صنعتگران منتظر واکنش استاندار

با وجود گذشت مهلت 15 روزه معاون وزیر کشور به استانداری‌ها، برخی صنعتگران اصفهانی از پیگیری استانداری یا سازمان‌های دولتی در رابطه تشریح نیازهای واحدهای تولیدی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

به گزارش فارس، نام‌گذاری سال 98 به عنوان سال رونق تولید از سوی رهبری، در شرایطی صورت گرفت که رکود تورمی در حال گسترش در سطح اقتصاد بود و ایجاد رونق در تولید، تنها راه ممکن برای برون‌رفت از این شرایط مطرح می‌شد.

با این نام‌گذاری انتظار می‌رفت که دولت و سایر نهادهای سیاست‌گذار، به سرعت وارد عمل شده و سیاست‌های موجود برای عملیاتی شدن رونق در تولید را تدوین کنند اما این فرآیند در حال حاضر تنها به ابلاغ چند بسته رونق تولید از دستگاه‌های دولتی محدود شده است.

*فرصت 15 روزه برای بررسی «نیاز واحدهای تولیدی»

در تاریخ 8 خرداد سال جاری بود که بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی و امور اقتصادی وزیر کشور با اشاره به فرصت 15 روزه به استانداران کشور برای شناسایی نیازهای واحدهای تولیدی اظهار کرد: به استانداران کشور 15 روز فرصت داده شده است تا از یک طرف نیازهای واحدهای تولیدی به قطعات و مواد اولیه وارداتی و از طرف دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و کارخانه‌های برتر هر استان را شناسایی و به وزارت کشور اعلام کنند.

به گفته او، پس از شناسایی نیازها و توانمندی‌ها، نمایشگاهی در دو بخش برگزار خواهد شد که هدف آن، شناسایی حلقه‌های وابستگی تولید به خارج از کشور و استفاده از توانمندی‌های بی‌نظیر کشور برای رفع آن‌هاست.

این نقل قول در حالی مطرح شد که هم‌اکنون 3 ماه از سال رونق تولید گذشته و بسیاری از واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی در انتظار سیاست‌های تسهیل‌کننده دولت در این زمینه هستند.

پیش‌تر نیز اسرافیل احمدیه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در تاریخ 27 فروردین‌ماه سال جاری و در گفت‌وگو با فارس در خصوص برنامه‌های دولت برای ایجاد رونق تولید اظهار کرده بود: بر همین اساس، برنامه مدونی در این رابطه تنظیم شده و این برنامه در جلسه شورای اداری استان ارائه شد و مورد جمع‌بندی قرار گرفت.

احمدیه در خصوص راه‌های ایجاد رونق تولید در استان اصفهان یادآور شد: سازمان صمت استان اصفهان برای ایجاد اشتغال سه ابزار مهم ستاد تسهیل، تبصره 18 و تلاش برای کشف بازارهای جدید را در اختیار دارد و تلاش می‌کند با رونق صادرات، مسائل مربوط به تولید را نیز رفع کند.

*سکوت استانداری اصفهان و بی‌خبری اداره‌کل صمت

حال با پایان یافتن مهلت معهود دولت، تلاش‌های زیادی از سوی خبرگزاری فارس برای ارتباط با معاون اقتصادی استانداری اصفهان صورت گرفت که این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

بااین‌حال، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این رابطه در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: تاکنون ابلاغی از سوی استانداری اصفهان در خصوص بسته رونق تولید استانی به سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت نگرفته است.

او در خصوص عملکرد سازمان خود در رابطه با رونق تولید در استان اصفهان خاطرنشان کرد: از طریق وزارتخانه، بحث تبصره 18 را داریم که جلسات هماهنگی آن به صورت کامل انجام شده اما از سوی بانک‌های کشوری، ابلاغی به بانک‌های استانی در این رابطه نشده و منتظر اقدام آن‌ها هستیم.

احمدیه متذکر شد: واحدهای صنعتی استان اصفهان به بانک‌ها معرفی شده‌اند و وزارت صنعت نیز هماهنگی‌های لازم را با مدیریت بانک‌ها انجام داده و در حال حاضر، باید بانک‌های کشوری به بانک‌های استانی ابلاغ‌های لازم را انجام دهند تا این برنامه‌ریزی‌ها عملیاتی شود؛ این احتمال وجود دارد که این اقدامات نهایی نیز ظرف چند روز آتی صورت پذیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان همچنین از به رفع مشکلات صنعتگران در ستاد تسهیل استان نیز اشاره کرد و گفت: این جلسات به صورت منظم در حال برگزاری است و در این مدت مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی در این جلسات مورد بررسی قرار گرفته است.

*سرنوشت وام‌های 4 برابری در هاله‌ای از ابهام

پیش‌ازاین عباس رضایی، استاندار اصفهان اول خردادماه امسال با اشاره به بحث نقدینگی و تسهیلاتی که مشکل اصلی صنایع هستند، گفته بود: یکی از مسائل مهم واحدهای صنعتی علاوه بر مواد اولیه، بحث نقدینگی است و این وعده را به صنایع استان اصفهان داده است که سطح نقدینگی و تسهیلاتی که در اختیار بانک‌های استان اصفهان هست حداقل تا 4 برابر افزایش پیدا کند.

رضایی همچنین از پیگیری یا حل مسائل ارزی واحدهای صنعتی، مشکلات با بعضی از واحدهای نظارتی، اداره مالیاتی و تأمین اجتماعی خبر داده و روزهای یکشنبه از ساعت 3‌ تا 6 عصر بدون وقت قبلی را برای میزبانی از واحدهای صنعتی و بررسی مشکلات این حوزه مشخص کرده است. البته اخبار جدیدی از اجرایی شدن این وعده‌های استاندار اصفهان منتشر نشده و سرنوشت پیگیری این وام‌های 4 برابری و حل مشکلات صنعت در تعامل با ادارات ناظر هنوز روشن نیست.

*صنعت‌گرا‌ن بی‌خبر از سرنوشت ابلاغ معاون وزیر کشور

درحالی‌که استان اصفهان با بیش از 500 شرکت دانش‌بنیان پس از پایتخت بیشترین فعال اقتصادی در شرکت‌های دانش‌بنیان را داراست و قطب صنعتی کشور نیز محسوب می‌شود؛ پرس و جو از صنعت‌گران در این خصوص به نتیجه نرسید و برخی صنعت‌گران بزرگ اصفهانی از پیگیری استانداری یا سازمان‌های دولتی در رابطه تشریح نیازهای واحدهای تولیدی ابراز اظهار بی‌اطلاعی کردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار