تاثیر کرونا بر بویایی چیست؟/ با راهکارهای بازگشت حس بویایی آشنا شوید

با شیوع ویروس کرونا و ابتلای افراد زیادی به این ویروس، علائم مختلفی در بیماران بروز کرد که یکی از این علائم از دست دادن حس بویایی بود، اما آیا حس بویایی پس از بهبود بیماری کرونا ادامه دارد یا بر خواهد گشت؟

اختلال در حس بویایی و چشایی یکی از علائم و عوارض ابتلا به ویروس کرونا در برخی افراد است، که می‌تواند تا مدت‌ها ادامه داشته باشد و صرفا با بهبود بیماری، این حس برنمی‌گردد.
در این رابطه پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: از دست دادن حس بویایی به دلایل مختلفی مانند آلرژی فصلی، آلزایمر، التهاب مزمن بینی و استفاده از برخی داروها، به وجود می‌آید که اکنون کرونا به این لیست اضافه شده است.
سلطانی افزود: طبق نظر محققان، ویروس کرونا باعث ایجاد التهاب در نورون‌های حسی در بینی می‌شود و بدین ترتیب اختلالی در توانایی سلول‌های عصبی در انتقال اطلاعات بو به مغز ایجاد می‌شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه عمدتا این اختلال در بیماران با فرم خفیف و متوسط کرونا ایجاد می‌شود، ادامه داد: البته خوشبختانه سلول‌های آسیب دیده عصب بویایی قابل بازسازی است و از دست دادن بویایی، دائمی نیست.
سلطانی با اشاره به اینکه مدت زمان بازسازی این سلول‌ها نامعلوم است، تصریح کرد: از بین رفتن حس بویایی و چشایی بعد از عفونت ویروسی، اغلب بعد از چندروز بهبود می‌یابد، اما ممکن است در برخی موارد طولانی‌تر شده و از چند ماه تا یک سال یا بیشتر ادامه یابد.
این پزشک عمومی ضمن اشاره به تاثیر این اختلال بر کیفیت زندگی، اظهار کرد: برای سرعت بخشیدن به بهبود، می‌توان تمرین بویایی یا توانبخشی بویایی را انجام داد که باعث افزایش حساسیت به بو می‌شود و می‌تواند کمک کننده باشد.
سلطانی ادامه داد: در این روش، بیمار چهار بو از قبیل میخک، اکالیپتوس، لیمو و گل رز را به مدت 10 تا 15 ثانیه دو بار در روز، طی سه ماه بو می‌کند، همچنین بخور با آب داغ تنها یا به همراه دو قطره عصاره اکالیپتوس نیز می‌تواند موثر باشد.
پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: باید توجه داشت که استفاده از عصاره‌های روغنی مانند اکالیپتوس برای خانم‌های باردار، شیرده و همچنین کودکان زیر سه سال ممنوع است.
وی در خصوص راه دیگر بهبود این اختلال، تصریح کرد: بازآموزی بویایی یعنی تلاش برای تحریک تداعی‌ بوهای خاص در حافظه است که می‌تواند در بهبود این اختلال، کمک کننده باشد.
سلطانی ادامه داد: برای این کار بیمار باید پنج ماده رایحه‌دار را که بوی‌شان را دوست دارد، مثل دارچین، آویشن، وانیل و قهوه را انتخاب کرده و دوبار در روز برای پنج تا ده دقیقه آنها را بو کند.
این پزشک عمومی در رابطه با تاثیر ورزش بر این اختلال گفت: به گفته محققان، ورزش با افزایش جریان خون و بهبود عملکرد ارگان‌های بدن روی حس بویایی نیز تاثیر مثبتی گذاشته و از آن حفاظت می‌کند.
سلطانی پیرامون روش‌های موثر دیگر تصریح کرد: از راهکارهای دیگری که می‌تواند در روند بهبودی موثر باشد، می‌توان به عدم استفاده از شوینده‌های دارای کلر، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع، استفاده از پیاز خام، شستشو و تمیز نگه‌داشتن بینی و دود کردن اسپند به همراه کندر، اشاره کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار