قبولی اصفهانی‌ها در لیگ هجدهم

تیم‌های اصفهانی لیگ برتر، فصل تازه به پایان رسیده را با کسب جایگاه‌های دومی و ششمی جدول به پایان رساندند. این در حالی بود که تیم‌های ذوب‌آهن و سپاهان لیگ هفدهم را با رتبه‌های دوم و چهاردهمی تمام کرده بودند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: بر این اساس باید گفت تیم‌های اصفهانی با پیشرفتی قابل‌توجه لیگ هجدهم را خاتمه داده‌اند. البته شرایط دو تیم در لیگ تازه به پایان رسیده نسبت به لیگ دو فصل پیش کاملا متفاوت دنبال شد. در لیگ هفدهم هر چه ذوبی‌ها باقدرت ظاهر شدند برعکس سپاهانی‌ها تا هفته‌های پایانی نگران ماندن یا سقوط به لیگ دسته یک بودند که سرانجام ماندنی شدند تا برای فصل پیش رو با یک دگرگونی کامل، تیمی مدعی قهرمانی بسازند. در نقطه مقابل هر چه سپاهانی‌ها افتان‌وخیزان لیگ هفدهم را دنبال کردند، ذوبی‌ها تیمی باصلابت نشان دادند، به‌ویژه در نیم‌فصل دوم که عنوان بهترین تیم را به خودشان اختصاص دادند. در فصل تازه به پایان رسیده اما شرایط کاملا برعکس شد و از همان هفته‌های ابتدایی زردپوشان اصفهانی در قامت مدعی قهرمانی ظاهر شد و سبزها شرایط غیرقابل‌انتظاری را تجربه کردند. هر چه سپاهانی‌ها باقدرت‌تر پیش می‌آمدند و خودشان را به رقیبان تحمیل می‌کردند، ذوبی‌ها بیشتر تحلیل می‌رفتند. سرانجام هم نیم‌فصل با قهرمانی سپاهان به پایان رسید اما برای ذوبی‌ها فاجعه‌بار بود. سبزپوشان اصفهانی که فصل را با سرمربیگری امید نمازی آغاز کرده بودند با رتبه چهاردهمی به کارشان پایان دادند. رتبه‌ای که خطر سقوط به لیگ دست یک را بیش از همیشه به تیم ذوب‌آهن نزدیک کرده بود. البته آن‌ها پیش از پایان نیم‌فصل نمازی را برکنار کردند و علیرضا منصوریان را آوردند بلکه نتایج این تیم دربازی‌های پایانی نیم‌فصل نخست تغییر کند. اتفاقی که هرگز نیفتاد و ذوبی‌ها با سرمربی جدید تنها دو امتیاز دیگر به دست آوردند تا در نیم‌فصل دوم، کابوس سقوط همچنان برای آن‌ها تداوم داشته باشد.

ذوب‌آهن در نیم‌فصل دوم متحول شد

نیم‌فصل دوم برای سپاهان و ذوب‌آهن نیم‌فصلی شیرینی شد چراکه هر دو تیم باقدرت پیش آمدند و به کمتر حریفی باج دادند. در این میان سپاهانی‌ها که به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی رقابت تنگاتنگی با دیگر مدعیان و به‌ویژه پرسپولیس داشتند هرچند در چند بازی ضعیف ظاهر شدند اما تا هفته پایانی سرخ‌پوشان تهرانی را آزار دادند. تیم دیگر اصفهانی یعنی ذوب‌آهن هم با نتایجی درخشان سیر صعودی در پیش گرفت تا جایی که آن‌ها هفته‌به‌هفته بالاتر آمدند و رتبه‌شان تک‌رقمی شد و سرانجام با کسب جایگاه ششمی به کارشان پایان دادند. جهش هشت پله‌ای سبزپوشان اصفهانی نسبت به نیم‌فصل نخست نشان از عملکرد خیره‌کننده آن‌ها در نیم‌فصل دوم داشت. تیمی که همه هواداران و کارشناسان را ناامید به‌یک‌باره با تحولی شگرف تا نیمه‌های بالایی جدول پیش آمد و چه‌بسا اگر لیگ چندهفته‌ای دیگر ادامه پیدا می‌کرد شاگردان منصوریان در میان مدعیان قهرمانی قرار می‌گرفتند.

رد پای پررنگ قلعه‌نویی در فوتبال اصفهان

امیر قلعه‌نویی پس از مدت‌ها دوری از فوتبال اصفهان دو فصلی که دوباره به نصف جهان بازگشته است. پرافتخارترین مربی لیگ که دو فصل رویایی را در لیگ‌های نهم و دهم با سپاهان پشت سر گذاشت در لیگ هفدهم دوباره راهی اصفهان شد و هدایت ذوب‌آهن را بر عهده گرفت. ذوبی‌ها در حالی سکان هدایت تیمشان را به قلعه‌نویی سپردند که چند فصل کم‌نظیر را با یحیی گل محمدی پشت سر گذاشته بودند. قلعه‌نویی زمانی که به اصفهان آمد مجبور شد با کمبود بودجه این باشگاه خودش را سازگار کند و ذوبی‌ها با کمترین نقل‌وانتقال لیگ هفدهم را آغاز کردند. همین موضوع هم عاملی شد تا نیم‌فصل برای سبزپوشان اصفهانی با کسب رتبه نهمی جدول به پایان برسد. این در حالی بود که همه انتظار داشتند ذوب‌آهن با قلعه‌نویی در میان مدعیان قهرمانی و کسب سهمیه جایی برای خودش دست‌وپا کند. اما سرمربی جدید در نیم‌فصل با جذب چند بازیکن و تغییراتی که انجام داد تیمش را به جاده موفقیت بازگرداند تا جایی که ذوب‌آهن عنوان بهترین تیم نیم‌فصل دوم را به دست آورد. تیمی که در یک نیم‌فصل تنها چهار پیروزی کسب کرده بود در نیم‌فصل دوم 11 بار موفق به شکست حریفان شد و تنها در یک دیدار شکست خورد. با این شرایط ذوبی‌ها هرچند موفق به کسب جام قهرمانی نشدند اما سهمیه آسیایی، کمترین سهم آن‌ها از لیگ هفدهم بود. قلعه‌نویی در فصل گذشته لیگ برتر همچنان به فعالیت در فوتبال اصفهان ادامه داد با این تفاوت که به سپاهان پیوست بلکه به تیره‌روزهای طلایی پوشان پایان دهد. اتفاقی که با نایب‌قهرمانی سپاهان به پایان رسید تا مشخص شود مربی کاربلدی چون قلعه‌نویی می‌تواند تیم چهاردهم لیگ هفدهم را به تیمی در اندازه‌های قهرمانی تبدیل کند. بر این اساس باید گفت در موفقیت‌های کم‌وبیش دو تیم اصفهانی در لیگ‌های هفدهم و هجدهم رد پای امیر قلعه‌نویی به‌وضوح دیده می‌شود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار