والیبال ایران بر بام جهان

تیم ملی والیبال ایران بااقتدار بر صدر جدول لیگ ملت‌ها جای گرفته و در یک‌قدمی صعود به مرحله نهایی این رقابت‌ها قرار دارد. سرو قامتان کشورمان در 9 بازی گذشته تنها یک‌بار طعم شکست را چشیده‌اند و در هشت بازی با پیروزی زمین را ترک کرده‌اند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: ازنظر امتیازی هم ایران با 24 امتیاز صدرنشین است و نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌ تیم ملی کشورمان یعنی برزیل دو امتیاز کمتر دارد. ایران در حالی بر صدر جدول لیگ ملت‌های تکیه زده است که تنها یک هفته دیگر به پایان رقابت‌های مرحله مقدماتی باقی‌مانده است. بر اساس برنامه‌ریزی فدراسیون جهانی والیبال پنج تیم برتر این مسابقات به همراه آمریکا که میزبان مسابقات محسوب می‌شود در شهر شیکاگو باهم روبرو می‌شوند. با این شرایط ارزش هر پیروزی در رقابت‌های مرحله گروهی ارزش دوچندانی پیدا می‌کند چراکه بر اساس قوانین مسابقات در مرحله نخست تعداد پیروزی تیم‌ها ملاک جایگاه جدولی تیم قرار می‌گیرد و سپس امتیاز، تعداد ست‌های برده و میانگین ست‌های برده و باخته در رتبه‌بندی جدولی محاسبه می‌شود. از مرحله مقدماتی این رقابت‌ها دو هفته دیگر باقی‌مانده است که قرار است هفته چهارم به میزبانی شهر اردبیل برگزار شود. در هفته چهارم تیم ملی ایران با تیم‌های پرتغال، استرالیا و فرانسه هم‌گروه است و باید با این سه رقیب برای حفظ صدرنشینی بجنگد. در هفته پایانی‌ بلندقامتان ایرانی به ترتیب با تیم‌های صربستان، بلغارستان و آمریکا روبرو خواهند شد. با برگزاری هفته پنجم مسابقات پرونده مرحله مقدمانی لیگ ملت‌ها بسته‌شده و پنج تیم نهایی راهی شهر شیکاگو می‌شوند تا مرحله نهایی را برگزار کنند. بر اساس اعلام فدراسیون جهانی والیبال در شرایطی که تیم میزبان مرحله نهایی یعنی آمریکا یکی از شش تیم بالای جدول مرحله مقدماتی باشد، این تیم در گروه A به‌عنوان سرگروه با تیم‌های سوم و چهارم جدول مقدماتی هم‌گروه می‌شود و سه تیم دیگر در گروه B قرار می‌گیرند. درصورتی‌که تیم میزبان در جمع شش تیم برتر مرحله مقدماتی نباشد، به‌عنوان تیم سوم گروه B با تیم‌های دوم و سوم جدول مقدماتی هم‌گروه می‌شود و سه تیم دیگر اول، چهارم و پنجم در گروه A به رقابت می‌پردازند. بدین ترتیب تیم برتر مرحله بین‌قاره‌ای لیگ ملت‌های والیبال 2019 به همراه تیم ملی آمریکا، شانس خود را برای کسب عنوان قهرمانی VNL از 19 تا 23 تیرماه سال جاری در شهر شیکاگو امتحان خواهند کرد.

لیگ ملت‌ها جایگزین لیگ جهانی شد

مسابقات لیگ ملت‌های والیبال از سال گذشته جایگزین لیگ جهانی شد. بر اساس برنامه‌ریزی جدید شانزده تیم حاضر در مسابقات به‌صورت رقابت‌های دوره‌ای باهم مسابقه می‌دهند. هر هفته تیم‌ها به چهار گروه چهار تیمی تقسیم می‌شوند و هر یک از ۱۲ تیم اصلی یک گروه را میزبانی می‌کنند. مسابقات دوره‌ای تا پنج هفته ادامه خواهد داشت. درنهایت پنج تیم برتر و میزبان مسابقات به دور نهایی صعود می‌کنند. در مسابقات دوره‌ای ضعیف‌ترین تیم از چهار تیم متغیر با قهرمان مسابقات والیبال چلنجرکاپ مردان ۲۰۱۸ به‌صورت پلی‌آف مسابقه می‌دهد. برنده این مسابقه در دور بعدی این تورنمنت به‌عنوان یک تیم متغیر شرکت می‌کند و بازنده این مسابقه برای سال آینده از مسابقات حذف می‌شود.

قهرمانی روسیه در نخستین دوره لیگ ملت‌ها

تیم‌ ملی والیبال روسیه با پیروزی برابر فرانسه به‌عنوان قهرمانی لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۸ رسید. دیدار پایانی لیگ ملت‌های والیبال، 17 تیرماه سال گذشته به میزبانی شهر لیل بین دو تیم فرانسه و روسیه برگزار شد که در پایان روس‌ها باوجود حمایت پرشور هواداران میزبان موفق شدند با نتیجه قاطع سه بر صفر به پیروزی برسند و بر سکوی قهرمانی بایستند. روسیه ست‌های بازی را با امتیازهای ۲۲-۲۵، ۲۰-۲۵ و ۲۳-۲۵ به سود خود تمام کرد و با این پیروزی اجازه نداد تا فرانسه از عنوان قهرمانی‌اش در رین دوره لیگ جهانی دفاع کند. در دیدار رده‌بندی نیز آمریکا با نتیجه سه بر صفر از سد برزیل گذشت و به مدال برنز دست‌یافت.

بازی‌های سرنوشت‌ساز ایران در شیکاگو

با تداوم شرایط فعلی حضور تیم ملی والیبال ایران در دوره نهایی لیگ ملت‌ها 2109 تا حدود زیادی قطعی به نظر می‌رسد. ملی پوشان والیبال کشورمان اگر با همین صلابت در هفته‌های چهارم و پنجم ظاهر شوند بدون تردید یکی از پنج تیم راه‌یافته به مرحله نهایی خواهند بود. تیم‌هایی که با تمام قدرت برای کسب قهرمانی در خاک آمریکا به میدان خواهند آمد تا پیش از المپیک آمادگی خودشان را به رخ دیگر حریفان بکشند. بر این اساس به نظر می‌رسد والیبال ایران با عبور از مرحله مقدماتی جدی‌ترین آزمون را در شهر شیکاگو پیش رو خواهد داشت. جایی که هم بزرگان والیبال جهان با تمام داشته‌هایشان به میدان خواهد آمد احتمالا تیم‌هایی چون لهستان، ایتالیا، روسیه و حتی آمریکا دیگر به تیم‌های دوم و یا ناقص پای به این رقابت‌ها نخواهند گذاشت. تیم ملی والیبال ایران هم در صورت صعود با همین ترکیب دور مقدماتی که بهترین محسوب می‌شود برای دفاع از اعتبار والیبال ایران راهی رقابت‌های مرحله نهایی خواهد شد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار