آموزش مصرف اسپری تنفسی با دم‌یار

استفاده از دارو‌های استنشاقی، روش اصلی درمان آسم است، اما اگر این دارو‌ها با تکنیک صحیح استفاده نشوند، اثر درمانی آن­ها کاهش می‌ یابد.

آموزش مصرف اسپری تنفسی با دم‌یار

استفاده از دارو‌های استنشاقی ساده به نظر می‌رسد اما بیشتر بیماران به روش صحیح از آن استفاده نمی‌کنند. اگر از اسپری خود به روش نادرست استفاده کنید هیچ دارویی نمی‌تواند به ریه‌ها برسد. دستگاه آسم یار دارای انواع متنوعی است.
انواع متنوع از آسم یار‌ها وجود دارد که باعث می‌شوند داروی آزاد شده توسط اسپری، درون محفظهمتراکم شود و این فرصت را به بیمار آسمی بدهد که بدون هماهنگ کردن نفس خود با اسپری دارو را به ریه‌ وارد کند. دم یار وسیله‌ای است به شکل یک مخزن کوچک که از یک سو در دهان قرار گرفته و انتهای دیگر آن به اسپری استنشاقی وصل می‌شود. اضافه کردن ماسک در قسمت دهانی موجب راحتی تنفس بیمار و جذب دارو از راه بینی و دهان می‌شود.
اسپری استنشاقی(دم یار)

طریقه استفاده از دم یار

بعد از برداشتن درپوش اسپری آن را تکان داده و آن را در وضعیت عمودی به نحوی که دهانه آسم یار و ماسک متصل به آن در حالت افقی قرار گیرند، نگه دارید. اسپری را فشار دهید تا یک پاف از دارو وارد آسم یار شود. ماسک را تا زمانی که بیمار حداقل ۴ تا ۵بار نفس بکشد، نگه دارید یا از بیمارتان بخواهید که به طور عمیق و آهسته ۳ تا ۴ بار در داخل آسم یار نفس بکشد. اگر بیمار به بیش از یک پاف دارو نیاز دارد، حداقل ۳۰ ثانیه صبر کنید و بعد این مراحل را ۱ تا ۴ بار تکرار کنید؛ به خاطر داشته باشید که اسپری را قبل از پاف بعدی به خوبی تکان دهید.
نکات قابل توجه هنگام استفاده از آسم یار
اگر از دو اسپری استفاده می کنید بین آن‌ها ۵ الی ۱۰ دقیقه فاصله بگذارید. اگر بیمار از استروئید استنشاقی استفاده می‌کند از او بخواهید دهانش را با آب بشوید تا احتمال رشد قارچ‌ها در دهان کاهش یابد. چند روز یکبار، آسم یار را با آب گرم بشویید و قبل از استفاده اجازه دهید تا کاملاً خشک شود.
استفاده از اسپری
به منظور پیشگیری از تجمع گرد و غبار درپوش قطعه دهانی را به هنگام عدم استفاده از آسم یار بسته نگه‌دارید. از بیمار بخواهید نفس‌های عمیق بکشد تا دارو به انتهای ریه‌ها برسد. اگر محفظه داخلی دم یار خراش برداشته یا کدر شد؛ دیگر نباید استفاده شود. هرگز محفظه دمیار را با پارچه‌ خشک نکنید.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار