مرکزی برای نشاط خانواده

اصفهان امروز-محمد منزه: رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در آیین گشایش مرکز تخصصی خانواده گفت: راه‌اندازی این مجموعه باعث خواهد شد تا خانواده بتواند با جامعه ارتباط بهتری برقرار کند، به همین منظور در این مرکز تخصصی از توانمندی‌های متخصصان و کارشناسان حوزه اجتماعی استفاده می‌شود تا آسیب‌های اجتماعی مربوط به خانواده کاهش پیدا کند.

کوروش محمدی اظهار کرد: نهاد خانواده مهمترین عنصر جامعه به‌حساب می‌آید اما این روزها کم‌تر به مبحث تحکیم روابط خانواده توجه می‌شود. اکنون باید خانواده را به‌عنوان مقدس‌ترین نهاد اجتماع برای ساماندهی جامعه و پیشگیری از آسیب‌ها و نابهنجاری‌های اجتماعی در نظر گرفت زیرا خانواده پایگاهی برای شناسایی مشکلات جامعه است. به وجود آمدن ناهنجاری‌ها در سال‌های نوجوانی و بعدازآن به دلیل اهمیت ندادن به مبحث خانواده است اگر با خانواده درست رفتار شود هرگز شاهد ناهنجاری‌ها در سال‌های پس از نوجوانی فرزندانمان نخواهیم بود، ارتباط ضعیف در خانواده‌ها برای نوجوانان و زنان و مردان ما آسیب‌زا است. او اذعان کرد: این مرکز برای پیشبرد اهداف خود در خصوص مسائل کودکان، زنان و ناهنجاری‌های اجتماعی نیازمند یاری همه سازمان‌های دولتی و فعالین حوزه‌های اجتماعی است. به دنبال این هستیم که همه کارشناسان و افراد و سازمان‌هایی که دلسوزانه برای جامعه تلاش می‌کنند از این مرکز برای اهداف والای خود استفاده کنند. رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: خانواده را به‌عنوان پایگاهی برای آنچه تمام جامعه به آن نیازمند است در نظر می‌گیریم اما تاکنون در تصمیم‌گیری‌ها برای ایجاد نشاط اجتماعی هرگز به مبحث خانواده توجه نشده است و برای تحکیم روابط بین خانواده‌ها محتوایی تولید نشده است. این مرکز با تلاش کارکنان شهرداری ایجادشده تا بتواند برای کارآمدی خانواده و پویایی آن تولید محتوا کند و یک مدل جامع متناسب با الگوهای ایرانی و اسلامی شکل دهد. او افزود: میلیاردها تومان پول برای ایجاد نشاط اجتماعی هزینه می‌کنیم اما مهم‌ترین عنصر یعنی خانواده را در نظر نمی‌گیریم و نیاز بود که کارشناسان و جامعه‌شناسان برای ایجاد یک الگوی صحیح و علمی برای کمک به جامعه و خانواده ورود کنند. محمدی گفت: مرکز تخصصی خانواده امروز با وجود همه سنگ‌اندازی‌ها برای کمک به جامعه و ایجاد پویایی و کارآمدی نهاد خانواده‌ها گشایش شد تا خانواده در جامعه احساس نشاط داشته باشد و با فرزند خود به‌طور صحیح ارتباط گیرد نه آنکه تربیت کردن فرزند را رها کند.

علت بیشتر جدایی‌ها عاطفی است

رضا اسماعیلی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز در این مراسم با بیان اینکه خانواده واحد بنیادین و سلول اصلی جامعه به شمار می‌رود، بیان کرد: در آیین و فرهنگ اسلامی و ایرانی چندین بار بر تشکیل خانواده و تحکیم روابط آن تأکید شده است. آیاتی فروانی در قرآن کریم در مورد اهمیت خانواده وجود دارد. هم‌چنین احادیث بی‌شماری از پیامبر و سایر معصومین بر اصل موضوع خانواده تأکید کرده است. او ضمن قدردانی از مجموعه مدیریت شهری اصفهان برای راه‌اندازی مرکز تخصصی خانواده، گفت: اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی، امروز به‌عنوان شهری خانواده‌مدار شناخته می‌شود، شهری که به دنبال ایجاد آرامش و سلامت روانی برای شهروندان باشد. طی سال‌های گذشته سبک زندگی خانواده‌ها با تغییراتی روبه‌رو بوده است و این تحولات با اضافه شدن رسانه‌ها نیز بیش‌تر از قبل خود را نشان می‌دهد به همین خاطر باید اهمیت بیشتری به تشکیل خانواده داد. امیدواریم مرکز تخصصی خانواده یک نهاد برای تولید برنامه و محتوا در جهت تحکیم روابط خانواده‌ها تبدیل شود تا برخی از مشکلات به وجود آمده برطرف شود. این جامعه‌شناس ادامه داد: امروزه شاهد تغییراتی مثبت و منفی در خانواده‌ها هستیم، خانواده‌ها در حال کوچکتر شدن و ارتباطاتمان با فرزندانمان کمتر شده، میزان تحصیلات زنان رو به افزایش است و با افزایش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پایه و بنیان خانواده‌ها در حال چرخش و تغییر است. او با اشاره به اینکه جمعیت کشور ما رو به سالمند شدن است و در جهان رتبه دوم را داریم، ادامه داد: بر اساس تازه‌ترین مطالعات در اصفهان از هر ۱۰۰ ازدواج ۳۳ مورد منجر به طلاق و جدایی می‌شود و این در حالی است که بسیاری از جدایی‌ها عاطفی است که در آمارها به آن اشاره نشده است. در حال حاضر با وضعیت خاصی در کشور روبه‌رو هستیم به‌طوری‌که جمعیت کشور رو به سالمند شدن رفته و به‌تبع همین عامل نیز در سال‌های آینده جمعیت افراد سالمند در استان اصفهان افزایش خواهد داشت.

اسماعیلی با بیان اینکه برای تشکیل مرکز تخصصی خانواده تاکنون ۱۵ جلسه کارشناسی برگزارشده است، خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل این مرکز آگاهی بخشی و آموزش، تغییر نگرش‌ها و مهارت ورزی در خانواده و جامعه است زیرا داشتن شهری پایدار در سایه هم‌افزایی و گذشت و آگاهی امکان‌پذیر است. این جامعه‌شناس تأکید کرد: برای تشکیل خانواده پایدار باید به مبحثی هم چون محبت، تعهد، تعالی، داشتن روابط مطلوب زناشویی و پایداری اقتصادی توجه کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار