ایجاد جو بی‌اعتمادی در توسعه صنایع پایه

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه امروز در دوران تحریم‌ها شرایطی برای صنایع داخلی برای تامین رنجیره تولید ایجاد شده است، گفت: مطابق تجربه سال‌های گذشته، سر صنایع تامینکننده بعد از گشایش تحریم‌ها بی‌کلاه می‌ماند، به این دلیل امروز شاهد جو بی‌اعتمادی در توسعه صنایع پایه و تامینکننده هستیم.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص صنایع مزیت‌دار در دوران تحریم‌ها به منظور تقویت بخش صنعت و اقتصاد کشور، اظهار کرد: اقتصاد کشور در سال‌های گذشته نفتی و وابسته به فروش محصولات نفتی بوده که بر اساس آن عملا نوع خاصی صنایع در کشور شکل گرفت که اغلب وابسته در بحث تکنولوژی، مواد اولیه و ... وابسته به واردات است.

او با بیان اینکه به دلایل مختلفی در شرایط عادی، کشور به سمت استفاده از صنایع داخلی در زنجیره تولید مواد اولیه خود نرفت، افزود: به‌عنوان‌مثال اگر بخش لوازم‌خانگی کشور نیاز به مواد پتروشیمی داشت، در دوران گشایش تحریم‌ها مواد موردنیاز خود را وارد می‌کرد و از واحدهای پتروشیمی داخلی به دلایلی همچون کیفیت پایین و ... استفاده نمی‌کرد.

این استاد اقتصاد افزود: در شرایطی که تقاضا به سمت واحدهای تولیدی داخلی حرکت نکرد، تولیدکنندگان داخلی نیز متناسب با نیاز کشور تولید لازم را انجام ندادند.

او با بیان اینکه امروز در دوران تحریم‌ها شرایطی برای صنایع داخلی برای تامین رنجیره تولید ایجاد شده است، تصریح کرد: موضوع مهم این است که اگر این صنایع در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند، آیا در آینده نیز می‌توانند امیدوار به ادامه تولید خود باشند و یا بعد از تضعیف تحریم‌ها، اوضاع به حالت قبل برمی‌گردد و اقتصاد کشور به سمت واردات حرکت خواهد کرد.

طغیانی توضیح داد: صنایع داخلی چه در حوزه‌های «آر.اند.دی» و چه در حوزه‌های توسعه‌ای نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین هستند که مطابق باتجربه‌های قبلی کشور، سرمایه‌گذاران آنها ریسک بالایی دارند و به راحتی به سمت سرمایه‌گذاری بر روی تامین نیاز داخل نمی‌روند.

او با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری برای تامین نیاز داخل نیازمند جلب اعتماد و تضمین‌هایی از سوی دولت است، گفت: این تضمین‌ها از سوی صنایع مربوطه نیز امکان‌پذیر نیست و وزارت صنعت باید جلب اعتماد کند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: متاسفانه در دوره گذشته مجموعه‌های صنعتی برای تامین نیاز داخل در کشور شکل گرفتند، اما با گشایش تحریم‌ها، بازار این صنایع کساد و در عمل قادر به رقابت با واردات نشدند.

او تصریح کرد: مطابق تجربه سال‌های گذشته، سر صنایع تامین کننده بعد از گشایش تحریم‌ها بی‌کلاه می‌ماند، به این دلیل امروز برای سرمایه‌گذاری به راحتی اعتماد نمی‌کنند اگرچه برای آنها اکنون مزیت است و امروز شاهد جو بی‌اعتمادی در توسعه صنایع پایه و تامین کننده هستیم.

طغیانی با بیان اینکه امروز در کشور سیاست توسعه صنعتی وجود ندارد تا صنایع داخلی بر توسعه تکنولوژی‌هایشان موظف شوند، افزود: در دوران تحریم کشور هزینه‌هایی را در بخش «آر.اند.دی» انجام می‌دهد، اما با گشایش تحریم‌ها به‌سرعت اقدام به واردات از خارج کشور می‌کند.

او افزود: اگر امروز برنامه‌ای برای توسعه صنعت از سوی وزارت صنعت داشتیم، اکنون نباید صنایعی همچون لوازم‌خانگی، خودروسازی و ... نیازمند به واردات تکنولوژی و محصول باشند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اعتقاد بر اینکه امروز صنعت کشور رها شده است، اظهار کرد: این برنامه‌ها تنها در سایه مشوق‌هایی که در اختیار دولت است، اجرایی می‌شود، البته برخی مشوق‌های موجود نیز بسیار کور و بدون برنامه تخصیص می‌یابد.

او در خصوص توسعه استارتاپ ها و صنایع های‌تک نیز، گفت: این صنایع اکنون در اقتصاد کشور سهمی ندارند، اما به‌طورقطع توسعه‌این صنایع موثر و آینده‌دار خواهند بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار