آخرین خبرها از گذر نورالله نجفی و چهارباغ

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در خصوص گذر آقا نورالله نجفی نظر میراث فرهنگی این بوده است، که تمام فعالیت ها در این گذر باید متوقف باشد تا نظر شورای عالی میراث فرهنگی و شورای عالی شهرسازی صادر شود و سپس ادامه فعالیت بر اساس این نظر ادامه یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در خصوص گذر آقا نورالله نجفی نظر میراث فرهنگی این بوده است، که تمام فعالیت ها در این گذر باید متوقف باشد تا نظر شورای عالی میراث فرهنگی و شورای عالی شهرسازی صادر شود و سپس ادامه فعالیت بر اساس این نظر ادامه یابد.
به گزارش ایسنا، فریدون الهیاری صبح امروز(شنبه) در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: مهمترین عناوین و افتخارات شهر اصفهان در حوزه صنایع دستی است، دومین شهر صنایع دستی دنیا و سپس شهر خلاق صنایع دستی موید این مطلب است. هنرمندان صنایع دستی مهمترین سرمایه های فرهنگی و هنری این شهر هستند و قدردانی از هنر هنرمندان، عزت گذاری به آنها محسوب می شود.
وی افزود: صنایع دستی جایگاه ویژه ای دارد، این جایگاه از نظر فرهنگی، هنری کاملا مشهود است و تاریخ و فرهنگ ملت در صنایع دستی و موادی که در آن به کار می رود متجلی می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: این صنایع دستی و هنر است که می تواند اعتلای اخلاقی و فرهنگی جامعه را موجب شوند.40 هزار هنرمند صنایع دستی در استان حضور دارند که عمدتا در شهر اصفهان زندگی می کنند.
الهیاری تصریح کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی در طی تحولات تاریخ دارای تهدیدات و فرصت هایی بوده است. آثار تولید شده همیشه در متن زندگی مردم بوده است. در قرن ۱۹ میلادی هنرهای دستی مردم گاهی از دور خارج شده‌اند و برخی از آثار دستی فقط در کتب از آنها یادی است، پس از تهدیدات هم در عرصه داخلی و بین المللی توجهاتی به این موضوع شد و سپس در قرون بعدی به صنایع دستی توجه بیشتری شد و کم کم هویت فرهنگی و تاریخی شدند و به حفظ و حفاظت از آنها پرداخته شد.
وی گفت: آنچه امروز با آن مواجه هستیم این است که صنایع دستی جدا از هویت فرهنگی و هنری بحث اقتصاد را نیز به دنبال خود دارد. امروز بخش مهمی از زندگی اقتصادی افراد این شهر از طریق صنایع دستی پیش می‌رود. از نظر ارزآوری و صادرات، صنایع دستی یک ارزش افزوده چند صد برابری دارد. پس جایگاه صنایع دستی در این زمینه نیز ویژه و ممتاز است.
خانه‌های ترویجی صنایع دستی راه اندازی شود

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: یکی از انواع مهم گردشگری بحث گردشگری خلاق است و در همه نسل های مهم گردشگری که رشد و رونق یافته است ابتدا گردشگری دریایی و سپس گردشگری فرهنگی و تاریخی بود که در این زمینه یک ظرفیت ویژه در اصفهان وجود دارد.

الهیاری اضافه کرد: نسل سوم گردشگری موضوع گردشگری خلاق است، در این زمینه وقتی اصفهان در شبکه خلاق یونسکو جای دارد، به این معنا است که صنایع دستی اصفهان بر روی گردشگری می تواند موثر باشد و البته برای دستیابی به این هدف بایستی زیرساخت های گسترده ای را در شهر ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی به فضای محدودی از شهر خلاصه می شوند، ولی در محیط شهر خیلی نمادها و نشانه ها را نمی توان دید، اگر قرار است از این موضوع بهره ببریم باید در بحث اِلمان شهری از صنایع دستی استفاده شود، همچنین در نامگذاری‌های شهری نباید هنرمندان صنایع دستی را فراموش کنیم. این شهر باید خیابان‌هایی به نام هنرمندان و هنرهای دستی داشته باشد تا جایگاهی در این حوزه به خود اختصاص دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم هنرها به نام اصفهان ثبت شود باید نشان این هنرها در این شهر ثبت شود، افزود: اصفهان در اعطای نشان های جغرافیایی ملی تاکنون ۹ رشته صنایع دستی را ثبت کرده است و رشته میناکاری آن نشان جغرافیایی بین‌المللی را دارد.
الهیاری گفت: وقتی استانی مثل اصفهان ۱۹۹ رسته صنایع دستی دارد پس دارای ظرفیت است، پس باید اقداماتی صورت گیرد تا این رشته ها به نام این شهر رقم بخورد. امروز بیش از ۱۳۰ میراث ناملموس را در فهرست میراث ملی به ثبت رسانده ایم. بیاییم به کمک حفظ جایگاه صنایع دستی و در رقابت با شهرهای دیگر رشته های صنایع دستی خود را از دست ندهیم.

وی با بیان اینکه راه اندازی خانه های ترویجی صنایع دستی یکی از خواسته های میراث فرهنگی از مدیریت شهری است، تصریح کرد: این خانه ها موجب بروز خلاقیت می شود. امروز صنایع دستی با علم و دانش پیوند خورده است، مراکز دانش بنیان نیز بسیار کمک کننده هستند،اما این مراکز رشد در حوزه صنایع دستی با مشکلاتی مواجه هستند که با تعامل میان دستگاهی این مشکلات حل خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، خاطرنشان کرد: دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در میراث فرهنگی ایجاد شده است که این دبیرخانه، نهاد منسجمی است که اگر همه در چارچوب آن فعال شوند می‌توانند در این عرصه قدرتمند وارد شوند.

وی افزود: در حوزه تجاری سازی صنایع دستی اقدامات مهمی در حال انجام است، شناخت خریداران، تجارت دیجیتال و همچنین بسته بندی در حال بررسی است و سعی داریم که به نیازهای روز بازار توجه کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، ادامه داد:مرمت پروژه های شاخص میراثی اصفهان به قوت در حال انجام است و مرمت مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام(ره) و چهلستون همچنان ادامه دارد، اما گاهی بیش از این نمی شود بر روی گنبدها کار کرد، زمانی که به میراث فرهنگی آمدم تمام نقاط مسجد امام(ره) بحرانی بود از نم و رطوبت گرفته تا ایوان‌ها، امروز ولی این بحران ها کنترل شده است و ایوان‌های مسجد وضعیت مناسبی پیدا کرده‌اند.
الهیاری به وضعیت چهلستون اشاره کرد و گفت: زمانی که ICCN در اصفهان برگزار می‌شد وضعیت چهلستون به حدی نامطلوب بود که گفتند دیگر کاری از دست میراث فرهنگی بر نمی آید، اما امروز چهلستون نجات و بهبود پیدا کرده و وضعیتش مناسب است.
وی اضافه کرد: مشارکت‌های مردمی در احیای بناهای تاریخی بی نظیر شده و بیش از 80 درصد مردم با مراجعه به میراث فرهنگی به دنبال خانه تاریخی می گردند تا احیا کنند و این تغییر رویکرد عجیب در میان مردم اصفهان ایجاد شده که به جای تحریب خانه تاریخی به دنبال احیای این خانه‌ها باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: نظر میراث فرهنگی در خصوص چهارباغ این است که پیشنهادات مدیریت شهری منافاتی با مسائل میراثی نداشته باشد، در محور سواره اتفاقات خوبی رخ داد، در محور میانی نیز طرح تکمیل است، اما پژوهشگاه باستان شناسی کشور درخواست کاوش کرده که طرح متوقف است تا کاوش ها انجام و پس از آن طرح ادامه پیدا کند.
الهیاری اظهار کرد: در خصوص گذر آقا نورالله نجفی نظر میراث فرهنگی این بوده است، که تمام فعالیت ها در این گذر باید متوقف باشد تا نظر شورای عالی میراث فرهنگی و شورای عالی شهرسازی صادر شود و سپس ادامه فعالیت بر اساس این نظر ادامه یابد و همچنان نیز نظر میراث فرهنگی بر این مهم استوار است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار