تیم امید همچنان در خم کوچه

تیم امید به بچه یتیمی تبدیل‌شده که هیچ‌کس سرپرستی‌اش را بر عهده نمی‌گیرد. تیمی که قرار است در مرحله نهایی انتخابی المپیک 2020 با دیگر حریفان آسیایی پنجه در پنجه شود.

امیرحسین احتشامی -اصفهان امروز: حالا باگذشت نزدیک به بیست روز از کنار گذاشتن کرانچار هنوز سرمربی جدید معرفی نشده و جالب این‌که هیچ مربی داخلی هم زیر بار این مسئولیت نمی‌رود. پس از جدایی کرانچار از جمع امیدها و صحبت‌های مهدی تاج مبنی بر انتخاب یک سرمربی ایرانی برای هدایت تیم امید گزینه‌های اصلی برای سرمربیگری یک‌به‌یک پیشنهاد سرمربیگری این تیم را رد می‌کنند. آخرین نامی که از حضور در این سمت عذرخواهی کرده مهدی مهدوی کیا بعد از گذراندن دوره مربیگری A یوفا با باشگاه هامبورگ برای کار در رده‌های پایه این باشگاه آلمانی قرارداد دارد. این در حالی است که یحیی گل‌محمدی و امیر قلعه‌نویی دو گزینه دانه‌درشت دیگر تیم امید هم به حضور روی صندلی سرمربیگری تیم امید علاقه‌ای نشان ندادند. امیر قلعه‌نویی و یحیی گل محمدی هم به دلایلی حاضر به پذیرفتن این مسئولیت نشدند تا تیم امید در یک بلاتکلیفی عجیبی گرفتار شود.

کرانچار انتخاب درستی نبود

پس از حدود یک سال سرمربی کروات تیم ملی امید یعنی زلاتکو کرانچار از تیم ملی امید کنار گذاشته شد. او علی‌رغم صعود به دور بعد مقدماتی المپیک، نتوانسته بود نتایج مدنظر کمیته فنی فدراسیون فوتبال را کسب کند و تیمش را با اماواگر به مرحله بعد برد. البته این اخراج نخستین تجربه برکناری این سرمربی کراوات نبود بلکه او پیش‌ازاین از تیم‌هایی چون پرسپولیس و سپاهان هم کنار گذاشته‌شده بود. چند ماه قبل و در زمان انتخاب وی به‌عنوان سرمربی تیم ملی امید، بسیاری از کارشناسان فوتبالی و فوتبال پایه به این امر انتقاد داشتند و کارنامه کرانچار و بی‌تجربگی او در فوتبال پایه را دلیل مخالفت خود می‌دانستند. در حالی هدایت تیمی که بیش از ۴۰ سال است رویای المپیک را در سر می‌پروراند به سرمربی سابق پرسپولیس و سپاهان سپردند که به نظر می‌رسد دلیل این انتخاب توانایی‌های فنی نبوده است.

تمرینات فراموش‌شده تیم امید

تمرینات تیم امید قرار بود بعد از پایان بازی‌های لیگ برتر آغاز شود اما به دلیل این‌که هنوز تکلیف سرمربی این تیم مشخص نشده است همه‌چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. امیدها یکی از 16 تیم شرکت‌کننده دربازی‌های قهرمانی زیر 23 سال آسیا خواهند بود. این بازی‌ها در سال جاری میلادی در تایلند برگزار می‌شود. امید ایران با توجه به حذف در مرحله گروهی قهرمانی زیر 23 سال آسیا در دوره قبل این بار در قرعه‌کشی در سید چهار قرار می‌گیرد و طبیعتا با حریفان سختی روبرو خواهد شد. مرحله نهایی این بازی‌ها با حضور 16 تیم در تایلند برگزار می‌شود که سه تیم جواز حضور در المپیک 2020 توکیو را به دست خواهند آورد. البته آسیا در المپیک 2020 توکیو چهار نماینده دارد و ژاپن دیگر نماینده آسیا خواهد بود. تیم ژاپن در مرحله مقدماتی این بازی‌ها حاضر است و اگر جواز حضور در المپیک 2020 توکیو را به دست بیاورد این سهمیه به تیم دیگری خواهد رسید و به عبارت ساده‌تر سهمیه آسیا در المپیک پیش رو چهار تیم خواهد بود.

عنوان یازدهمی تیم امید در آسیا

تیم امید در شرایطی در گروه C بازی‌ها بعد از عراق دوم شد که به‌عنوان نماینده ایران دربازی‌های آسیایی جاکارتا حضور داشت و بعدازاین بازی‌ها هشت دیدار دوستانه پشت سر گذاشت و این جدا از اردوهایی بود که این تیم برگزار کرد. بررسی عملکرد تیم امید در قیاس با دیگر تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی بازی‌ها نشان می‌دهد آن‌ها در جایگاه یازدهم قرار می‌گیرند. بازی‌های مقدماتی مرحله دوم با حضور 43 تیم دریازده گروه برگزار شد. 10 گروه چهار تیمی و یک گروه سه تیمی بودند که درنهایت تیم‌های سرگروه به همراه پنج تیم برتر دوم به مرحله نهایی بازی‌ها صعود کردند و با حضور تایلند میزبان بازی‌ها با حضور 16 تیم برگزار می‌شود.

گروهی دشوار در انتظار امید ایران

ایران برای صعود به المپیک 2020 توکیو مسیر سختی را پیش رو دارد به‌ویژه که در سید چهار بازی‌ها قرارگرفته است. این به خاطر عملکرد تیم امید در دوره قبلی بازی‌های قهرمانی زیر 23 سال آسیا است. ایران در دوره قبلی بازی‌ها و در مرحله مقدماتی با برتری دو بر یک در برابر قرقیزستان و شکست دو بر صفر در برابر عمان از صعود به دور نهایی مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا بازماند. ایران همراه با بحرین، امارات و سوریه تیم‌های سید چهار رقابت‌ها به شمار می‌روند. در یک سید مسابقات ازبکستان، قطر، تایلند و ویتنام حضور دارند. سید دو هم کشورهای عراق، کره شمالی، کره جنوبی و ژاپن را شامل می‌شود. در سید سه هم استرالیا، یمن، عربستان و اردن قرارگرفته‌اند. بر این اساس به نظر می‌رسید تیم امید با قرعه بسیار دشواری روبرو خواهد شد. تیمی که می‌خواهد طلسم 44 ساله ناکامی فوتبال ایران در صعود به المپیک را بشکند. نکته جالب هر بار تیم امید با مشکلات گوناگون و تکراری راهی رقابت‌های انتخابی المپیک می‌شود و دست‌خالی بازمی‌گردد. این بار هم به نظر می‌رسد آش همان آش است و کاسه همان کاسه.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار