کاهش زمان دریافت دفترچه بیمه به 20 دقیقه

یکی از مشکلاتی که پیش‌ازاین برای مردم وجود داشت دریافت یا تمدید دفترچه بیمه برای اعضای خانواده بود که در مواردی تهیه دفترچه برای افراد میان‌سال به‌واسطه زمان‌بر بودن سلسله‌مراتب موجود، افراد را دچار زحمت و دردسر می‌کرد. این امر ازجمله مواردی است که در سازمان بیمه سلامت بسیار موردتوجه قرارگرفته و اکنون به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان تهیه و تمدید دفترچه و همه خدمات این بیمه در دفترهای پیشخوان دولت در کمتر از 20 دقیقه به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود.

مینا عباس پور - اصفهان امروز : حسین بانک دراین‌باره تأکید کرد: برای ما اصلا قابل‌قبول نیست که کسی وارد اداره کل بیمه سلامت شود و کارش بدون نتیجه به پایان برسد. تلاش این است که بهترین خدمات تسهیل سازی و ارزان‌سازی در بیمه سلامت دنبال شود.

او در ادامه به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: در حال حاضر یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار بیمه‌شده سلامت در استان حضور دارند، البته این تعداد در گذشته یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است که بر اساس طرح همپوشانی بیمه‌شدگان که از دو یا چند محل بیمه استفاده می‌کردند و باعث شده بود تعداد بیمه‌شدگان از تعداد ساکنان استان بیشتر باشد، تعدیل‌شده و این عدد کاهش یافت. مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان ادامه داد: از این تعداد بیمه‌شده 5 هزار بیمار خاص زیرپوشش داریم که از نظر تعویض و تمدید دفترچه و حق بیمه دارای مزایای خاص هستند و در این زمینه فرانشیزها برایشان کم و یا صفر می‌شود. سالانه ۶۶۰ میلیارد تومان هزینه برای بیمه‌شدگان صورت می‌گیرد و ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار بار مراجعه بیمه‌شدگان به بیمه سلامت است. این در حالی است که طبق آمار 380 هزار کارمند، ۱۰۶ هزار بیمه‌شده سایر اقشار ازجمله مددجویان بهزیستی، طلاب، خانواده شهدا و ایثارگران هستند و ۵۳۰ هزار بیمه‌شده روستایی داریم که بیمه آنها رایگان است.

از مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی بکاهیم

بانک ادامه داد: در حال حاضر 4 هزار و ۹۶۰ موسسه طرف قرار دارد داریم که باعث شده استان اصفهان پس از تهران بیشترین تعداد مرکز طرف قرارداد در کشور را داشته باشد. این در حالی است که بر اساس آمار مراجعه به مراکز درمانی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بار در سال است که نشان می‌دهد هر بیمه‌شده ۷ بار در سال مراجعه می‌کند. با توجه به اینکه در جهان میانگین مراجعه هر بیمه‌شده در سال ۴ تا ۵ بار است و بالاتر بودن این میزان در کشور نشان می‌دهد که مراجعه‌کنندگان ما درست مسیر درمانی را انتخاب نمی‌کنند. درحالی‌که اگر اطلاعات پزشکی مردم جامعه افزایش یابد و بیماری‌های ویروسی شناخته‌شده و اجازه دهیم ضمن مراقبت، بیماری دوره درمان خود را سپری کند مراجعات کمتر شده و داروی کمتری نیز مصرف خواهد شد. بانک ادامه داد: روزانه برای یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار بیمه‌شده حدود سه تا چهار هزار عملیات بیمه‌گری در ۱۰۵ نقطه استان انجام می‌شود. تا سال گذشته از نظر بیمه‌شدگان مددجویان کمیته امداد زیرمجموعه این کمیته قرار داشتند، اما طبق تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد این مددجویان از امسال زیرپوشش درمانی ما قرار دارند که ۵۲ هزار نفر را شامل می‌شوند. از این میزان تاکنون برای 12 هزار نفر دفترچه صادرشده و بقیه هم به‌محض مراجعه ایشان انجام می‌شود.

بستری زندانیان و خانواده‌شان زیر پوشش بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان ادامه داد: بیمه‌شدگان دیگری که از سال جاری خدمات آنها به عهده بیمه سلامت است زندانیان هستند، خدمات بستری خود و خانواده‌ها بر عهده این بیمه است. هم‌چنین افراد مجهول‌الهویه نیز زیرپوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت. پیش‌ازاین تأمین هزینه‌های درمان این افراد بین سازمان‌های مختلف پاس‌کاری می‌شد اما اتفاق خوبی که رخ‌داده این است که از این به بعد سازمان بهزیستی آنها را به بیمه سلامت معرفی می‌کند و موارد درمانی ایشان انجام می‌گیرد. او ادامه داد: بر اساس برنامه نرم‌افزاری تبادل اسناد بستری دیگر کاغذی بین بیمه‌گر و بیمارستان‌ها ردوبدل نمی‌شود، در سال گذشته ۳۷ بیمارستان دانشگاهی را در استان اصفهان و در سال جاری شش بخش خصوصی اضافه شدند و این موضوع در استان اصفهان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) شروع شد و در حال تسری به ‌کل کشور است. مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: در طرح تبادل الکترونیک، اسناد بستری شش استان را به استان اصفهان واگذار کرده‌اند تا این موضوع توسط اصفهانی در این استان‌ها پیگیری و به نتیجه برسد. آذربایجان شرقی، زنجان، گیلان، گلستان، مازندران و فارس شش استانی است که به اصفهان برای اجرای طرح بستری الکترونیکی اسناد خود را تحویل داده‌اند، یزد و کرمان نیز خارج از این دستور در حال اجرای این طرح توسط اصفهانی‌ها هستند. بانک تأکید کرد: برای آموزش این برنامه از استان‌های دیگر چندین درخواست داشته‌ایم اما انجام آن نیازمند مجوز از وزارت بهداشت است. در استان اصفهان با اجرای این طرح شش میلیون برگ کاغذ در ماه صرفه‌جویی شده است. بانک در ادامه گفت: در زمینه مطالبات بیمارستان و داروخانه‌ها چهار ماه از بدهی سال گذشته معادل 210 میلیارد تومان را هنوز نپرداخته‌ایم اما در فروردین سال جاری همه بدهی‌ها را پرداخت کرده‌ایم. مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه تمام این خدمات توسط 240 نفر کارمند انجام می‌شود، طبق ارزیابی‌های انجام‌شده به‌طور میانگین در بخش‌های مختلف مراکز بیمه سلامت استان اصفهان نیازمند حداقل ۲۵ نیرو هستیم که تاکنون از طرف دولت با این مسئله موافقت نشده چراکه هرگونه افزایش نیرو نیازمند بودجه است و تأکید دولت بر برون‌سپاری کارها به بخش خصوصی آن‌هم طبق ضوابط است و در این زمینه با 100 دفتر پیشخوان دولت همکاری داریم. بانک تأکید کرد: به‌تازگی شرکت‌های سودجویی هستند که با مراجعه به درب منازل مردم یا از طریق تماس تلفنی ادعا می‌کنند که برای انجام امور بیمه سلامت فرستاده‌شده‌اند و این کار را با دریافت مقدار مشخصی پول انجام می‌دهند که در این زمینه باید تأکید کنم این‌ها هیچ‌گونه ارتباطی با ما ندارند. ثبت‌نام برای بیمه سلامت فقط در دفاتر پیشخوان و به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار