«خوب بد جلف» روایتی از کمدی سالم سینما/بلوغ کارگردانی قاسمخانی در «ارتش سری»

نقد|

«خوب بد جلف» روایتی از کمدی سالم سینما/بلوغ کارگردانی قاسمخانی در «ارتش سری»

«خوب بد جلف» روایتی از کمدی سالم سینما/بلوغ کارگردانی قاسمخانی در «ارتش سری»
23 تیر 1399, 09:53 / کد خبر:731075
خوب بد جلف : ارتش سری» اما پس از اعلام بازگشایی سینماها بار دیگر وارد چرخه اکران شد، این فیلم هرچند در ابتدا به دلیل مشکلات تبلیغات از اکران انصراف داد اما با میانجی گری سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش به ادامه اکران خود رضایت داد.
فیلم سینمایی «خوب بد جلف:ارتش سری» از جمله آثار سینمای ایران بعد از بازگشایی سینماها است، فیلمی که سال گذشته به عنوان یکی از گزینه‌های اکران نوروزی معرفی شد و در کمتر از یک هفته بعد از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سینما به کار خود پایان داد. 
«خوب بد جلف : ارتش سری» اما پس از اعلام بازگشایی سینماها بار دیگر وارد چرخه اکران شد، این فیلم هرچند در ابتدا به دلیل مشکلات تبلیغات از اکران انصراف داد اما با میانجی گری سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش به ادامه اکران خود رضایت داد.
«خوب بد جلف» روایتی از کمدی سالم سینما/بلوغ کارگردانی قاسمخانی در «ارتش سری»/////////////////دوشنبه

این فیلم نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و به عنوان یک فیلم کمدی توانست با نقد مثبت اکثریت اهالی رسانه روبرو شود، این فیلم هر چند موفق به دریافت جایزه نشد اما با ارائه یک کمدی سالم مخاطبان را تا پایان با خود همراه کرد. 
نکته مثبت «خوب بد جلف: ارتش سری» بدون شک پرداخت درست کمدی در اثری است که تلاشی برای خنداندن مخاطب به هر شیوه‌ای نمی‌کند، برخلاف بسیاری از آثار کمدی هجو که با زن پوش شدن، حرکات موزون و موسیقی سعی در خنداندن مخاطبان دارند اما «ارتش سری» کاملا بر منطق روایت استوار است. 
بلاتکلیفی «خوب بد جلف:ارتش سری» در چرخه اکران/تعهد قاسمخانی به ساخت کمدی سالم
هر چند پایان بندی این فیلم شاید برای سینمای بدنه کمی غیر قابل هضم باشد اما قاسمخانی به نوعی از سه گانه رجوع کرده که سالها در سینمای جهان رخ داده است، این فیلم در پایان خود خبر از ساخت قسمت سوم از خوب بد جلف را می دهد. 
زوج سینمایی «پژمان جمشیدی» و «سام درخشانی» نقطه مثبت دیگر این فیلم است، زوجی که قاسمخانی از سریال «پژمان» شکل داد و توانست به یکی از پرفروش‌ترین زوج‌های سینمایی بدل کند، هرچند این زوج سینمایی در فیلم «تگزاس» هم تکرار شدند اما کیفیت این دو فیلم در تفاوت بسیاری بود. 
مهمترین نقطه مثبت این فیلم در مقایسه با نسخه اول را باید در پختگی قاسمخانی در کارگردانی دانست، وی نسبت به خوب بد جلف یک از تکنیک‌های بهتر و بیشتری در کارگردانی استفاده کرده و چیدمان بازیگرانش را هم با جذابیت بیشتری کنار یکدیگر قرار داده است.
https://cdn.tabnak.ir/files/fa/news/1398/12/1/1136679_378.jpg
فیلمنامه خوب بد جلف:ارتش سری هم نسبت به نسخه اول از انسجام بیشتری برخوردار است، هر چند قاسمخانی طی سال‌های گذشته با آثاری همچون «طبقه حساس» و «سن پطرزبورگ» تبحر خود در نوشتن فیلمنامه‌های کمدی را به رخ کشیده است، آثاری که همواره می‌توان از آن‌ها به عنوان کمدی سالم سینمایی یاد کرد.
نکته قابل توجه در ارتش سری را باید پایبند بودن سازنده اثر به کمدی بدون شوخی‌های رکیک و مستهجن دانست، این فیلم تنها در موقعیت و دیالوگ‌ها به خلق کمدی می‌پردازد، مشخصا قاسمخانی در اثر خود به دنبال خنداندن مخاطب به هر قیمتی نیست و همچون نسخه اول در خوب بد جلف ۲ نیز این نکته را رعایت کرده است.
از مهمترین اتفاقات نسخه دوم فیلم سینمایی «خوب بد جلف» می‌توان به نقش آفرینی «حامد کمیلی» به عنوان یکی از نقش‌های اصلی اثر اشاره کرد، حضور حامد کمیلی در این فیلم در حالی رقم می‌خورد که «حمید فرخ‌نژاد» بازیگر نسخه اول فیلم در پروژه حضور ندارد، کمیلی پیش از این نیز تجربیات موفقی در عرصه سینمای کمدی را از خود به ثبت رسانده است.  

از مهمترین اتفاقات نسخه دوم فیلم سینمایی «خوب بد جلف» می‌توان به نقش آفرینی «حامد کمیلی» به عنوان یکی از نقش‌های اصلی اثر اشاره کرد، حضور حامد کمیلی در این فیلم در حالی رقم می‌خورد که «حمید فرخ‌نژاد» بازیگر نسخه اول فیلم در پروژه حضور ندارد، کمیلی پیش از این نیز تجربیات موفقی در عرصه سینمای کمدی را از خود به ثبت رسانده است.
حضور حامد کمیلی و غیبت حمید فرخ‌نژاد مهمترین تغییر نسخه اول و دوم خوب بد جلف است، کمیلی در نسخه دوم این فیلم بازی خوبی از خود به نمایش گذشته است، وی که پیشتر در عرصه کمدی فیلم موفق «دختر آدم پسر حوا» را در کارنامه داشته، در این فیلم نیز بازی روان و قابل قبولی را از خود ارائه داده است.
ارسال دیدگاه

نظر خود را با سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید

عکس خوانده نمی‌شود
روزنامه اصفهان امروز پنج شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹، شماره 3857 ؛ 16 مرداد 1399
روزنامه اصفهان امروز پنج شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
  • آخرین ها
  • پربحث ترین
  • پرمخاطب ترین