سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان سال آینده وارد مدار می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تأکید بر اینکه استان اصفهان در حوزه آب شرب دچار تنش نیست، بلکه دچار بحران است، گفت: تا زمانی که سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ وارد مدار نشود در تأمین آب شرب دچار مشکل هستیم اما پیش‌بینی می‌شود بخشی از این طرح، سال آینده وارد مدار شود. 

احمدرضا منزه: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تأکید بر اینکه استان اصفهان در حوزه آب شرب دچار تنش نیست، بلکه دچار بحران است، گفت: تا زمانی که سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ وارد مدار نشود در تأمین آب شرب دچار مشکل هستیم اما پیش‌بینی می‌شود بخشی از این طرح، سال آینده وارد مدار شود. هاشم امینی در نشست خبری به مناسبت هفته مدیریت مصرف آب و برق، اظهار کرد: طی یک دهه اخیر استان اصفهان با وجود خشک‌سالی‌های شدید و فشار بر شرکت آبفا با فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی صحیح و به موقع، موجب شد تنش اجتماعی سنگینی نداشته باشیم که این امر به فرهنگ مردم و فرهنگ‌سازی از طریق مدیران استان و رسانه‌ها برمی‌گردد. او به موضوع یکپارچه‌سازی و ادغام دو شرکت آبفا و آبفار اشاره کرد و افزود: این موضوع باعث تغییر ساختاری و سازمانی شد. این یکپارچه‌سازی در کاهش هزینه‌های دولت تأثیر می‌گذارد و موجب افزایش کیفیت خدمات خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یکی از رویکردها در بودجه ۹۹ را «روستا محور» بودن آن اعلام کرد و گفت: به دنبال این هستیم که با یک برنامه جهادی و منسجم سطح خدمات روستاها را به شهرها نزدیک کنیم. او با بیان اینکه نگاه حمایتی دولت به روستاها مانند گذشته وجود دارد، تأکید کرد: بر این اساس تعرفه‌های روستاها از شهرها متفاوت خواهد بود و روستاها همانند قبل از تعرفه‌های تخفیفی بهره‌مند می‌شوند. امینی همچنین به یکی از اقدامات مهم وزارت نیرو که از سال ۹۸ آغاز شده اشاره کرد و گفت: مطابق پویش «الف_ب_ایران» هر هفته در کشور پروژه‌هایی در حوزه آبفا افتتاح می‌شود که این طرح در سال ۹۹ همچنان ادامه خواهد داشت. او افزود: در اواخر سال ۹۸ هفت پروژه با ۷۵۸ میلیارد تومان اعتبار در قالب این پویش در استان به بهره‌برداری رسید.

*احداث شبکه فاضلاب محلات پیرامونی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین اضافه کرد: بازسازی شبکه فاضلاب شهری طی چند سال گذشته با اعتبارات فاینانس خارجی در محلاتی همچون نظر، میر، مشتاق، کمال اسماعیل و ... اتفاق افتاد که این پروژه با اعتباری حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در قالب فاینانس چین اجرا شد. او با تأکید بر ضرورت احداث شبکه فاضلاب محلات پیرامونی شهر اصفهان گفت: شبکه فاضلاب برخی از این محلات اجرا شده و امیدواریم با برنامه‌ریزی فاضلاب محلات جی شیر، روشن دشت، پینارت و شهید کشوری و... اجرا شود. امینی اضافه کرد: از دیگر پروژه‌های این پویش که اسفندماه به بهره‌برداری رسیدند، آب‌رسانی به شهر باغشاد و ۸ روستای لنجان انجام شد و به مردم باغبهادران هم قول می‌دهیم طی ماه‌های آینده مردم این شهر به تصفیه‌خانه بابا شیخعلی متصل شوند. او ابراز امیدواری کرد که تصفیه‌خانه شهر اژیه، آب‌رسانی به مجتمع‌های روستایی فلاورجان و... در قالب این پویش به بهره‌برداری برسد و آب‌رسانی به شهر دهاقان، گلشهر و ۱۳ روستا را داشته باشیم. مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان در ادامه با اشاره به شیوع کرونا و تأثیر آن بر نوع خدمات شرکت آبفا توضیح داد: اگرچه آبفا در بحث تأمین آب شرب و بهداشت در شرایط سختی به سر می‌برد و با توجه به اینکه در اسفندماه سیاست ماندن در خانه مطرح بود، در ایام نوروز قطعی آب نداشتیم که به دلیل تلاش جهادی نیروهای آبفا است. او همچنین حذف قبوض کاغذی را یکی از اقدامات خوب شرکت آبفا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در راستای تحقق دولت الکترونیک، تمام خدمات مشترکین این شرکت غیرحضوری شده است که علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، کاهش آلودگی و ‌... در مقابله با کرونا نیز اثرگذار است. امینی با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب در پی شیوع کرونا، تصریح کرد: علاوه بر این در پیک مصرف تابستان در حال حاضر شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف آب در اصفهان هستیم که مردم با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در مصرف آب مدیریت بهتری داشته باشند. او در ادامه به برخی پروژه‌های شرکت آبفا در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: اصلاح و بازسازی ۲۴۰ کیلومتر شبکه آب استان در شهر و روستاها که این میزان در سال ۹۸ حدود ۲۳۷ کیلومتر بود و همچنین مطالعات آب‌رسانی به شهرستان فریدون‌شهر، مطالعات تأمین آب بخشی از مجتمع‌های روستایی اردستان و مطالعات آب‌رسانی به بخش مرکزی و تأمین آب بافت مرکزی اصفهان از جمله این طرح‌ها است.

*اصفهان درگیر با بحران آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه رفع افت فشار آب مناطق قائمیه، بلوار شفق و گلزار در اصفهان از جمله مطالبات مردم این مناطق بود، یادآور شد: در این راستا به‌زودی مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان احداث خواهد شد و به‌زودی مشکل افت فشار این مناطق برطرف می‌شود. او با تأکید بر اینکه اصفهان در زمینه هوشمندسازی شبکه‌های آب و فاضلاب پیشرو است، تأکید کرد: حفر و تجهیز ۱۷ حلقه چاه در روستاها و اجرای ۳۱۰ کیلومتر لوله آب در شهر، روستاهای استان و ... از جمله این اقدامات است. امینی با تأکید بر اینکه آب بدون درآمد و پرت آب در حوزه شهری اصفهان حدود 16 درصد است و اصفهان سرآمد کشور در کاهش آب بدون درآمد است، تصریح کرد: این میزان پرت در روستاها ۳۵ درصد است که با اصلاح شبکه به دنبال کاهش آن هستیم. او همچنین با اشاره به توسعه ۲۲۰ کیلومتری شبکه فاضلاب استان در سال ۹۹، گفت: این میزان در سال گذشته ۲۰۵ کیلومتر بود. همچنین در سال جاری ۳۶۷ کیلومتر شبکه فاضلاب را ویدیومتری خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه متوسط مصرف آب خانگی در هر ماه در استان اصفهان ۱۱ مترمکعب است، اظهار کرد: این میزان در کشور ۱۵ مترمکعب و استاندارد آن ۲۰ مترمکعب است. او با بیان اینکه با وجودی که اصفهان در مضیقه آبی قرار دارد، برخی می‌گویند که اصفهان مشکلی برای آب ندارد، تأکید کرد: بااین‌وجود ۸۸ درصد مشترکین استان اصفهان زیر ۲۰ مترمکعب مصرف آب دارند. امینی با تأکید بر اینکه استان اصفهان در حوزه آب شرب دچار تنش نیست، بلکه دچار بحران است، تأکید کرد: در این راستا اجرای طرح‌های آب‌رسانی و انتقال آب به اصفهان یکی از مطالبات مردم و مدیران استان است.

*تأکید آبفا بر سلامت آب چاه‌ها

او با بیان اینکه به دلیل کمبود آب در پیک تابستان برخی چاه‌ها را وارد شبکه آب‌رسانی کرده‌ایم، گفت: از مجموع آب توزیعی در اصفهان در پیک مصرف، کمتر از ۱۰ درصد آن از آب چاه‌ها تأمین می‌شود، بااین‌وجود باید توجه داشت که شرکت آبفا به‌شدت بر بهداشت و سلامت آب چاه‌ها تأکید دارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، در خصوص آخرین وضعیت پروژه سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ، توضیح داد: تا زمانی که سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ وارد مدار آب شرب اصفهان نشود به‌طورقطع در سه ماه گرم سال در شرایط سختی جهت تأمین آب شرب قرار داریم، اما امیدواریم با وجود بسیاری از کم‌لطفی‌ها در سال آینده بخشی از سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ وارد مدار شود. او با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای اصفهان متولی اجرای پروژه سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ است، گفت: بااین‌وجود شرکت آب و فاضلاب به‌عنوان بهره‌بردار این پروژه، بخشی از تأمین مالی آن را انجام داده و در حال اجرای لوله‌های ۱۴۰۰ این پروژه است. امینی همچنین به پیشرفت ۳۰ درصدی ساختمان سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بحث لوله‌گذاری و تأمین تجهیزات این طرح در حال پیگیری است و مدیریت استان در نظر دارد بخشی از سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ را از سال آینده وارد مدار کند و از این طریق پیک مصرف تابستان را مدیریت کنیم. او همچنین تأکید کرد: تصفیه‌خانه بابا شیخعلی به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور است که از لحاظ مباحث کیفی آب هیچ مشکلی ندارد و سیستم اُزون کلر آن شرایط مناسبی دارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه بسته شدن زاینده‌رود موجب حذف و خالی شدن چاه‌های فلمن می‌شود، اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته به دنبال افزایش ظرفیت انتقال آب از تونل اشترجان هستیم که می‌تواند حذف چاه‌های فلمن را جبران کند. او همچنین در خصوص آب خاکستری در اصفهان، اظهار کرد: در این خصوص شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام‌مهندسی ساختمان جهت جمع‌آوری آب‌های خاکستری امضا کرده و قرار است برخی مجتمع‌ها، آموزش‌وپرورش، مدارس و... آب خاکستری را به چرخه برخی مصارف از جمله آبیاری برگردانند و امیدواریم آب خاکستری یکی از الزامات احداث مجتمع‌های مسکونی شود.

*پاداش مشترکین خوش مصرف

معاون خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه قیمت آب در سال ۱۳۹۹ برای تمام مشترکین مسکونی و غیرمسکونی ۷ درصد افزایش یافت، گفت: اما اگر همین مشترکین از الگوی مصرف (۱۴ مترمکعب به ازای هر واحد) تجاوز کنند به غیر از ۷ درصد مشمول ۱۶ درصد جریمه خواهند شد. رضا رضایی همچنین در خصوص مشترکین کم‌مصرف نیز، توضیح داد: اگر مشترکین از ۱۴ مترمکعب مصرف کمتری داشته باشند به آن‌ها پاداش تعلق می‌گیرد. در سال گذشته ۴۷۶ هزار مشترک شرکت آبفا مشمول جایزه شدند. معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان هم با بیان اینکه در ۹ ماه سال تأمین آب اصفهان به‌صورت پایدار و ۱۰۰ درصد از تصفیه‌خانه باباشیخ علی انجام می‌شود، اظهار کرد: در سه ماه سال از نیمه خرداد تا نیمه شهریورماه تأمین آب شرب اصفهان در شرایط سختی انجام می‌شود، در این شرایط برای تأمین آب باکیفیت به‌ناچار از منابع محلی استفاده می‌کنیم. ناصر اکبری افزود: در پیک تابستان تأمین آب شرب به‌صورت اختلاط آب چاه‌ها و تصفیه‌خانه بابا شیخعلی و با هماهنگی اداره بهداشت و آزمایشگاه‌های کیفی و میکروبی و درنهایت تائید شبکه بهداشت استان وارد مدار توزیع می‌شود. شرکت آب و فاضلاب اصفهان در تأمین آب پایدار در سطح استان همواره بر مدیریت فشار، کنترل هوشمند شبکه با استقرار سامانه تله‌متری و همراهی مردم در مدیریت مصرف آب تأکید دارد. مدیر مرکز پالایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز گفت: کیفیت آب شرب اصفهان کاملا مورد تائید و انتقال ویروس کرونا از طریق سیستم آب و فاضلاب منتفی است. فهیمه امیری با بیان اینکه کیفیت آب شرب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان توسط ۲۱ آزمایشگاه میکروبی، ۴ آزمایشگاه شیمیایی و ۲ آزمایشگاه بیولوژیک از لحاظ آلاینده‌ها به‌صورت شبانه‌روزی مورد پایش قرار می‌گیرد، به واحد کنترل کیفی آبفای اصفهان اشاره کرد و گفت: این مرکز از لحاظ نیروی متخصص در کشور جزء برترین‌ها است و ۶۰ نیروی متخصص در سطح استان در این بخش فعالیت دارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار