حل انبوه مشکلات زیرساختی در شهر زاینده رود با طرح تفصیلی

شهردار زاینده رود گفت: با توجه به توسعه روز افزون شهرهای ایران داشتن طرح تفضیلی برای شهرها یک اصل به شمار می آید چراکه شهرداری ها با استفاده از این طرح‌ها می‌توان برنامه‌های مشخص بخش عمومی را تعیین کرد و براساس اولویت‌ ها  برنامه‌ریزی اجرایی سالیانه خود را تعریف کنند.

ابوالفضل توکلی با اشاره نقش طرح تفصیلی در حل مسائل و مشکلات شهرها،اظهار کرد: طرح تفصیلی بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهری و نحوه استفاده از اراضی شهری در سطح محلات مختلف شهر، شبکه عبور و مرور،میزان تراکم جمعیت و ساختمان و ...طراحی می شود.
وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی جزئیات قابل اجرا همچون خدمات و فضاهای شهری به صورت کارشناسانه تعریف می شود، افزود: در اینگونه طرح ها اولویت‌هایی چون نوسازی، توسعه و رفع مشکلات شهری مورد بررسی قرار گرفته و براساس گزارشات تهیه شده موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود.
شهردار زاینده رود تصریح کرد: با توجه به توسعه روز افزون شهرهای ایران داشتن طرح تفضیلی برای شهرها یک اصل به شمار می آید چراکه شهرداری ها با استفاده از این طرح‌ها می‌توان برنامه‌های مشخص بخش عمومی را تعیین کرد و براساس اولویت‌ ها برنامه‌ریزی اجرایی سالیانه خود را تعریف کنند.
وی با بیان اینکه شهر زاینده رود در سال 99 به عنوان شهر پایلوت برای تهیه طرح تفصیلی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان انتخاب شد، ادامه داد: شهر زاینده رود بعد از شهر جدید فولادشهر دومین شهر شهرستان لنجان به شمار می آید که به سمت تدوین طرح تفصیلی با تامین اعتبارات دولتی گام برداشته است و این مهم در اواخر سال 98 از بین 28 شهر در استان اصفهان پس از برگزاری مزایده و انتخاب مشاور طرح به مرحله اجرا رسید.
توکلی با بیان اینکه تصویت طرح جامع شهر زاینده رود از سال 86 آغاز شد و پس از تصویب به دلیل عدم اشرافیت مشاور و... بر روی مسائل شهرسازی این طرح با مشکلات متعددی مواجه شد، اضافه کرد: روند طولانی بررسی طرح جامع شهرها همواره مشکل ساز بوده به گونه ای که این روند باعث می‌شود بخش زیادی از اطلاعات و مباحث شهری دچار به هم‌ریختگی شده و طرح جامع زمان مفید خود را از دست بدهد.
وی عنوان کرد: شهر زاینده رود نیز از این آسیب جدا نبوده چراکه طرح جامع این شهرساحلی در سال 94 ابلاغ شد اما بیش از 400 مورد در طرح وجود دارد که حقوق مکتسبه شهروندان در ان دید نشده و از طرفی برخی کاربری‌های مورد نیاز شهر نیز در مکان یابی‌های انجام شده در نظر گرفته نشده است.
شهردار زاینده رود خاطرنشان کرد: اراضی که در داخل محدوده شهر زاینده رود قرار دارند، امروز کاربری‌های آنان تغییر کرده است و نیاز است با طرح تفصیلی بتوانیم اقدامات لازم اصلاحی بر روی اطلاعات طرح جامع شهر را انجام دهیم.
وی شهر زاینده رود را شهر حرایم دانست و یادآور شد: شهرداری زاینده رود در راستای اقدامات شهرسازی به سمت تدقیق سازی توسط مشاور سازمان خدمات طراحی شهرداری حرکت کرد و همزمان در کنار طرح تفضیلی به دنبال رفع مشکلات برخی اراض داخل محدوده در محلات جنوب شهر گام برداشت.
توکلی افزود: شهرداری زاینده رود در سال های 97 و 98 نسبت به تهیه نقشه های پایه شامل تصاویر هوایی اقدام کرده است و به موضوعاتی چون کسب درآمد پایدار شهری و رفع مشکلات شهر و شهروندان نگاهی ویژه داشته است د و امیدورایم با حمایت اداره کل راه و شهرسازی استان و مشاور طرح بتوانیم طرح تفضیلی شهر را برای آیندگان و حل مشکلات شهروندان به یادگار بگذاریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار