اجرای برنامه‌های مختلف برای مدیریت مصرف برق در اصفهان

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال 98 حداقل به میزان 8 درصد به پیک کشور افزوده شود، نزدیک به 40 درصد از پیک بار مربوط به سیستم‌های سرمایشی است که در فصل تابستان وارد مدار می‌شود. مشارکت و همکاری شهروندان حقیقی و حقوقی در سراسر کشور برای تنها 300 ساعت برون‌رفت از مشکلات احتمالی در تامین برق پایدار است.

احمدرضا منزه: مرسل صالحی مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: یکم خرداد هر سال در ایران به نام روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف نام‌گذاری شده است و این روز یادآور این مطلب است که باید استفاده مطلوب و مؤثری از انرژی، منابع و سرمایه‌های یک جامعه داشته باشیم و توجه کنیم که موفقیت در زمینه بهره‌وری مستلزم تلاش و همکاری همه اعضای جامعه است.

او در ادامه به طرح‌های پاسخگویی بار که در سال گذشته به منظور تشویق مشترکان و پیک سایی اجرا شد اشاره کرد و گفت: برنامه ذخیره عملیاتی برای تمام مشترکان با قدرت قراردادی بالای 250 کیلووات، جابجایی تعطیلات هفتگی از روز جمعه به یکی از روزهای کاری هفته برای تمام مشترکان صنعتی دیماندی، کاهش بار برنامه‌ریزی شده مشترکان عمومی و سایر مصارف در ساعات اوج بار، انجام تعمیرات و تعطیلات سالیانه، استفاده از مولدهای خود تامین و کاهش بار برنامه‌ریزی شده مشترکان دیماندی کشاورزی از جمله طرح‌های مدیریت بار در سال 97 بود که نقش مهمی در مدیریت مصرف برای تمامی تعرفه‌ای مشترکان ایفا کرد.

او در ادامه تصریح کرد: با تکیه به تجربه‌های ارزشمند در سال گذشته و در راستای تامین برق پایدار برای تابستان 98، برنامه جامعی از طریق وزارت نیرو ارائه شده است که راهکارهای مناسب با هدف عبور از پیک تابستان 98 را مشخص کرده و ضمن برآورد جزبه‌جز بار مصرفی در سال 98 و مشخص‌سازی قدرت قابل‌اتکا نیروگاه‌های موجود، تراز تولید و مصرف در سال 98 به تفکیک مناطق و برای کل کشور مطرح شده است.

صالحی اظهار داشت: از طریق اجرای برنامه‌های تغییر ساعات کار ادارات، همکاری صنایع، استفاده از مولدهای خود تامین سرویس کولرها، همکاری 2 ساعته ایستگاه‌های CNG، استفاده پایلوت از فناوری‌های نوین مانند ذخیره‌سازها و هوشمند سازی روشنایی معابر، مصرف باید در مجموع 190 مگاوات کاهش یابد.

*حدود 4 هزار مگاوات کمبود برق در کشور خواهیم داشت

او خاطرنشان کرد: برای شهر اصفهان میزان کاهش بار هر کدام از شاخص‌ها و برنامه‌های تدوین شده، مشخص شده است از جمله در خصوص اصلاح تعرفه‌ها 34 مگاوات، ایستگاه‌های CNG حدود 6/1 مگاوات، در فناوری‌های نوین 6/1 مگاوات، کنترل روشنایی معابر 2 مگاوات و در بخش سرمایش کولرها 2/1 مگاوات باید کاهش بار صورت گیرد.

او تاکید کرد: میزان مصرف و اتلاف انرژی در کشور ما به‌مراتب بالاتر از کشورهای صنعتی است و وضعیت مصرف انرژی در کشور ما با اصول مربوط به ارتقا، بهره‌وری و بازدهی انرژی در دنیا مغایرت دارد، پس باید عزم ملی را جزم کنیم و برای داشتن برقی پایدار و مطمئن تمام تلاش خود را به کار گیریم، توجه کنیم که افزایش بارندگی تا اندازه‌ای توانسته به ما در تامین برق پایدار کمک کند چراکه حدود 15 درصد از تامین برق از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی صورت می‌گیرد و بنابراین در ساعات پیک بار که از ساعت 11 تا 15 و از ساعت 19 تا 23 است باید استفاده از وسایل پر مصرف را به کمترین میزان ممکن برسانیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان اذعان داشت: در سال 97 در تعرفه‌های مختلف پاداش‌های قابل‌توجهی پس از عقد تفاهم‌نامه با شرکت توزیع برق به مشترکین تعلق گرفت که مجموع پاداش‌ها مبلغ 45 میلیارد ریال بوده است.

او گفت: پیک مصرف کشور در سال گذشته در روز 20 تیرماه به 57 هزار و 97 مگاوات رسید، پیک مصرف در اصفهان نیز در سوم مردادماه 97 به یک هزار و 180 مگاوات رسید، در این بخش توجه به دو مقوله مدیریت تامین و مدیریت تقاضا از اولویت برخوردار است.

صالحی اضافه کرد: برای سال جاری پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش 8 درصدی مصرف برق باشیم که باعث می‌شود میزان مصرف در اوج پیک به 61 هزار و 393 مگاوات برسد که با توجه به میزان تولید بر ق کشور در نهایت حدود 4 هزار مگاوات کمبود برق در کشور خواهیم داشت و در این شرایط راهی به‌جز مدیریت مصرف وجود ندارد تا از خاموشی جلوگیری شود. در این میان سهم اصفهان از کاهش مصرف برای جلوگیری از خاموشی، صرفه‌جویی 190 مگاواتی است که باید این میزان کاهش مصرف به اشکال مختلف و با برنامه‌های مختلف تحقق یابد.

*350 هزار مشترک اصفهانی پرمصرف هستند

او تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش اعظمی از ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق در ایام غیر پیک فاقد استفاده هستند لذا امکان افزایش ظرفیت تولید برق برای ایام پیک وجود ندارد زیرا باعث می‌شود در ایام غیر پیک، سرمایه‌گذاری عظیمی در این بخش بدون استفاده باقی بماند.

او تصریح کرد: در اصفهان پیک مصرف برق در ماه‌های عدی 800 مگاوات است که در ماه‌های گرم سال به 1200 مگاوات می‌رسد.

صالحی اضافه کرد: در راستای تحقق یافتن 190 مگاوات کاهش مصرف اصفهان، دو طرح در نظر گرفته شده که در طرح «پاسخگویی بار» 122 مگاوات و در «برنامه 098» نیز 68 مگاوات صرفه‌جویی و مدیریت مصرف در نظر گرفته شده است.

او تصریح کرد: تغییر ساعات کار ادارات اصفهان در راستای کاهش مصرف، یکی از مواردی است که در راستای مدیریت مصرف انجام می‌شود، با تدابیر شکل گرفته کنتورهای هوشمند برای تمامی سازمان‌ها و ادارات استان نصب شده تا میزان مصرف برق به صورت کامل و دقیق مشخص شود. در زمینه مدیریت روشنایی معابر نیز با نصب چراغ‌های LED کم‌مصرف 20 وات مدیریت مصرف انجام می‌شود که در این زمینه سال گذشته 5 هزار چراغ تعویض شده و امسال نیز تعویض 10 هزار چراغ در دستور کار است. علاوه بر این در 200 نقطه از پست‌های هوایی و زمینی کنتورهای هوشمند نصب شد تا مدیریت روشنایی به طور دقیق انجام شود.

او تاکید کرد: الگوی مصرف معین در ماه‌های عادی اصفهان 200 کیلووات ساعت و در ماه‌های پیک (خرداد، تیر، مرداد و شهریور) 300 کیلووات ساعت است که برای مشترکان پرمصرف با افزایش تعرفه و برای مشترکان کم‌مصرف با طرح‌های تشویقی، مدیریت مصرف شکل می‌گیرد.

صالحی با بیان اینکه 350 هزار مشترک پر مصرف در اصفهان وجود دارد، عنوان کرد: در خصوص صنایع شرایطی در نظر گرفته شده تا شاهد کاهش مصرف برق آنها در تابستان باشیم که از آن جمله می‌توان به تغییر ساعات کاری اشاره داشت.

او اضافه کرد: مردم باید توجه داشته باشند که کولرهای آبی میزان مصرف برق را تا 5 برابر و میزان هزینه برق را 4 برابر افزایش می‌دهند، کولرهای گازی نیز مصرف برق را 7 برابر و هزینه‌ها را تا 10 برابر زیاد می‌کنند.

او در ادامه به مقوله آموزش مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: سال گذشته در 113 مدرسه به بیش از 40 هزار دانش‌آموز آموزش‌های لازم ارائه شد، بیش از یک هزار و 560 دقیقه برنامه رادیویی تهیه و پخش شد، 6 هزار بروشور چاپ و توزیع شد و جلسات مختلفی با روسای سازمان‌ها و ادارات استان و خادمان مساجد برگزار شد، جلساتی نیز با شهرک‌های صنعتی برگزار شد و تلاش شد همه اقشار با راه‌های مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آشنا شوند و آموزش‌های لازم را فرا گیرند.

*انرژی‌ خورشیدی بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذاران دارد

در ادامه سارا صالحی مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: در زمینه انرژی خورشیدی ظرفیت‌های خوبی در اصفهان وجود دارد، از ابتدای سال تاکنون 47 مورد سرمایه‌گذاری با حدود 5/1 مگاوات تولید برق در اصفهان در حال فعالیت هستند، این سرمایه‌گذاران تا امروز حدود 5/1 میلیارد تومان درآمد کسب کردند که نشان‌دهنده سود مناسب در بخش انرژی‌های خورشیدی است. همچنین هشت سامانه خورشیدی در ادارات اصفهان فعال هستند.

او ادامه داد: دو طرح برای مشترکانی که دارای دیزل ژنراتور هستند وجود دارد که می‌توانند از آنها بهره ببرند، در این زمینه آمادگی وجود دارد که برق تولیدی این مشترکان به صورت تضمینی خریداری شود و مشوق‌های خوبی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار