نباید همه مجازات‌ها به زندان و اعدام ختم شود

احکام دادگاه بدوی را به تجدیدنظر نرسانید

در روزی که رئیس‌کل سابق دادگستری اصفهان پس از 6 سال فعالیت در این شهر بالاخره توانست امضای موافقت با درخواست پایان فعالیت کاری و اداری خود را که برای بار سوم مطرح کرده بود بگیرد، معاون اول قوه‌قضاییه به تحول در دستگاه قضا و کاهش پرونده‌های ورودی به این مجموعه بسیار تأکید کرد.

با تعامل موجود مشکل حل‌نشده در اصفهان نگذاشتیم

احمد خسروی وفا با 15 سال سابقه مدیرکلی در دوران خدمت خود مدت 6 سال گذشته را در دادگستری اصفهان سپری کرد و در مراسم تودیع خود کارایی دستگاه قضایی را به چهارعنصر اساسی مربوط دانست. او دراین‌باره اظهار داشت: اگر دستگاه قضایی کارآمد باشد باید 4 رکن را موردتوجه قرار دهد که رکن نخست قانون‌گرایی و اجرای عدالت، رکن دوم استقلال دستگاه قضایی، رکن سوم سرعت در رسیدگی‌ها همراه با دقت که مطالبه همه‌کسانی است که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند و رکن چهارم رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب‌رجوع است. خسروی‌وفا در زمینه اقدام‌های انجام‌شده در مدت فعالیت خود تشریح کرد: ابتدا شعب دادگاه‌ها در کل استان با فرآیند خاصی که دارد افزایش پیداکرده و از 441 شعبه به 581 شعبه افزایش پیدا کرد. او ادامه داد: در اقدام دوم برای نخستین بار پس از انقلاب در استان اصفهان موفق به ایجاد مرکز کارآموزان قضایی شدیم که هم برای خود استان و هم برای استان‌های مجاور قاضی تربیت کنیم که بخشی از نیازهای دستگاه‌هایی از اینجا پوشش داده شد. او افزود: در این مدت حدود 300 قاضی بر کادر قضایی اضافه شد تا بتوانیم سرعت پیگیری‌ها را افزایش دهیم و در اقدام دیگر تلاش کردیم کار را به‌صورت تخصصی پیگیری کنیم. بر همین اساس برای نخستین بار مجتمع تخصصی ویژه پرونده‌های خانواده ایجاد شد؛ همچنین تلاش کردیم که رسیدگی به پرونده‌ها را سرعت ببخشیم.

رئیس سابق دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در مدت 68 ماهی که در اصفهان مشغول بودم، غیر از دو ماه در بهره‌وری استان اصفهان رتبه نخست را کسب کردیم و این‌که یک سازمان بتواند در این مدت بهره‌وری‌اش را در بالاترین سطح نگه دارد نشان از عملکرد درخور توجه داشته و جای تقدیر و تشکر از همکاران دارد. او همچنین مطرح کرد: تلاش کردیم آمار پرونده‌های مسن و از قبل مانده را کاهش دهیم که در مدت فعالیتم 4 میلیون و 590 هزار پرونده موردبررسی قرار گرفت و 25 هزار پرونده که از قبل مانده بود، کاسته شد. خسروی‌وفا ابراز داشت: برای نخستین بار گروه‌های 6 گانه حقوق شهروندی را راه‌اندازی کردیم که نظارت خودشان را در کل استان آغاز کردند؛ همچنین تلاش کردیم برای اینکه کار بهتر انجام شود، فضای فیزیکی را توسعه دهیم که در همه حوزه‌های قضایی یا ساختمان جدید ساخته شد و یا گسترش یافت. رئیس سابق دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه تمامی مجوزها و پروسه اداری جهت ساخت بزرگترین ساختمان قوه قضایی انجام‌شده است، گفت: این ساختمان در استان اصفهان ‌همه مصوبات را گرفته است و جزو طرح‌های ملی است که 47 هزار متر زیربنا دارد و بزگترین ساختمان قوه در کشور خواهد بود که ساخت آن روی ریل افتاده و در دو مرحله نیز مبلغ 30 میلیارد تومان برای بهره‌برداری از آن اختصاص داده‌شده که در حساب دادگستری موجود است بنابراین‌همه‌چیز محیاست که به‌محض کلنگ زنی، اقدام به ساخت این ساختمان آغاز شود. او افزود: تلاش شد در جهت افزایش تعامل با نماینده عالی دولت و 4 استانداری که با آنها همکاری کردیم، در عین رعایت بی‌طرفی و استقلال دستگاه قضا، برای فائق آمدن بر مشکلات مردم تعامل داشته باشیم که نتیجه این تعامل باعث شد در این لحظه مشکل حل‌نشده‌ای در استان اصفهان باقی نمانده باشد. تلاش همکاران من جهاد گونه بوده است و خروجی آن کاهش 25 هزار پرونده‌ای پیر و فرسوده و رسیدگی نزدیک به 5 میلیون پرونده در این مدت بود.
قضات طوری حکم کنند که به تجدیدنظر نیاز نباشد

در این مراسم نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان به اهمیت دقت در دستگاه قضا پرداخت و گفت: هرکسی در هرجایی که هست باید کمال دقت را داشته باشد، اگر همه افراد بویژه قضات در جایگاه خود بهترین و کامل‌ترین عمل را انجام دهد، نباید دیوان عدالت اداری و قاضی تجدیدنظر داشته باشیم.

آیت‌ا... سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در رابطه با حجم بالای پرونده‌های قضایی عنوان کرد: همه باید کمک کنند که این میزان پرونده به قوه قضاییه وارد نشود و امیدوارم دوستان جدید در قوه قضاییه به بهترین نحو کار را پیش ببرند. هرکسی از قسط و عدل در صحبت‌هایش دور شود، از صراط مستقیم منحرف‌شده است و عالم مبنای قسط و عدل بنا شده است و در قرآن آمده است که اگر می‌خواهید شهادت برای خودتان‌ هم بدهید، به عدالت شهادت دهید و نباید خویشاوندی اجازه دهد که در قضاوت تأثیرگذار شود. نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان ادامه داد: قضات بهترین مردم هستند ولی به‌شرط اینکه به‌حق قضاوت کنند. همه باید دست‌به‌دست هم دهیم که وضعیت قضایی این‌گونه نباشد که این‌همه پرونده به قوه ورود پیدا کند و اساسا نباید دیوان عدالت اداری و قاضی تجدیدنظر داشته باشیم که این وابسته به‌دقت در بررسی پرونده‌ها و عملکرد افراد است.


از ایستادگی در برابر ناهنجاران نترسیم

معاون اول قوه قضاییه در این مراسم به ارائه تذکراتی برای دستگاه قضا پرداخت و گفت: ما برای برخورد با ناهنجاری‌ها وظیفه و قانون داریم، باید از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کنیم، همه باید پشت سر پلیس باشیم و اجازه ندهیم به پلیس، خانواده شهدا و بسیجیان ما توهین شود. باید در مقابل ناهنجاران بایستیم. غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه امروز مردم توقع دارند که قوه قضاییه با ناراستی‌ها و ناهنجاری‌هایی که در جامعه وجود دارد، برخورد کند، اظهار کرد: این توقع توجه به جایی است که باید اجابت شود. نباید اجازه دهیم دشمن مردم ما را به قدری در فشار بگذارد که از صبر، تحمل و بردباری آنها بکاهد. او با بیان اینکه مسئولان قضایی در استان اصفهان باید بدانند که هر چه تلاش دشمن بیشتر شود، توقع مردم نیز بیشتر می‌شود، تصریح کرد: باید بدانیم توقعات را چگونه پاسخ دهیم و دسیسه‌های دشمن را چگونه رد کنیم. معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امروز برخی افراد خواسته و ناخواسته در حال بازی در زمین دشمن هستند و عده‌ای در داخل موازی با دشمن حرکت می‌کنند، افزود: برخی افراد در همین رابطه تقلب و احتکار می‌کنند کار مردم را راه نمی‌اندازند. ما باید با کسانی که در این شرایط خاص چوب لای چرخ تولید می‌گذارند، تسهیلات یا ارز نمی‌دهند و رفتاری انجام می‌دهند که شرایط اقتصادی کشور را تهدید کند برخورد کنیم و در این زمینه هیچ‌گونه اغماض و کوتاهی پذیرفته نیست. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در شرایط فعلی همه مجازات‌ها نباید به زندان و اعدام ختم شود افزود: باید از روش‌های مختلف برای به مجازات رساندن افراد متخلف و کنترل و مقابله با وضعیت نابسامان استفاده شود. او با بیان اینکه ناهنجاری‌ها در کشور وجود دارد اما نباید بگذاریم دشمن با استفاده از این ناهنجاری‌ها وقیح شود، گفت: برخی از ناهنجاری‌ها دهن‌کجی به زحمات جانبازان و شهدا و آرمان‌های انقلاب است، نباید اجازه هنجارشکنی بدهیم و اگر با ناهنجاری‌ها برخورد می‌کنیم باید سرمان بلند باشد بدون اینکه حالت انفعال به خود بگیریم. چراکه برای برخورد با ناهنجاری‌ها وظیفه و قانون داریم، بنابراین باید از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کنیم، همه باید پشت سر پلیس باشیم و اجازه ندهیم به نیروی انتظامی، خانواده شهدا و بسیجیان ما توهین شود.

محسنی اژه‌ای خطاب به رئیس‌کل جدید دادگستری تأکید کرد: باید بررسی کنیم چه تعداد از کیفرخواست‌های ما در دادگاه پذیرفته نمی‌شود و ببینیم چه تعداد از احکام دادگاه‌های بدوی در دادگاه‌های تجدیدنظر نقض می‌شود که در ادامه اشکال را از هر جا که هست یافته و برطرف کنیم. او در تائید سخنان امام‌جمعه اصفهان افزود: باید کاری کنیم وقتی جرمی محرز شد و دادگاه بدوی جرمی را محکوم کرد، آن‌قدر آن حکم محکم و قوی باشد که دادگاه تجدیدنظر آن را رد نکند. او با بیان اینکه کار قضایی سخت و حجم آن بالاست، گفت: امکان دارد همه قضات ما حرفه‌ای و دارای تجربه لازم نباشند، درست نیست بی‌دقت بگذریم یا مردم را معطل کنیم، باید با همدلی و مباحثات علمی کاری کنیم که کار مردم را زودتر و سریعتر انجام دهیم، چراکه مردم از روند طولانی رسیدگی ناراحت هستند. معاون اول قوه قضاییه تأکید کرد: باید کاری کنیم که ورودی پرونده‌ها کاهش یابد، مشورت کردن هیچ منافاتی با کار قضاوت ندارد چراکه برخی پرونده‌ها چندبعدی است و می‌توان با همفکری به آنها رسیدگی شود تا همگی مستقیما وارد دستگاه قضا نشوند. معاون اول قوه قضاییه کشور با بیان اینکه توسعه فعالیت شورای حل اختلاف امری ضروری است، ادامه داد: باید با همکاری دیگر دستگاه‌ها و مدیران نسبت به کاهش ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی اقدام کنیم. شورای حل اختلاف باید از ریش‌سفیدان باشد که باهدف صلح و سازش ایجادشده؛ خیلی از مشکلات را باید فراتر از حل اختلاف وارد عمل شویم و همه دست‌به‌دست همه دهند تا مشکلات حل شود و از ظرفیت همه باید برای صلح و سازش استفاده کنیم. هرچقدر که ما کارمند و قاضی اضافه کنیم تا زمانی که ورودی پرونده‌ها بالا باشد، تغییری ایجاد نمی‌شود و باید تمام تلاشمان را انجام دهیم که تحول ایجاد کرده و حجم ورودی پرونده‌ها کاهش پیدا کند.

به ساماندهی وضعیت زندان اصفهان کمک کنید

در این نشست استاندار اصفهان با بیان اینکه مشکل عمده‌ای در استان وجود ندارد، خطاب به معاون اول قوه قضاییه کشور گفت: یکی از مشکلات اساسی امروز وضعیت زندان اصفهان است که در شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم این شهر نیست. عباس رضایی با اشاره به بازدید هفته گذشته خود از زندان اصفهان تصریح کرد: وضعیت این زندان مناسب نیست به همین دلیل معاونت عمرانی استانداری در جهت استانداردسازی این زندان با رعایت ضوابط و مقررات برنامه‌ریزی کرده است و تقاضا داریم دیگر مسئولان در این مسیر با ما همکاری و مساعدت داشته باشند. رضایی ادامه داد: آمادگی، همراهی و همنوایی خود را با دستگاه قضایی اعلام می‌کنم تا در جهت خدمت به مردم و مشکلاتی که مردم با آن‌هم نوا هستند گام برداریم.

او با اشاره به حضور مسئولان استان یزد که برای همراهی رئیس‌کل قبلی دادگستری خود به اصفهان سفر کرده بودند گفت: مدت‌ها به دنبال این بودیم که انجمن دوستی اصفهان و یزد، اصفهان و چهارمحال و اصفهان و خوزستان را تشکیل دهیم و تعاملی را با سایر استان‌های همجوار را ایجاد کنیم که به این منظور اقدام‌هایی هم انجام ‌شده است. امروز دستگاه قضایی استان یزد در این امر پیش‌قدم بوده و می‌توانیم نخستین گام را برداریم.


تحول دستگاه قضا به عمل ممکن می‌شود

در انتهای این مرام رئیس‌کل جدید دادگستری استان اصفهان به شعار محوری ریاست فعلی قوه قضاییه اشاره کرد که ایجاد تحول است و گفت: باید به این نکته توجه کرد که نمی‌توان معجزه کرد زیرا کارها به‌صورت یک‌شبه حل نمی‌شود. محمدرضا حبیبی با بیان اینکه تحول خواسته همیشگی رهبری بوده است، تصریح کرد: البته این درخواست به این معنا نیست که در زمان روسای قبلی تحول ایجاد نشده است بلکه در دوره گذشته استفاده حداکثری از خدمات الکترونیک و جمع شدن ابلاغ سنتی و جذب نیرو از زحمات آیت ا... آملی لاریجانی بود و نشان از ایجاد تحول داشت. رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه استمرار تحولات مدنظر ریاست فعلی قوه قضاییه است، اظهار داشت: مهمترین شاخصه تحول، افزایش جلب رضایتمندی مردم است که برای جلب بیشتر رضایت مردم باید به سمت آسیب‌ها حرکت کرد. او افزود: باید با سازمان‌هایی که تولید پرونده از سمت آنها بیشتر است ازجمله راه و شهرسازی، بانک‌ها، منابع و آبخیزداری و غیره نشست‌هایی صورت بگیرد تا در ادامه از حجم پرونده‌هایی که به دلیل اقدامات نسنجیده بالا رفته، بکاهیم.

او خطاب به وکلای حاضر نیز مطرح کرد: وکلا کمک‌کار ما هستند مشروط بر این‌که پایبند به سوگند خود باشند. همان‌جایی که در سوگند قاضی و وکیل بند مشترک داشته و اشاره دارد این سوگند در راستای کشف حقیقت و اجرای عدالت است. حبیبی ادامه داد: مشاهده می‌شود گاه در حوزه خانواده به‌عنوان‌مثال دادگاه تأکید بر صلح و سازش دارد ولی وکلا خلاف آن عمل می‌کنند؛ و برخی طرفین را به طلاق تحریک می‌کنند. رئیس‌کل جدید دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه تحول با تنظیم آیین‌نامه اجرایی نمی‌شود و فقط با کار جهادی به نتیجه خواهد رسید؛ گفت: این‌که نرخ ورود به دادگاه تجدیدنظر 90 پرونده است ولی گاه تا 300 پرونده به آن وارد می‌شود، مستلزم اضافه کردن نیروست که برخی از نیروها هم‌اکنون تمام مراحل کارهای انتقالشان انجام‌شده و فقط منتظر حکم هستند و از دولت هم می‌خواهیم در این زمینه به قوه قضایی کمک کند. همچنین امنیت مردم یک مسئله بسیار مهم برای ماست و با معدود افرادی که قانون را برنمی‌تابند، برخورد خواهیم کرد؛ باید زمینه‌های از بین بردن امنیت مردم را برخورد کنیم و معتقدم نسل جوان امروز فقط نمی‌توان سرکوب کرد و باید جایگزین مناسبی برای آنها در نظر بگیریم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار