افزایش دو برابری صادرات فولاد مبارکه در زمان تحریم‌ها

کلنگ‌زنی طرح نورد گرم شماره ۲ شرکت فولاد مبارکه مزین به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی توسط سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد.

احمدرضا منزه:

طرح‌های شبکه فشار قوی و فشار متوسط شماره ۲ شهید خرازی و بویلر بازیافت حرارت از نیروگاه گازی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به استان اصفهان با حضور در شرکت فولاد مبارکه ۲ طرح صنعتی شبکه فشار قوی و فشار متوسط شماره ۲ شهید خرازی و بویلر بازیافت حرارت از نیروگاه گازی را افتتاح کرد.

طرح شبکه فشار قوی و فشار متوسط شماره ۲ شهید خرازی - سوییچ‌گیرهای ۴۰۰ و ۶۳ کیلووات شماره ۲ با سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد ریال در مدت چهار سال انجام شده و هدف از اجرای آن تغذیه توسعه‌های نواحی تولید تا سقف 2/7 میلیون تُن و افزایش پایداری شبکه زیر سقف فوق توزیع ۶۳ کیلو ولت برق فولاد مبارکه است.

ظرفیت این طرح یک هزار و ۵۰۰ مگاولت آمپر با اشتغال‌زایی ۷۵ نفر است که ۶۰ درصد تجهیزات آن با همکاری ۴۰ شرکت در داخل کشور تأمین شده است؛ از جمله مزایای این طرح می‌توان به تقویت پایداری ترانزیت شبکه سراسری برق کشور اشاره کرد.

طرح احداث بویلر بازیافت حرارت از نیروگاه گازی HRSG با سرمایه‌گذاری یک هزار و یک‌صد میلیارد ریال و ظرفیت ۲۰۰ تُن بخار در ساعت با هدف تولید بخار سوپرهیت بازیافت حرارت از دودکش نیروگاه گازی جهت استفاده در نیروگاه بخار و در صورت نیاز از مدار خارج کردن یکی از بویلرهای فعلی اجرا شده است.

۹۰ درصد تجهیزات این طرح با همکاری ۲۵ شرکت داخلی تأمین شده و مزایای آن کاهش آلودگی محیط‌زیست، جلوگیری از ورود گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر، صرفه‌جویی سالانه ۹۰ میلیون مترمکعب گاز معادل ۲۵۰ میلیارد ریال سالانه و تأمین بخار مورد نیاز نیروگاه بخار است.

همچنین کلنگ‌زنی طرح نورد گرم شماره ۲ شرکت فولاد مبارکه مزین به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی توسط سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد.

تکمیل طرح نورد گرم ۲ با هدف پاسخ به نیاز صنعت نفت و گاز، خودرو، لوله‌سازی و کشتی‌سازی برای محصولات خاص و تکمیل زنجیره فولاد در این شرکت انجام می‌شود؛ هزینه سرمایه‌گذاری این طرح ۲۵۰ میلیون یورو ارزی و ۲۵۰ میلیون یورو به‌صورت ریالی است که ۵۴ درصد سازندگان تجهیزات آن ایرانی و سایر آن‌ها اروپایی و چینی هستند.

حسین مدرس خیابانی همچنین از خطوط تولیدی شرکت فولاد مبارکه بازدید کرد و با حضور در جمع مدیران کارخانه در جریان آخرین اقدامات انجام شده در حوزه جهش تولید قرار گرفت.

*فولاد مبارکه نماد پرافتخار صنعت کشور

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مجموعه فولاد مبارکه یک نماد پر افتخار برای صنعت کشور است زیرا هم به لحاظ عظمت تولید و هم از نظر فناوری و کیفیت به طور تقریبی می‌توان گفت پیشرو است.

حسین مدرس خیابانی در آیین آغاز عملیات طرح نورد گرم شماره ۲ شرکت فولاد مبارکه اصفهان مزین به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی افزود: این مجموعه تولیدی به حدود ۴۰ کشور دنیا صادرات دارد و پارسال حجم صادرات آن به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است.

او با ابراز خرسندی از میزان صادرات فولاد مبارکه یادآور شد: به‌رغم فشار تحریم‌ها، میزان صادرات این واحد صنعتی به ۲ برابر افزایش یافته است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برخی از محصولات فولاد مبارکه به لحاظ کیفیت با نمونه‌های خارجی هم برابری می‌کند و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

مدرس خیابانی تصریح کرد: امروز نقطه قوت و پیام روشن حضور ما در مجموعه فولاد مبارکه برای کشور این است که مدار توسعه کشور با سرعت و قدرت ادامه دارد و یک لحظه هم از حرکت نمی‌ایستد.

او افزود: امروز خوشحالیم که خبر دهیم که عملیات احداث مجموعه طرح نورد گرم با ظرفیت 2/4 دهم میلیون تن آغاز شد.

او بیان داشت: مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تعهد دادند که کمتر از ۹۰۰ روز دیگر این طرح به اتمام می‌رسد و افتخاری دیگر به افتخارات فولاد اضافه می‌شود.

به گفته او ماحصل این اتفاقات قطع وابستگی به واردات ورق گرم کشور است زیرا در زمان حاضر مقدار جزئی ورق گرم برای مصارف مختلف صنایع پایین دست وارد می‌شود.

او ابراز امیدواری کرد که با افتتاح این پروژه عظیم مجموعه نیازهای واحدهای خودروسازی، کشتی‌سازی، لوازم‌خانگی و مجموعه صنایع پایین دست برطرف شود.

مدرس خیابانی به مجموعه فولاد مبارکه توصیه کرد که همه تلاش خود را برای استفاده حداکثری از توان تولید داخلی برای طراحی، مهندسی و ساخت و بهره‌برداری از این طرح داشته باشند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: همانطور که در مجموعه تولیدات صنعتی به خودکفایی، خودباوری و روحیه خوداتکایی در کشور دست یافته‌ایم، بدون تردید در بخش فناوری و انتقال تکنولوژی هم با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی و دانشگاهی می‌توان این طرح را با توان و ساخت داخل ادامه دهیم.

*رشد صنعت فولاد در زمان تحریم‌ها

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که قطار توسعه کشور به‌سرعت در حال حرکت است، گفت: سیاست این وزارتخانه، قطع وابستگی به خارج و استقلال صنعت مشابه آنچه در صنایع دفاعی محقق شد، است.

حسین مدرس خیابانی همچنین در آیین افتتاح و بهره‌برداری از سه طرح ملی در فولاد مبارکه اصفهان، افزود: دومین هفته پویش «تولید، تداوم امید» در اصفهان برگزار شد و هفته گذشته در صنایع معدنی فولاد سنگان، چند طرح افتتاح شد.

او بیان کرد: در قالب پویش تولید تداوم امید بهره‌برداری از ۲۰۰ طرح مهم صنعتی و معدنی کشور تا شهریور ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد و این پویش از هفته گذشته با افتتاح چهار طرح بزرگ ملی به فرمان رییس جمهوری اسلامی آغاز شده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قطار توسعه کشور به‌رغم سنگ‌اندازی دشمنان توقف‌ناپذیر است و به‌رغم فشارهایی که به مردم وارد می‌شود توسعه کشور به‌سرعت در حرکت است.

سرپرست وزارت صمت افزود: در زمان حاضر ۱۲ هزار ۵۰۰ طرح با ۶۰ درصد پیشرفت و سه هزار طرح با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت در کشور در حال اجراست.

او اظهار کرد: در استان پهناور اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور به اندازه نصف کل واحدهای صنعتی استان طرح در حال اجرا وجود دارد یعنی از مجموع ۹ هزار ۲۰۰ واحد صنعتی استان چهار و ۶۰۰ طرح صنعتی در حال اجراست که ۶۰۰ طرح پیشرفت ۸۰ درصدی و یک هزار و ۶۰۰ طرح پیشرفت ۶۰ درصدی داشته است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: اولین پیام توسعه کشور رونق و قطع وابستگی است زیرا هنوز وابستگی‌هایی وجود دارد و به‌عنوان‌مثال تا الان وارد کننده ورق گرم بودیم و برای تأمین نیاز برخی صنایع واردات صورت می‌گرفت که با اجرای طرح نورد گرم 2/4 تن نه تنها نیاز کشور تأمین بلکه مازاد آن صادر خواهد شد.

او اضافه کرد: اداره کشور روز به روز از اقتصاد نفتی فاصله می‌گیرد و این به واسطه تحریم‌هاست که در سال ۹۹ عمده ارز کشور حاصل از صادرت غیر نفتی بود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: دومین دستاورد ایجاد اشتغال است زیرا بزرگ‌ترین هدف دشمن یاس، بیکاری و ناامیدی جوانان ماست و اشتغال و کارآفرینی پاسخ محکمی به توطئه دشمن است.

او خاطرنشان کرد: امروز طرح‌هایی که افتتاح شد ۱۰ هزار میلیارد ریال بود و مجموع سرمایه‌گذاری ایجاد شده در این بخش ۷۰ هزار میلیارد ریال است و مفهوم این حجم عظیم از سرمایه‌گذاری یعنی تولید و اشتغال.

مدرس خیابانی گفت: انتظار مردم منطقه آن است که بخشی از سود این شرکت نصیب ساکنان منطقه شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند جهش تولید باید در زندگی مردم ‌تاثیرگذار باشد.

او تاکید کرد: تولید الکترودهای گرافیتی در استان یزد آغاز شده که در شهریور به بهره‌برداری خواهد رسید که ظرفیت آن در مرحله اول ۱۵ هزار تن و در گام بعدی ۳۰ هزار تن است که نیمی از نیاز کشور را تأمین می‌کند.

سرپرست وزارت صنایع، معادن و تجارت ادامه داد: زمانی ما را از حرکت به سمت تولید تلویزیون می‌ترساندند، امروز حتی تولید پنل تلویزیون هم در داخل طراحی می‌شود.

مدرس خیابانی تصریح کرد: تحریم‌ها به ما آموخت که چشم ما به سمت بیرون مرزها نباشد و این وزارتخانه به دنبال محدودیت، کنترل و قطع واردات است و تاکنون واردات ۲ هزار ردیف را ممنوع کرده‌ایم.

سرپرست وزارت صمت ادامه داد: اگر تولیدکننده داخلی از ما درخواست می‌کند که واردات کالای مشابه تولید شده در داخل را ممنوع کنیم به آن‌ها اعلام می‌کنیم حاضریم پیشگام ممنوعیت واردات کالاهای باشیم تا در داخل تولید کنید.

او با بیان اینکه کشور از درآمدهای نفتی کامل فاصله گرفته و در حال تکیه به درآمد صادرات بومی خود است، اظهار کرد: این موقعیت فرصتی است که تولیدکنندگان داخلی خود را ثابت کنند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه امروز برخی اقلام کرونایی صادر می‌شود، افزود: اگر در ابتدای بیماری کرونا روزانه ۱۹۰ هزار ماسک تولید می شد امروز این رقم به ۶ میلیون رسید و اکنون صادرات تجهیزات پزشکی و کرونایی در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: تولید لباسشویی ۱۴۴ درصد رشد، تولید تلویزیون ۵۰ درصد رشد، تولید خودروی کشور ۱۸ تا ۲۰ درصد رشد و مواد پتروشیمی پنج تا هفت درصد رشد داشته است.

سرپرست وزارت صنایع، معادن و تجارت گفت: تحریم مجموعه فولاد موجب شد تولید فولاد از ۷۰۰ هزار تن به 5/1 میلیون تن افزایش یابد و امروز چرخ توسعه فولاد مبارکه از محل منابع داخلی خود فولاد مبارکه است.

*فولاد مبارکه طلایه‌دار بومی‌سازی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز با بیان اینکه این واحد طلایه‌دار بومی‌سازی در داخل است و با اشاره به کلنگ‌زنی طرح نورد گرم ۲ گفت: بهره‌برداری از نورد گرم ۲ این شرکت ظرفیتی ایجاد می‌کند که بازار سیاه این بخش از بین می‌برد.

حمیدرضا عظیمیان در آیین افتتاح و بهره‌برداری از سه طرح ملی در این شرکت با حضور سرپرست وزارت صمت افزود: فولاد مبارکه در دهه ۸۰ مجوز افزایش ظرفیت پنج میلیون تن فولاد را دریافت کرد که آخرین حلقه آن امروز به ظرفیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن کلنگ خورده است.

او ادامه داد: بهره‌برداری از نورد گرم ۲ می‌تواند هفت تا ۹ میلیون تن محصول داشته باشد که همه نیاز ورق مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: با تولید این میزان ورق فولاد چیزی به نام بازار سیاه، مافیا و دلالی حذف می‌شود و هر کس هر میزان نیاز داشت تأمین شود.

او اظهارداشت: با تکمیل این طرح صنایع خودرو، صنایع نفت و صنعت لوازم‌خانگی به هر نوع ورقی نیازمند باشند، این ورق‌ها در داخل تأمین می‌شوند.

عظیمیان تصریح کرد: فولاد مبارکه خواهان خریداری ۲ واحد تحقیقاتی در اسفراین و یزد از دولت است و با این کار تولید فولادهای خاص را ظرف مدت سه سال در دستور کار قرار خواهد گرفت که از این طریق نیازهای داخل تأمین و از خروج ارز از کشور ممانعت می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: پنج میلیون تن واحد کنسانتره در سنگان سرمایه‌گذاری کردیم که اگر سنگ آن تأمین نشود با چالش خواهد ماند و ما می‌توانیم پهنه‌های بزرگ را اکتشاف کنیم.

او همچنین واگذاری ۴۰ درصد اموال فولاد مبارکه، تعیین وضعیت معادنی که فولادساز شداند، قیمت‌گذاری گندله و کنسانتره و ارائه مجوز هیات نظارت برای تولید بیشتر را از جمله خواسته‌های فولاد مبارکه اصفهان برشمرد.

*تکیه فولاد مبارکه بر متخصصان داخلی

معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز طی سخنانی گفت: خوشبختانه امروز سرپرست محترم وزارت صمت، شرکتی را مورد بازدید قرار دادند که ارزش تولیدات آن 5/3 میلیارد دلار در سال است؛ این شرکت در سال گذشته 44 هزار میلیارد تومان فروش داشت و نزدیک به 900 میلیون یورو و 10 هزار میلیارد تومان پروژه توسعه‌ای در دست اجرا دارد این بدان معنی است که این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های توسعه‌ای در بخش معدن و صنایع معدنی کشور است. این شرکت از سال گذشته 8 هزار و امسال نیز 10 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در برنامه‌های خود دارد.

خداداد غریب‌پور گفت: خوشبختانه شرکت فولاد مبارکه با اتکا به توان بالای مدیران و متخصصان داخلی و با توان مالی خود این پروژه‌ها را به جلو برده است. این در حالی است که بومی‌سازی حدود 1200 از تجهیزات صنعت فولاد در دستور کار این شرکت است.

غریب‌پور هدف صادراتی فولاد مبارکه در سال 1399 را 5/1 میلیون تن اعلام کرد و گفت: با این میزان صادرات بیش از 600 میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

*لزوم جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه فولاد

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه فولاد مبارکه با اجرای پروژه‌های بزرگ فعل «ما می‌توانیم» را به خوبی صرف کرده است، گفت: منابع محدود است، از خام فروشی مواد اولیه فولاد جدا جلوگیری شود.

پروین صالحی در آیین کلنگ‌زنی پروژه نورد گرم 2 فولاد مبارکه افزود: منطقه متوقع است که از طرف وزارتخانه صمت شرایطی برای استقرار و تأمین واحدهای پایین‌دستی فولاد در منطقه ایجاد شود تا بتوانیم صنایع تبدیلی را برای محصولات اولیه فولاد در این بخش از استان راه‌اندازی کنیم که علاوه بر تأمین منافع برای منطقه، از هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل نیز جلوگیری شود.

او با بیان اینکه ما باید کارگر فنی ماهر در سیستم صنعت داشته باشیم، اضافه کرد: جهش تولید در شرایطی محقق می‌شود که مثلا ده کارگر ماهر در حال کار باشند و یک ناظر در کنار آن‌ها بر امور نظارت داشته باشد. پیشنهاد می‌کنم که در قطب‌های صنعتی کشور مراکز آموزشی تربیت کارگر فنی ماهر داشته باشیم که در این مراکز هم از متخصصین مشغول به کار مجتمع استفاده کنیم و هم از متخصصین مشغول بکار در مراکز دانش‌بنیان و اگر این مهم انجام شود امیدواریم نیاز اساسی کشور به نیروی فنی ماهر برطرف گردد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شهرهای صنعتی با رکود واحدهای صنعتی مواجه شده‌ایم و انتظار داریم که این رکود را با توجه منابع مالی که اختصاص می‌دهید از این حالت خارج شوند و همچنین با توجه به تولید محصولات داخلی از ورود محصول مشابه خارجی جلوگیری شود که این امر مهم سبب دلگرمی واحدهای داخلی می‌شود.

او اضافه کرد: نکته مهم دیگر اینکه با پیوند خوردن متخصصین فولاد با قسمت‌های پژوهشی کشور امیدواریم در آینده نه‌چندان دور شاهد این باشیم که با پیوند صنعت و دانشگاه، الکترود موردنیاز صنایع فولادی را در داخل ایران با فنّاوری داخلی بومی‌سازی کنیم.

صالحی در پایان سخنانش از سرپرست وزارت صمت درخواست کرد از خام فروشی مواد اولیه فولاد جدا جلوگیری شود زیرا منابع محدود است و در بلندمدت باید مسئولین برنامه‌ریزی در نظر داشته باشند که برای مثال این سنگ‌آهن تا چند سال نیاز داخلی را مرتفع می‌کند و براین اساس جلوی برخی خطرات برای صنعت فولاد در آینده گرفته شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار