تصمیم‌گیری درباره نحوه بازگشایی مدارس استان اصفهان با ستاد کرونا است

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تصمیمات لازم برای برگزاری کلاس‌ها در وضعیت‌های سه‌گانه گرفته شده است اما اجرایی‌کردن آنها منوط به نظر ستاد ملی و استانی کرونا است.

محمد اعتدادی در ارتباط با چگونگی بازگشایی مدارس در سال آینده اظهار داشت: موضوع بازگشایی مدارس و نحوه حضور دانش‌آموزان در عرصه مدرسه و کلاس‌های درس در سال آینده دغدغه بخش بزرگی از جامعه است و خانواده‌ها، تصمیم‌گیران حوزه آموزش و همکاران در مدارس نگران وضعیت سلامتی و تحصیلی دانش‌آموزان در شرایط فعلی هستند چراکه از یک طرف اختلال در زمان آموزش تاثیر ویژه‌ای در توانایی یادگیری کودکان دربرداشته و دور بودن از مدرسه نیز تهدیداتی از جمله استرس، اضطراب و غیره را برای آنها رقم می‌زند.

وی افزود: از سوی دیگر حضور در مدرسه نیز در شرایط وجود بیماری کرونا با نگرانی‌ها و مقاومت‌های والدین و گاهی جامعه همراه است؛ بنابراین نیاز است که توجهات جدی در این باره معطوف شده و بازگشایی مدارس همراه با اقداماتی در راستا محافظت از سرمایه‌های انسانی اعم از دانش‌آموزان، معلم، خانواده و غیره انجام پذیرد.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اصفهان در رابطه با برنامه‌ها و زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی مدارس در سال آینده تصریح کرد: در این راستا لازم است به زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم برای آموزش، توانمندسازی و بهسازی نیروی انسانی درباره سواد رسانه‌ای و آمادگی مدارس جهت اجرایی کردن رویکردهای مختلف اعم از آموزش در فضای مجازی یا حقیقی توجه شود.

وی ادامه داد: به گونه‌ای که پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و رفاهی مدنظر سیاستگذاران آموزشی مورد توجه قرار گیرد و سناریوهایی درخصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید متناسب با وضعیت‌های سفید، زرد و قرمز با لحاظ آموزش ترکیبی و آمیخته، نگاشته شده است که امیدواریم لوازم تحقق آن فراهم شود.

اعتدادی با اشاره به وضعیت برگزاری کلاس‌ها در اصفهان بیان کرد: در ارتباط با کلاس‌های سال آینده هنوز دستورالعمل از وزارتخانه ارسال نشده است اما به احتمال قوی در اصفهان شرایط به گونه‌ای خواهد بود که کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی یعنی هر دو حالت انجام پذیرد و دانش‌آموزان در دو گروه روزهای زوج و فرد در مدرسه حضور یابند.

وی با بیان اینکه متناسب با وضعیت‌های سه‌گانه سفید، زرد و قرمز رویکردها، فرآیندها، پروتکل‌ها و و نقش‌های دست‌اندکاران در بازگشایی مدارس تعریف شده است، تصریح کرد: البته متناسب‌بودن تصمیمات با شرایط و موقعیت‌های مناطق و نیز مدارس باید مدنظر قرار داشته باشد تا بهبود نتایج یادگیری، دسترسی عادلانه، سلامتی و بهداشت فردی و محیطی را به ارمغان آورد.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اصفهان در ارتباط با شرایط برگزاری کلاس‌ها در وضعیت سفید بیان کرد: درصورت وجود وضعیت سفید بهره‎گیری از رویکرد آموزش ترکیبی حضوری و مجازی با محوریت آموزش حضوری و با نظر شورای مدرسه عملیاتی خواهد شد و برگزاری جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها در شرایط سفید یک روز قبل از زمان بازگشایی مدارس تعیین می‌شود.

وی افزود: در این راستا بهره‌مندی از فضای مجازی و شبکه آموزشی شاد برای انجام فعالیت‌ها و تکالیف درسی و اعمال یادگیری معکوس با نظارت والدین مدنظر است که پیشنهاد می‌شود یک روز از هفته در وضعیت سفید نیز به آموزش مجازی اختصاص یابد و ارزشیابی فرآیندی و ارائه بازخورد نیز توسط معلمان انجام پذیرد.

اعتدادی با بیان اینکه در وضعیت سفید انجام فعالیت‌ها به صورت ترکیبی پیشنهاد می‌شود، اظهار داشت: لازم است ارزش‌یابی و ارائه بازخورد دانش‌آموزان به صورت حضوری در کلاس درس و نیز غیرحضوری در زمانی که به آموزش مجازی اختصاص یافته انجام پذیرد و همچنین وجود پوشه کار الکترونیکی برای دانش‌آموز در ارزشیابی کیفی توصیفی در این راستا می‌تواند کمک کننده باشد.

وی در ارتباط با شرایط برگزاری کلاس‌ها در وضعیت زرد بیان کرد: بازگشایی مدارس در وضعیت زرد با رویکرد بهره‌گیری از آموزش ترکیبی با محوریت آموزش مجازی می‌شود و بهره‌گیری از فضای مجازی و شبکه شاد برای انجام فعالیت‌ها و تکالیف نوآموزان و دانش‌آموزان و نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلم مورد تاکید است.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به چگونگی برگزاری کلاس‌ها در وضعیت قرمز بیان کرد: در شرایطی که وضعیت قرمز گریبان‌گیر استان شود، بهره‌گیری از آموزش مجازی محوریت داشته و در بعضی از مناطق و نواحی که دارای وضعیت زرد و سفید هستند به ویژه در پیش‌دبستانی و پایه اول، در بعضی از روزها و با نظر شورای مدرسه و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تشکیل کلاس‌های حضوری با تعداد محدود دانش‌آموزان مانعی نخواهد داشت.

وی با تأکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تمام وضعیت‌ها تصریح کرد: در تمامی وضعیت‌ها رعایت پروتکل‌های مربوط به بهداشت فردی، الزام به رعایت فاصله‌گذاری‌های فیزیکی، نظارت بر شاخص‌های سلامت و آموزش و نیز توجه به سلامت روان دانش‌آموزان در مدرسه مورد تاکید قرار می‌گیرد.

اعتدادی با بیان اینکه اجرایی کردن هر کدام از سناریوهای ارائه شده به ویژه در شرایط زرد و قرمز منوط به تصمیم‌گیری ستاد ملی و استانی کرونا است، گفت: نقش دست‌اندرکاران اعم از دانش‌آموز، مربی، معلم، والدین، مدیر مدرسه و نیز فرآیند آموزش اعم از حضور و غیاب، ارائه درس جدید، انجام فعالیت‌هایی برای تثبیت یادگیری و ارائه بازخورد به نوآموز و دانش‌آموز نیز در هریک از وضعیت‌های سفید، زرد و قرمز در سناریوها تعریف شده است و همچنین توجه به نحوه ایاب و ذهاب نیز باید در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار