امکان دریافت اینترنتی فرم‌های هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان فراهم شد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: برگه‌های هدایت تحصیلی از طریق کد کاربری و فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

علیرضا کاظمی در نشست خبری با رسانه‌ها درباره هدایت تحصیلی اظهار کرد: محدودیت ظرفیت‌های پذیرش دانش‌آموز در برخی رشته‌های تحصیلی، یکی از چالش‌های هدایت تحصیلی است و برخی چالش‌ها نیز به میزان آگاهی خانواده‌ها از رشته‌های تحصیلی است. البته خانواده‌ها باید علاقه دانش‌آموز را در انتخاب رشته در اولویت قرار دهند و از اجبار دانش‌آموز برای انتخاب رشته تحصیلی بپرهیزند، لذا برای ارتقای آگاهی‌های خانواده‌ها تلاش می‌کنیم.
وی افزود: در بخش مهارت‌آموزی بخش‌های مختلفی دخیل هستند و این بخش تنها در حوزه پرورشی نیست لذا در بخش‌های مختلف ازجمله معاونت آموزش متوسطه، معاونت تربیت‌بدنی و ...و از اساتید مختلفی در آموزش مهارت‌ها استفاده می‌شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: هدایت تحصیلی برنامه مهم و سرنوشت‌ساز برای دانش‌آموزان کشور است و آموزش و پرورش روی این موضوع تمرکز کرده است و آگاهی دانش‌آموزان و خانواده‌ها افزایش یافته است همچنین حدود یک میلیون دانش‌آموز امسال هدایت تحصیلی می‌شوند.
وی ادامه داد: بررسی‌های مشاوره‌ای دانش‌آموزان از طریق "آزمون رغبت" در قالب فرم شماره 6 هدایت تحصیلی انجام می‌شود و به دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم مناسب چه رشته‌ای هستند اما دو متغیر دیگر هم داریم که ظرفیت و گنجایشی است که برای رشته‌ها داریم و دیگری عملکرد دانش‌آموزان در دروس است.
کاظمی با اشاره به اینکه فرایند هدایت تحصیلی از 27 آذر سال گذشته آغاز شده است و آزمون‌های رغبت و توانایی 30 امتیاز در فرایند هدایت تحصیلی دارد که اجباری نیست، بیان کرد: نتایج امتحانات در حال ثبت است و امیدواریم نیمه تیر به پایان برسد. آمادگی داریم که بعد از دو روز از ثبت نمره‌ها نمونه برگ‌های هدایت تحصیلی را در اختیار مناطق بگذاریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: مهمترین تغییر هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته، تغییر حدنصاب نمره در رشته علوم و معارف است. با توجه به اینکه می خواهیم در این رشته دانش‌آموزان قوی‌تر را جذب کنیم حدنصاب تمام نمرات برای انتخاب این رشته باید 14 در دروس دینی و عربی باشد.
کاظمی گفت: در سال جدید نمون برگ‌های هدایت تحصیلی از طریق کد کاربری و فضای مجازی در اختیار دانش‌آموز و مدیر قرار می‌گیرد و دانش آموزان می‌توانند ظرفیت شاخه‌ها و رشته‌ها را در سایت هدایت تحصیلی مشاهده کنند.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در حیطه هدایت تحصیلی، ظرفیت مدارس و هنرستان‌ها است و به همین علت ناچاریم برای برخی رشته‌ها اولویت الف و ب در نظر بگیریم. هدایت تحصیلی به تنهایی تابع عوامل درون مدرسه و درون آموزش و پرورش نیست و عوامل بیرونی چون فشار خانواده، جامعه و فرهنگ کلی حاکم بر جامعه گاهی اوقات مانع انتخاب درست برخی دانش آموزان می شود.
وی ادامه داد: بخشی از این سیاست‌ها در حوزه تجهیز هنرستان هم وجود دارد و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در قالب برون سپاری در دستور کار قرار می‌گیرد که با وجود این تلاش می‌کنیم آگاهی بیشتری به خانواده‌ها بدهیم و حتی ظرفیت بیشتری برای آشنایی آن‌ها از طریق برگزاری همایش‌های مدرسه‌ای داشته باشیم.
به گزارش تسنیم، مسعود شکوهی مدیرکل مشاوره آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: اقدامات با توجه به شرایط کرونا این است که امسال دانش آموزان برای دریافت نمونه برگ‌های شماره 6 و 7نیاز به حضور در مدرسه ندارند و از مدرسه مقصد هم مجازی می‌توانند دریافت کنند. از 23 تیرماه دانش آموزان از طریق پرتال همگام این کاربرگ‌ها را می‌توانند دریافت کنند.
وی بیان کرد: هدایت تحصیلی سابقه چندانی ندارد و صرفاً بر اساس عملکرد تحصیلی انجام می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار