سپاهان یک گام کم آورد

لیگ هجدهم چندان غیرمنتظره به پایان نرسید. پرسپولیسی‌ها جام قهرمانی را بالای سر بردند و سپاهانی‌ها با کسب عنوان نایب‌قهرمانی به آخر خط رسید. این دو تیم در فصل گذشته تعقیب و گریزی سی هفته‌ای را دنبال کردند و سرانجام شاگردان برانکو زودتر از طلایی پوشان اصفهانی از خط پایان گذشتند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: حالا هر دو تیم با پنج قهرمانی در لیگ برتر بهترین تاریخ مسابقات به شمار می‌روند و هر دو تیم هم در دو مقطع موفق به هت تریک قهرمانی شده‌اند. سپاهانی‌ها در فصل‌های نهم؛ دهم و یازدهم جام قهرمانی بر جام قهرمانی بوسه زدند و پرسپولیسی‌ها فاتح لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم شدند. تنها تفاوت این دو تیم در قهرمانی پنجم پرسپولیس به رکورد برانکو بازمی‌گردد. سپاهانی‌ها با یک مربی نتوانستند سه بار پشت سر هم قهرمان شوند چراکه در لیگ امیر قلعه‌نویی دیگر سرمربی طلایی پوشان اصفهانی نبود و کرانچار هدایت این تیم را بر عهده داشت. اما این دو تیم برای رسیدن به جام هجدهم از همان هفته‌های ابتدایی لیگ به پر و پای هم پیچیدند و این تعقیب و گریز را تاآخرین‌نفس ادامه دادند. تعقیب و گریزی که هیجان ویژه‌ای به‌ این دوره از رقابت‌ها داده بود. این دو تیم در پایان هفته دوم با شش و چهار امتیاز بر جایگاه‌های نخست و دوم جدول ایستادند و از همان زمان حسابی برای هم خط‌ونشان کشیدند. در این میان ظهور تیمی به نام پدیده و صدرنشینی این تیم مشهدی هرچند هفته‌ای پرسپولیس و سپاهان را از صدر جدول دور کرد اما سرانجام در پایان هفته چهاردهم شاگردان امیر قلعه‌نویی توانستند به سلطه پدیده بر رتبه نخست جدول پایان دهند و پس از هفته‌ها جای این تیم را بگیرند. این در حالی بود که پرسپولیسی‌ها کمی از صدرنشینی فاصله گرفته بودند هرچند در هفته پایانی نیم‌فصل با جبران عقب‌ماندگی خودشان را به امتیازی برابر با پدیده و سپاهان رساندند و تنها به دلیل تفاضل گل کمتر رتبه سوم را به دست آوردند.

نیم فصل سرنوشت به کام پرسپولیس

در نیم‌فصل دوم لیگ برتر که نیمه سرنوشت هم به شمار می‌رفت رقابت پرسپولیس و سپاهان به اوج رسید. در همان هفته شانزدهم پرسپولیسی‌ها به صدر جدول صعود کردند و سپاهانی‌ها با دو امتیاز کمتر به تعقیب آنها ادامه دادند. سپاهانی‌ها هفته هفدهم توانستند حریف را به زیر کشیده و صدرنشین شوند و این در حالی بود که پرسپولیسی‌ها شکست تلخی را مقابل فولاد خوزستان تحمل کردند. در هفته هجدهم هم شرایط تغییری نکرد و طلایی پوشان اصفهانی همچنان به صدرنشینی ادامه دادند و پرسپولیسی‌ها با یک امتیاز اختلاف در جایگاه دوم باقی ماندند. در هفته نوزدهم هم اختلاف یک امتیازی میان دو تیم همان یک امتیاز باقی ماند و رتبه‌های جدولی تغییری نکرد. اما هفته بیستم، سرآغازی برای قهرمانی تیم سرخ‌پوش تهرانی شد. جایی که آن‌ها موفق به شکست یک‌بر صفر صنعت نفت آبادان شدند و زردپوشان اصفهانی در تبریز با دوگل بازی را به تراکتورسازی واگذار کردند. این شکست عاملی شد تا سپاهانی‌ها صدر جدول را ازدست‌داده و به جایگاه دوم سقوط کنند. در هفته بیست و یکم شاگردان امیر قلعه‌نویی موفق به بازپس‌گیری جایگاه ازدست‌رفته شدند و پرسپولیسی‌ها را از صدر جدول به زیر کشیدند اما صدرنشینی آن‌ها بیش از یک هفته طول نکشید چراکه قهرمان فصل پیش دوباره به صدر جدول بازگشت و شکافی دو امتیازی با سپاهان به وجود آورد. از این هفته به بعد پرسپولیسی‌ها به صدرنشینی خودشان ادامه دادند و تا پایان لیگ این جایگاه را حفظ کردند تا پایان قابل پیش بینی را رقم بزنند. تنها تفاوت تعقیب و گریز این دو تیم در هفته‌های پایانی هم افزایش اختلاف امتیازی میان تیم‌های سپاهان و پرسپولیس بود که هفته‌به‌هفته بیشتر می‌شد. از سوی دیگر سپاهانی‌ها با از دست دادن جایگاه دومی جدول تا رتبه چهارم هم سقوط کردند و حتی کسب سهمیه هم برای آن‌ها دشوار شد. به‌طور مثال در پایان هفته بیست و پنجم ، پرسپولیسی‌ها با کسب 54 امتیاز حاکم بلامنازع جدول بودند و فاصله امتیازی آن‌ها با سپاهان هفت امتیاز را شامل می‌شد. در پنج هفته باقی‌مانده با تلاش فراوان سعی کردند تا هر چه بیشتر به پرسپولیس نزدیک شوند. اتفاقی که با تساوی‌های پشت سرهم شاگردان برانکو رقم خورد و سرانجام در سه هفته پایانی به کمترین اندازه ممکن رسید. حالا طلایی پوشان اصفهانی این فرصت را پیداکرده بودند تا از کمترین لغزش حریف بیشترین بهره را ببرند. اما شاگردان امیر قلعه‌نویی هرگز نتوانستند از رقیب سبقت‌گرفته و همچنان پشت سر تیم سرخ‌پوش تهرانی حرکت می‌کردند. تنها شانس باقی‌مانده برای سپاهان بازی پرسپولیس با پارس جنوبی جم بود بلکه حریف در بازی پایانی خارج از خانه مغلوب شده و آن‌ها با پیروزی استقلال خوزستان ، جام قهرمانی را از چنگ شاگردان برانکو خارج کنند. سپاهانی‌ها جمعه‌شب گذشته مأموریتی که خود بر عهده داشتند به بهترین شکل انجام دادند اما شکست پارس جنوبی جم همه امیدهای طلایی پوشان اصفهانی برای قهرمانی ششم را بر باد داد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار