خسارت 200 میلیاردی سیل به کشاورزی سمیرم

«سیل بیش از ۲۳۸ میلیارد ریال به داشته‌های کشاورزان سمیرم خسارت وارد کرد» این گفته احمد تیموری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان است که 6 هزار و ۱۰۰ میلیون ریال از خسارت‌های وارده را مربوط به امور عشایر و ۱۵۰ میلیارد ریال را خسارت منابع طبیعی و آبخیزداری می‌داند و می‌گوید: ۲۴۰ هکتار زمین دیم، ۷۰ هکتار باغ، ۶۱ هکتار کشت آبی، ۴۸ رأس دام سنگین و سبک و ۲۵ کیلومتر کانال انتقال آب کشاورزی در سیل سمیرم متحمل خسارت شده‌اند.

به گزارش ایمنا، مدیر جهاد کشاورزی سمیرم با اشاره به خسارت‌های واردشده به حوزه پرورش ماهی، دامداری، قنوات، پمپاژ آب و مسیرهای کشاورزی خاطرنشان می‌کند: مزرعه پرورش ماهی، ۱۴۶ واحد دامداری، ۱۵ ایستگاه پمپاژ آب، ۱۰۰ رشته قنات کشاورزی و ۱۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع با توجه به سیلاب شدید تخریب و خسارت دیده‌اند. تیموری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بازسازی و کمک به خسارت دیدگان ناشی از سیلاب، می‌افزاید: در بخش مرکزی وردشت با همکاری بخشداران و دهیاران لایروبی قنوات کشاورزی در حال انجام بوده و در شهر ونک این کار به پایان رسیده است.

مشکل پادنا

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم، با اشاره به عدم تأمین بولدوزر برای مرمت کانال‌های آب‌رسانی بخش پادنای بزرگ اظهار می‌کند: برای لایروبی و مرمت کانال‌ها در این بخش به علت کوهستانی بودن و قرار گرفتن در حاشیه کوه دنا نیاز به بولدوزر داریم که هنوز تأمین نشده است. تیموری با اشاره به همکاری و هماهنگی مسئولان بخش پادنای سفلی و شهرداری کُمه، برای تأمین ماشین‌آلات و بیل مکانیکی خاطرنشان می‌کند: مرمت جاده‌های بین مزارع و کانال‌های آب در دست انجام است. مدیر جهاد کشاورزی سمیرم تأکید می‌کند: کشاورزان و باغدارانی که خسارت دیده‌اند برای دریافت غرامت خود باید در سامانه سجاد ثبت‌نام کرده باشند تا به‌محض تأمین اعتبار، خسارت آنها پرداخت شود.

مسکن مهر در اختیار سیل‌زدگان

عزت ا... مهدیان، معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سمیرم می‌گوید: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در شهرستان‌ها به‌ویژه سمیرم مشخص شد که تعداد زیادی از خانواده‌های سیل‌زده زیرپوشش کمیته امداد هستند و می‌توانند تا سقف ۳۵ میلیون تومان از بیمه خسارت دریافت کنند. او ادامه داد: لازم است کمیته امداد محل‌ها و اماکن خود را برای اسکان موقت در اختیار خانواده‌های سیل‌زده قرار دهد. معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأکید می‌کند: برای رفع مشکل خانواده‌های سیل‌زده می‌توان در قالب اجاره‌بها و نه پرداخت رهن اقدام کرد، زیرا رهن رقم بالایی است و تأمین آن برای دولت سخت است، ولی اجاره‌بهای ماهانه سنگین نیست، زیرا رقم آن کم است و امکان تأمین آن وجود دارد. مهدیان با اشاره به پروژه مسکن مهر سمیرم، تصریح می‌کند: می‌توان با تکمیل منازل نیمه‌کاره آن برای اسکان مردم محروم و سیل‌زده سمیرم استفاده کرد. او با بیان اینکه طرح مسکن مهر سمیرم به‌طور مشترک توسط اداره راه و شهرسازی و بنیاد مسکن اجراشده است، تأکید می‌کند: اسکان موقت و جایگزین کردن مردم محروم در این واحدها (۱۲۰ واحد)، به‌زودی در نشستی با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران بررسی می‌شود. معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه بیشترین آمار خرابی و آسیب‌های سیل و آب‌گرفتگی در استان اصفهان مربوط به سمیرم است، می‌افزاید: چهار شهر سمیرم، حنا، ونک و کمه و تعدادی از روستاها و ابنیه راه و راهداری نیز آسیب جدی دیده یا به‌طور کامل از بین رفته است. مهدیان می‌گوید: خانوارهای آسیب‌دیده از بارش‌ها به دستور استاندار در خانه‌های استیجاری اسکان موقت داده شدند.

آبگیری بندها

عزت‌ا... مرادی، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم تصریح می‌کند: هفت‌بند آبخیزداری در سمیرم وجود دارد که طبق محاسبات انجام‌شده بیش از ۱۳ میلیون مترمکعب آب توسط این بندها در بارندگی‌های اخیر آبگیری و ذخیره‌شده است. او خاطرنشان می‌کند: آب ذخیره‌شده در بندهای خاکی از روان آب‌ها و سیلاب‌هایی است که از دره‌های بالادست این بندها جاری‌شده است، اما پس از آبگیری جهت جلوگیری از خسارت، دریچه‌های خروجی به مقدار آبی که وارد بندها می‌شود بازشده است. رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم می‌افزاید: با احداث این بندها در بارندگی‌های اخیر ۵۲ میلیون مترمکعب سیلاب و روان آب کنترل و از خسارت‌های زیادی جلوگیری شد، اما با توجه به شیب زیاد و کوهستانی بودن شهرستان اجرای طرح‌های آبخیزداری در نقاط مختلف شهرستان نیاز است.

ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری

مرادی با تأکید بر اینکه تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از تخریب و فرسایش در دره‌ها و شیب‌های تند از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری و بندهای خاکی است، می‌گوید: سال گذشته در زمینه اجرای طرح‌های آبخیزداری در نقاط مختلف سمیرم ۲۰ میلیارد ریال هزینه شد، اما برای اجرای کامل طرح‌های مطالعه شده به ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. او می‌گوید: مطالعات ۱۳ حوضه آبخیزداری در شهرستان انجام‌شده و ۴۰ نقطه مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری هم در شناسایی‌شده، ولی اجرایی شدن این طرح‌ها نیاز به اعتبار دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار