عرضه، ایجاد تقاضای جدید برای تکمیل ظرفیت واحدهای تولیدی کشور و تمرکز را بر حضور در بازارهای صادراتی را از رویکردهای اتاق دوره نهم عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی بخش خصوصی با جذب سرمایه‌ها و انتقال تکنولوژی در کنار دولت زمینه رشد اقتصادی را بایستی فراهم کند.

گلشیرازی شاخص مداری و بهبود شاخص‌ها را دو مولفه مهم فعالیت‌های اتاق نهم برشمرد و گفت: گذر از اتاق‌های نسل اول (لابی‌گری) به سمت اتاق‌های نسل دوم (توسعه کسب‌وکار) و نسل سوم (افزایش درآمد استان) هدف‌گذاری اتاق بازرگانی طی چهار سال آینده خواهد بود.

او راه‌اندازی دفتر آمار و اطلاعات اقتصادی در اتاق بازرگانی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان را گامی مؤثر در تعریف شاخص‌ها و فعالیت متمرکز و هدفمند در این راستا عنوان کرد و گفت: رویکرد اتاق نهم فعالیت هدفمند در راستای بهبود شاخص‌های کسب‌وکار استان است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از راه‌اندازی کمسیون‌های 9 گانه اتاق بر اساس اولویت‌ها و مزیت‌های اقتصادی استان خبر داد و گفت: رویکرد کمیسیون‌های اتاق در این دوره در راستای شناسایی مشکلات و چالش‌ها و تبدیل آن به مسئله و ارائه حل آن است.

*اتاق بازرگانی در کارگروه‌های اقتصادی استان حضور فعال داشته باشد

حسن قاضی عسگر معاون اقتصادی استاندار اصفهان نیز در این همایش از حضور کمرنگ بخش خصوصی در کارگروه‌های اقتصادی استان خبر داد و گفت: حضور فعال بخش خصوصی در کارگروه‌های استان می‌تواند به نتیجه‌بخش بودن مصوبات آن کمک کند.

او افزود: کارگروه‌هایی از قبیل اشتغال، سیاست‌گذاری کلان، کارآفرینی، گردشگری و صنایع‌دستی، توسعه روستایی و غیره می‌تواند بستر فعالیت مؤثر و هدفمند بخش خصوصی باشد.

*به تولید کمک می‌کنیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان هم گفت: حجم نقدینگی کشور نزدیک به سه هزار و 500 برابر نسبت به چهار دهه گذشته افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که بدون کنترل حجم نقدینگی نمی‌توان به موضوع رونق تولید اهمیت داد.

نعمت الله اکبری اظهار کرد: 5/7 درصد از مالیات کشور از استان اصفهان تامین می‌شود؛ این در صورتی است که ۵۳ درصد از مالیات کشور از تهران تامین می‌شود پس در مقایسه با حجم ۵ درصدی سپرده‌های اصفهان از کل سپرده‌های کشور اگر نتوان فضای کسب‌وکار را رونق داد زنگ خطر افزایش حجم نقدینگی زده می‌شود و در کنار آن نیز سرمایه‌های اجتماعی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

او افزود: شورای گفت‌وگو بهترین مکان برای تبادل‌نظر فعالان اقتصادی و کارشناسان در جهت بهبود فضای کسب‌وکار است. در چند سال گذشته جلسات بسیار خوبی در این شورا برگزار شد و اعضای هیئت نمایندگان جدید اتاق بازرگانی به این شورا بسیار اهمیت داده‌اند و امیدواریم با برگزاری جلسات و همفکری‌های لازم مشکلات بخش تولید برطرف شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان تاکید کرد: مطمئنا از هر کمکی که به منظور رونق تولید باشد؛ کوتاهی نخواهیم کرد و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته‌ایم.

*بسته حمایتی مالیاتی به زودی ابلاغ می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان نیز در این همایش اظهار کرد: همایش طرح جامع مالیاتی برای اولین بار در کشور سال گذشته در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان به منظور تبادل‌نظر فعالان اقتصادی و کارشناسان مالیات در جهت شناسایی نقاط ضعف این طرح برگزار شد و در سال جاری نیز سعی شده تا در طرح جامع مالیاتی از نظرات فعالین بخش خصوصی استفاده شود تا شرایط مناسب و ایده آل برای رونق تولید شکل گیرد.

بهروز مهدلو افزود: به منظور حمایت از بخش خصوصی برای اولین بار در کشور یک بسته حمایتی از طرف اداره امور مالیاتی استان اصفهان در نظر گرفته شده است که پس از بررسی‌های لازم جزئیات طرح در اردیبهشت‌ماه برای استاندار اصفهان ارسال شد و این بسته به‌زودی ابلاغ می‌شود.

او ادامه داد: امکانات بسیار مناسبی در این بسته برای فعالین اقتصادی به منظور تسهیل تولید در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در ارتباط با تعامل این اداره با اتاق بازرگانی گفت: طی چند سال گذشته تعامل اداره امور مالیاتی استان اصفهان با اتاق بازرگانی بسیار قوی بوده و تاکنون جلسات بسیاری به‌خصوص در بخش هیئت‌های حل اختلاف برگزار شده است.

او خاطرنشان کرد: به‌خوبی می‌دانیم اگر فعالیت بخش خصوصی در حوزه تولید ادامه پیدا نکند به‌تبع آن بیکاری ایجاد می‌شود، پس ادامه فعالیت واحدهای تولیدی یکی از خواسته‌های بسیار مهم اداره امور مالیاتی استان اصفهان است و به همین جهت این اداره اقدامات خوبی را برای رونق تولید در نظر گرفته است.

*ایجاد بورس محیط‌زیست و بازار آب

رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در ارتباط با برنامه‌های در نظر گرفته شده این کمیسیون در سال جاری گفت: به منظور اصلاح کشت و افزایش دانش کشت مدرن این کمیسیون قصد دارد سامانه هوشمند بهره‌برداران کشاورزی را در سال جاری راه‌اندازی کند.

محمدصادقی اذعان کرد: امیدواریم در سال جاری با استفاده از نظرات متخصصان حوزه کشاورزی بتوانیم تغییراتی را در الگوی کشت سنتی ایجاد کرده و از الگوهای کشت مناسب‌تری استفاده کنیم.

او خاطرنشان کرد: ایجاد بورس محیط‌زیست و بازار آب به منظور احیای زاینده‌رود یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی شده این کمیسیون در سال جاری است. در دوره قبل در جهت احیای زاینده‌رود اقداماتی انجام گرفت و در این دوره نیز با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصین حوزه کشاورزی به دنبال راهکارهایی در زمینه احیای زاینده‌رود هستیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و پارلمانی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه بیان کرد: متاسفانه در طی سال‌های گذشته استان اصفهان بر اساس شاخص‌های حقوقی رتبه پایینی را در حل مشکلات از طریق داوری و میانجی‌گری و از طریق روش‌های جایگزین غذایی به خود اختصاص داده است

رضا برادران اصفهانی اذعان کرد: کمیسیون حقوقی و پارلمانی با تصویب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد شد و این کمیسیون تاکنون در هیچ استان دیگری شکل نگرفته است.

او ادامه داد: نگاه ویژه اعضای هیئت نمایندگان جدید اتاق بازرگانی بر روی شاخص‌های بهبود محیط کسب‌وکار سبب شد تا این کمیسیون تشکیل شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و پارلمانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افزود: پیگیری اجرای ماده ۲۹ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، پیگیری فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن مبحث داوری در اختلافات تجاری، تشکیل کمیته‌های تخصصی مشاوره و تعامل و ارتباط مستمر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جهت اصلاح و پیشنهاد قوانین بهبود محیط کسب‌وکار از جمله اقدامات در نظر گرفته شده این کمیسیون در سال جاری است.

غلام رضا اخوان فرید، رئیس کمیسون توسعه و بهبود محیط کسب‌وکار اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست بیان داشت: یکی از مشکلاتی که در بخش تولید وجود دارد این است که برخی از مسئولین در واگذاری برخی از امور به بخش خصوصی شهامت و شجاعت کافی ندارند و همین عاملی شده تا مشکلاتی پیش بیاید. اگر بخواهیم گامی برای رونق تولید برداریم باید مدیران شهامت خود را بالا ببرند تا چرخ‌های حرکت و تولید به حرکت در بیایند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار