استان اصفهان دارای رتبه متوسط کشور در زمینه پرفشاری خون

رتبه استان اصفهان در زمینه پرفشاری خون,قاتل خاموش در کشور متوسط است.

رتبه استان اصفهان در زمینه پرفشاری خون,قاتل خاموش در کشور متوسط است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکزا صفهان ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اصفهان با بیان اینکه سالانه 97 هزارنفر در ایران براثر پرفشاری خون جان خود را از دست می دهند گفت:به همین منظور کمپین بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در کشور تشکیل شده است.
طاهره چنگیزافزود: در اجرای این طرح شناسایی و غربالگری مبتلایان به پرفشاری خون بالا از سه طریق خود مراقبتی,پایگاه های سلامت و سامانه سیب انجام می شود.
وی گفت: در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا,هم اکنون حدود 600 نفر در هزارو 100 مرکز بهداشتی و بعد از عید سعید فطر به همراه نیروهای 183 مرکز سیار در استان اصفهان در مناطق پرتردد به شناسایی و غربالگری بیماران می پردازند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی افزایش آگاهی جامعه به بیماری فشارخون بالا,پیامدهای خطرناک آن و ارائه مسائل خودمراقبتی درقبال این بیماری را از اهداف این طرح ملی بیان کردو افزود:مردم با ورود به سایت salamat.gov.ir می توانند فشارخون خود را ثبت کنند.
طاهره چنگیز ادامه داد:جمعیت بیش از 30 سال استان که دو میلیون و 400 هزارنفر است هدف طرح بسیج ملی کنترل فشارخون است و پیش بینی می شود در این مرحله 250 هزارنفر که به بیماری فشارخون مبتلا هستند شناسایی و برای کنترل و درمان به پزشک معرفی شوند.
فشارخون باید در حالت نشسته و با مثانه خالی و بدون شکم خالی یا پس از غذای سنگین اندازه گیرند.
پویش ملی کنترل فشارخون در استان تا 17تیر در دو مرحله اجرا می شود که مرحله اول آن آموزش و اطلاع رسانی تا17 خردادو مرحله دوم آن غربالگری(17 خرداد تا 17تیر)است.
فشارخون بالا از مهمترین عوامل خطر و تهدید کننده سلامت مردم و مرگ زودرس ناشی از سکته های قلبی و مغزی است.
پرفشاری خون بالا قاتل خاموش است و تا به مرز پیشرفت نرسد دارای علامت نخواهد بود اما بروز علائمی همچون سردرد، درد قفسه سینه، بدخلقی و خونریزی از بینی نشان از پیشرفت پرفشاری خون در افراد است.

ک
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار