تب والیبال دوباره بالا می‌گیرد

سال گذشته در همین زمان همه مردم ایران خودشان را برای تماشای بازی‌های تیم ملی در جام‌جهانی آماده می‌کردند. تیمی که با سکان‌داری کارلوس کی روش جواز حضور در بزرگ‌ترین فستیوال فوتبالی جهان را به دست آورده و برای تحقق رویاهایش نقشه می‌کشید.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های سال گذشته روسیه تا یک‌قدمی صعود از مرحله گروهی هم پیش آمد اما گام آخر را کم آورد تا در پنجمین تجربه جهانی به همان حضور در مرحله گروهی و سه بازی با حریفان بلندآوازه قناعت کند. حالا با گذشته نزدیک به یک سال از آن تورنمنت و پایان عصر کی روش در فوتبال ایران، ورزشی دیگری از کشور پای به رقابت‌هایی همسان با مسابقات جام‌جهانی خواهد گذاشت. این بار صحبت از والیبال است که ورزشی پرطرفدار در کشور به‌حساب می‌آید. شاید اغراق نباشد اگر عنوان شود پس از فوتبال و کشتی، والیبال سومین رشته ورزشی پر هوادار در ایران محسوب می‌شود. رشته‌ای که با جهشی خیره‌کننده از سطح آسیا فراتر رفته و تنه به تنه بزرگان جهان می‌زند. تیمی که سال 2014 مقام چهارمی لیگ جهانی این رشته را به دست آورد و همان سال در مسابقات جهانی بر جایگاه ششم تکیه زد.در المپیک 2016 برزیل هم والیبال ایران به رتبه پنجمی دست‌یافت تا این رشته ورزشی تنها رشته گروهی ایران باشد که هم‌سطح بزرگان والیبال جهان پیش می‌آید. البته والیبال ایران دریکی، دو سال اخیر با افت عجیبی روبرو شده و کمی هواداران پرشمار این رشته را نگران کرده است. سال گذشته تیم ملی والیبال ایران در مسابقات جهانی به رتبه‌ای بهتر از سیزدهمی نرسید تا افت هفت پله‌ای نسبت به دور قبل یعنی سال 2014 تعجب‌برانگیز شود. تیم ملی والیبال ایران در آخرین رتبه‌بندی جهانی که اکتبر 2018 اعلام شد جایگاه هشتم جهان را به خود اختصاص داد با همین پیشینه تیم ملی از فردا در مسابقات جام لیگ ملت‌های 2019 حاضر می‌شود. مسابقاتی که دیدار تیم‌های ایران و ایتالیا در بازی افتتاحیه کلید خواهد خورد. در این دوره از رقابت‌ها شانزده تیم آرژانتین، استرالیا، برزیل، بلغارستان، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ایران، ایتالیا، ژاپن، لهستان، پرتغال، روسیه، صربستان و آمریکا باهم پیکار می‌کنند و پس از برگزاری پنج هفته با معرفی تیم قهرمان در روز یکشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد. نخستین هفته این رقابت‌ها به میزبانی شهر جیانگمن در کشور چین پیگیری خواهد شد که ایران و ایتالیا بازی افتتاحیه و نخست این رقابت‌ها را برگزار خواهند کرد. تیم ملی ایران در هفته نخست رقابت‌ها با تیم‌های ایتالیا، چین و آلمان دیدار خواهد کرد. در این دوره از مسابقات لیگ ملت‌های والیبال، تیم ملی پرتغال هم حضور دارد که برای نخستین بار توانسته است جواز شرکت در این رقابت‌ها را کسب کند.

تاریخچه کوتاه برگزاری لیگ ملت‌ها

لیگ جهانی والیبال در سال 1990 به‌عنوان بخشی از یک برنامه بازاریابی در این رشته ورزشی راه‌اندازی شد تا نشان متفاوتی از فعالیت‌های فدراسیون جهانی در اواخر قرن بیستم باشد. البته فدراسیون جهانی والیبال برای برگزاری بیست و نهمین دوره این رقابت‌ها (سال 2018) تغییرات عمده‌ای در این رقابت‌ها لحاظ کرد که تغییر نام به «لیگ ملت‌های والیبال» ازجمله آن است. شورای دپارتمان لیگ جهانی مهرماه سال 96 در نشست یک‌روزه خود در پاریس و هم‌زمان با جشن هفتادمین سالروز تاسیس فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) این تصمیم را گرفت. بر اساس تغییرات جدید، لیگ ملت‌های والیبال از سال 2018 در دو گروه زنان و مردان با حضور 16 تیم تحت یک نام برگزار ‌شد و 12 تیم ازجمله ایران تا هفت سال آینده در رقابت‌های گروه مردان ثابت بوده و چهار تیم نیز متغیر هستند. مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال سال 2019 در مدت پنج هفته برگزار می ‌شود و12 تیم اصلی حداقل یک هفته میزبانی در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها دارند و ایران در هفته سوم دور مقدماتی مردان میزبان است.

ایتالیا حریف نام‌آشنا برای والیبال ایران

ملی پوشان ایران ظهر فردا در نخستین دیدار خود از ساعت 12:30 مقابل تیم ایتالیا قرار خواهند گرفت. تیم ملی والیبال ایران تاکنون ۲۰ بار در مسابقات مختلف مقابل ایتالیا صف‌آرایی کرده و شش بار این تیم را شکست داده است. سال گذشته شاگردان ایگور در هفته دوم مسابقات با نتیجه سه بر صفر مقابل این تیم شکست خوردند. ایوان زایتسف ستاره ایتالیایی‌ها غایب بزرگ این تیم در لیگ ملت‌ها است. در تیم ملی والیبال ایران هم تقریبا تمام ستاره‌ها حضور دارند و ایگور کولاکوویچ با ترکیبی کامل بازیکنانش را به مصاف دیگر رقیبان جهانی خواهد فرستاد. سعید معروف، سید محمد موسوی، میلاد عبادی‌پور، فرهاد قائمی، پوریا فیاضی، امیر غفور، محمدجواد معنوی‌نژاد، علی شفیعی، مسعود غلامی، علی‌اصغر مجرد، جواد کریمی، پوریا یلی، مرتضی شریفی، محمدرضا موذن و محمدرضا حضرت‌پور بازیکنان اعزامی به چین هستند که یکی از آن‌ها باید برای ارائه لیست 14 نفره در هفته نخست از این ترکیب کنار برود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار