تدبیر به‌موقع و جلوگیری از بیکاری چند هزار نفر

در ارتباط با طرح تحویل سهمیه ذرت، سویا، جو به کارخانجات دام و طیور، پس از جلسات مکرر و پیگیری‌هایی در خصوص سهمیه کارخانجات استان، مقدار یک هزار و 900 تن سویا و سه هزار تن جو در دهه اول خردادماه به کارخانجات تحویل شد.

احمدرضا منزه:

گسترش علوم موجب شده صنعت کشاورزی به بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی شود و امور در این بخش به‌صورت تخصصی و دقیق‌تر پیگیری شود، در همین خصوص، در بخش صنعت پرورش دام و طیور، «تولید خوراک دام و طیور» به‌صورت یک صنعت جداگانه درآمده و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی جهت ایجاد این‌گونه تأسیسات در کشور صورت گرفته است.

درصورتی‌که برای تولید محصولات دام و طیور از خوراک آماده فرآوری شده در کارخانجات صنعتی و دارای فناوری مدرن استفاده شود، شاهد افزایش بهره‌وری، کاهش قیمت تمام شده و افزایش تولید محصول خواهیم بود اما در صورت استفاده از روش‌های سنتی برای تهیه خوراک دام و طیور، ضریب تبدیل افزایش یافته و موجب اتلاف مواد اولیه و افزایش قیمت تمام شده محصولات نهایی می‌گردد. عوامل اصلی و تأثیرگذار بر روی ضریب تبدیل عبارت‌اند از کیفیت خوراک مصرفی، اجزا و ترکیبات جیره و شکل فیزیکی خوراک. روش‌های فرآوری خوراک از جمله موارد پراهمیت و مؤثر بر ضریب تبدیل غذایی است، به‌عبارت‌دیگر استفاده از دانش روز و فناوری کارخانجات خوراک دام و طیور موجب کاهش ضریب تبدیل یعنی افزایش مقدار محصول به خوراک مصرفی شده و ضمن صرفه‌جویی در مصرف مواد اولیه که عمدتاً وارداتی هستند، کمیت و کیفیت محصولات دام و طیور نیز افزایش می‌یابد زیرا با فرآوری صورت گرفته بر روی خوراک، ضمن خوش‌خوراکی و بهبود ارزش تغذیه‌ای، غذایی سالم و فاقد اجرام میکروبی و بیماری‌زا در اختیار حیوانات پرورشی قرار گرفته و از آنجائی که ارتباط مستقیمی بین سلامت خوراک دام و طیور و غذای مصرفی انسان وجود دارد در نتیجه با مصرف خوراک آماده و فرآوری شده توسط کارخانجات صنعتی در واحدهای پرورشی دام و طیور سلامت جامعه انسانی تضمین می‌گردد. حال در شرایطی که سال جاری به نام «جهش تولید» مزین شده و این صنعت نیز تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر رشد اقتصادی از مسیر تولید و حفظ اشتغال در کشور دارد، یکی از وظایف دستگاه‌های مسئول، حمایت از واحدهای تولید خوراک دام و طیور است تا ضمن رسیدن به استانداردهای جهانی، محصولات باکیفیت و ارزان‌تر تولید شوند. وجود کارخانجات خوراک دام و طیور پشتوانه بزرگی برای کشور می‌باشند لذا حل مسائل و مشکلات مربوط به تأمین نقدینگی، سرمایه در گردش، مالیات، تعرفه بیمه کارگری، تعرفه‌های انرژی، رفع موانع و مشکلات در صادرات محصول، تأمین نهاده‌های موردنیاز و ... باید در اولویت قرار گیرند.

محمدتقی مؤذنی، رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان در گفت‌وگو با اصفهان امروز اظهار کرد: هم‌دلی و تفاهم بین بخش‌های مختلف تولیدکنندگان بخش کشاورزى و دام و طیور موجب بهره‌وری بهینه، اشتغال‌زایی، تولیدات بهداشتى و باکیفیت و کم‌رنگ شدن واسطه‌ها در زنجیره تولید می‌شود؛ تعاونی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان حدود 40 عضو فعال دارد که در حال فعالیت هستند.

او ادامه داد: طی چند سال گذشته، اعضای این تعاونی، نهاده‌های دامی را برای تولید به‌صورت سهمیه‌بندی دریافت و اقدام به تولید محصولات مختلف در واحدهای خود می‌کردند، هرچند سهمیه‌ای که به کارخانجات اختصاص پیدا می‌کرد پاسخگوی نیاز و تولید کارخانجات نبود اما این واحدها تلاش می‌کردند با همین سهمیه محدود نیز فعالیت کنند و تولید را زنده نگه دارند.

او گفت: کوچک‌ترین کارخانه تولید خوراک دام و طیور در استان حدود 40 نفر نیروی کار و بزرگ‌ترین واحدهای استان حدود 400 نفر نیرو در اختیار دارند، در مجموع حدود 2700 تا 2800 نفر به‌صورت مستقیم در این کارخانجات مشغول فعالیت هستند و تداوم تولید در واحدها تضمین اشتغال این تعداد افراد است.

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان با اشاره به برطرف شدن برخی مشکلات در خصوص تأمین نهاده‌ها برای کارخانجات تولید خوراک دام و طیور عنوان کرد: در ارتباط با طرح تحویل سهمیه ذرت، سویا، جو به کارخانجات دام و طیور، پس از جلسات مکرر و پیگیری‌هایی در خصوص سهمیه کارخانجات استان، مقدار یک هزار و 900 تن سویا و سه هزار تن جو در دهه اول خردادماه به کارخانجات تحویل شد.

او گفت: این مقدار توسط هیئت‌مدیره تعاونی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان بین واحدهای تولیدی تقسیم شد و برای اولین بار در استان اصفهان تفاهم‌نامه‌ای با محوریت معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی، اتحادیه مرغداران گوشتی، اتحادیه دامداران و کارخانجات منعقد گردید.

مؤذنی گفت: به تعداد 36 کارخانه عضو، از مقدار یک هزار و 900 تن سویا و سه هزار تن جو تحویلى، مقدار سه هزار و 800 تن دان پیش آغازین (استارتر) به اتحادیه مرغداران گوشتی استان و مقدار سه هزار و 700 تن خوراک آماده دام شیرى به دامداران و مقدار 250 تن دان پیش آغازین به بوقلمون‌داران استان تحویل و بقیه اقلام فرمول‌ها از ناحیه کارخانجات تأمین شد.

او گفت: مزایای طرح برای مصرف‌کنندگان شامل دامداران، مرغداران و بوقلمون‌داران بسیار خوب بود، محصولات از نظر کیفیت و با توجه به نظارت بهداشتی عاری از بسیاری بیماری‌ها و قارچ‌ها گردید و با توجه به نظارت شبکه دامپزشکی استان و مسئولین اتحادیه بر فرمول‌ها، قیمت‌ها و عناصر تشکیل‌دهنده، خوراک با قیمت‌های نازل به دست دامداران و مرغداران رسید.

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان گفت: در مجموع از تعطیلى کارخانه‌ها و بیکار شدن چند هزار نفر جلوگیرى به عمل آمد. کارخانجات تولیدکننده از نظر اجرایی آماده ادامه این طرح و منتظر دریافت سهمیه‌های بعدی هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار