اعتیاد مردان اختیاری؛ اعتیاد زنان اجباری

در سال گذشته 50 هزار نفر از خدمات ترک اعتیاد از مراکز تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان استفاده کردند که 800 نفر آنها را زنان تشکیل دادند

ازآنجایی‌که کارزار پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر به دلیل گستردگی نیاز به مداخله و تقسیم وظایف بین چندین دستگاه و سازمان دارد، در هفته مبارزه با مواد مخدر هر سازمان برحسب تقسیم وظایف انجام شده به تشریح اقدام‌‌هایی که در این زمینه دارد پرداخت؛ اما در این میان باید به نقش پررنگ سازمان بهزیستی در هر دو حوزه پیشگیری و درمان توجه داشت که باعث شده هم توقع و نگاه جامعه از این سازمان بیشتر باشد و هم حجم برنامه‌هایی که برای درمان اعتیاد افراد در بهزیستی انجام می‌شود دوچندان باشد. در همین راستا روز گذشته در نشست خبری ویژه این هفته برنامه‌ها و فعالیت‌های بهزیستی استان در هفته مبارزه با مواد مخدر تشریح شد. این در حالی است که مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در چنین روزی از آموزش و مشارکت ۱۳۰ تسهیلگر در طرح مانا خبر داد و گفت: این طرح برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال به‌منظور پیشگیری از اعتیاد با رویکرد پوشش کل استان از ابتدای تیرماه تا پایان شهریورماه سال جاری اجرا می‌شود. مرضیه فرشاد هدف این طرح را مشارکت نوجوانان دانست که برای نخستین بار از تیرماه سال جاری با پوشش کل استان آغاز ‌شده است. او دراین‌باره تصریح کرد: این کلاس‌ها با گروه‌های 15 تا 20 نفره ویژه نوجوانان، هفته‌ای 2 جلسه تشکیل می‌شود و 130 تسهیلگر که دارای مدرک کارشناسی به بالا و آموزش دیده هستند در کل استان به فعالیت می‌پردازند. مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه آمادگی آموزش به تسهیلگران بیشتری وجود دارد، گفت: درصورتی‌که تعداد نوجوانان شرکت‌کننده در طرح بیشتر شود، آمادگی تربیت تسهیلگر بیشتر و اعزام آنها به مناطق وجود دارد. تأثیرپذیری نوجوانان از یکدیگر بیشتر از افراد دیگر است و برای اثربخشی بیشتر طرح‌ها و برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌توانیم از پتانسیل نوجوانان برای ایجاد نشاط و مشارکت اجتماعی بهره بگیریم. فرشاد ادامه داد: حساس ‌سازی جامعه به موضوع اعتیاد بسیار مهم است، اگر خانواده نگرانی و دغدغه اعتیاد و به‌تبع آن آسیب‌های اجتماعی فرزندانشان را داشته باشند، بیشتر خواهان آموزش و رفتار درست و صحیح با نوجوانان خواهند بود. او با اشاره به رویکرد اجتماعی به عنوان یکی از استراتژی‌های بهزیستی، اظهار داشت: رویکرد اجتماعی بسیار مهم است و در استان اصفهان 291 محله شهری و 156 محله روستایی وجود دارد که می‌توان آموزش به خانواده‌ها را در بحث‌های مختلف از جمله پیشگیری از اعتیاد را در محله‌ها کلید زد. مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود: به غیر از محلات شهری و روستایی، 20 محیط نظامی، 30 محیط غیرنظامی و 253 مهدکودک تحت پوشش بهزیستی وجود دارند که می‌توانند در امر پیشگیری از اعتیاد سهیم باشند. 18 دستگاه دخیل در کارگروه اعتیاد استان وجود دارد که هرکدام با توجه به وظایفشان و با دستورالعمل ستاد مبارزه با مواد مخدر خدمت‌رسانی می‌کنند.

اعتیاد زنان از نظر فیزیولوژی نگران‌کننده‌تر است

فرشاد با بیان اینکه اعتیاد زنان از نظر فیزیولوژی نگران‌کننده‌تر از اعتیاد مردان است، گفت: بیشتر مردان به اختیار معتاد می‌شوند و این در حالی است که زنان معمولا از روی جبر و به دلایل مختلف به سمت اعتیاد می‌روند، در این راستا زنان یا از طریق استنشاق دود مواد مخدر در منزل توسط افراد خانواده اعتیاد پیدا می‌کنند یا به اجبار پدر، برادر و همسر معتاد خود به اعتیاد رو می‌آورند، در این حالت اعضای خانواده برای اینکه مانعی سر راه خود در منزل نداشته باشند آنها را به سمت اعتیاد سوق می‌دهند. او ادامه داد: در سال گذشته 50 هزار نفر از خدمات ترک اعتیاد از مراکز تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان استفاده کردند که 800 نفر آنها را زنان تشکیل دادند. مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: یکی از چالش‌های جدی برای زنان معتاد بهبودیافته، پذیرش از سوی خانواده است، تعدادی از آنها پس از بهبودی جایی برای زندگی ندارند و توسط خانواده طردشده‌اند، در این راستا مرکز توانمندسازی ویژه زنان راه‌اندازی شده تا زنان معتاد بهبودیافته به مدت 3 ماه که این زمان نیز قابل تمدید هم هست در این مرکز حضور می‌یابند و از خدمات مرکز استفاده می‌کنند همچنین راه برگشت به آغوش خانواده از طریق کمک‌های مددکاران بهزیستی و توانمندی خود بهبودیافته باز می‌شود و می‌توانند به خانه برگردند. او با اشاره به روش‌های متفاوت ترک اعتیاد، اظهار داشت: نسخه یکپارچه‌ای برای همه معتادان وجود ندارد و علت اینکه بعضی از خانواده‌ها می‌گویند یک عضو خانواده ما به کمپ مراجعه کرد ولی دوباره معتاد شده، یکی از علت‌ها روش‌های درمانی بوده که برای او در نظر گرفته شده است. فرشاد افزود: در سال گذشته 57 مرکز سرپایی درمان اعتیاد بهزیستی در استان به 15 هزار نفر خدمات ارائه دادند و 24 هزار معتاد نیز در 74 مرکز اقامتی ترک اعتیاد مربوط به این سازمان که همان کمپ‌ها هستند، مراجعه کردند. او در مورد ترک اعتیاد به روش متادون تصریح کرد: نظارت بر توزیع متادون در مراکز ترک اعتیاد توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود و در کمپ‌هایی که زیر نظر بهزیستی است این دارو با نظارت پزشک به افراد ارائه می‌شود که با نگاه به روالی که در چند سال گذشته انجام شده می‌توان گفت تخلف در زمینه خریدوفروش و مصرف متادون تا میزان بسیار زیادی کاهش یافته است. ضمن اینکه این روش همچنان نسبت به دیگر روش‌هایی دارویی با اختلاف زیاد درمان‌کنندگی اثربخشی دارد. فرشاد اضافه کرد: گروه‌های NA درمان اعتیاد نمی‌کنند بلکه روش آنها حفظ سلامت بیمار ترک کرده است و اثر مطلوبی نیز دارد.

همایش پیاده‌روی بهبودیافتگان در حاشیه زاینده‌رود

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در ادامه نشست با بیان اینکه پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است، گفت: شعار امسال سلامت همگام با عدالت، عدالت همگام با سلامت است. محمد سعید محمدی افزود: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، فرصتی است تا دستگاه‌های متولی اعتیاد، فعالیت‌های متفاوتی برای پیشگیری از اعتیاد ارائه کنند. او با اشاره به پیشگیری از اعتیاد به عنوان یکی از حیطه‌های کاری معاونت پیشگیری بهزیستی، اظهار داشت: آسیب اعتیاد یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی است که باید در پیشگیری از آن اقدامات زیادی را انجام داد. در بحث اعتیاد دو بخش وجود دارد، بحث پیشگیری از اعتیاد یکی از آنهاست که دراین‌باره اقدامات زیادی از جمله اطلاع‌رسانی و انتقال اطلاعات به‌وسیله برگزاری نمایشگا‌ه‌ها و پیشگیری با رویکرد اجتماع‌محور انجام شده است. رویکرد اجتماع‌محور با کمک مردم در محلات صورت می‌گیرد و تصمیم برای مردم با کمک خود مردم گرفته می‌شود. محمدی با بیان اینکه بحث درمان اعتیاد نیز یکی از روش‌های مبارزه با اعتیاد است، گفت: در استان اصفهان بسترهای مختلفی برای کسانی که نیاز به خدمات ترک اعتیاد دارند، فراهم‌شده و معتاد بر اساس موقعیت و شرایط فردی نوع درمان را دریافت می‌کند. خانواده‌های معتادانی که تصمیم به ترک گرفته‌اند، نیز به خدمات مشاوره‌ای برای کسب نتیجه بهتر دارند و همچنین معتاد با توجه به شرایط شخصی و خصوصی خودش بهره‌ درمانی می‌برد. معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: رویکرد دیگری در بحث کاهش آسیب اعتیاد وجود دارد که آن‌هم کمتر کردن آسیب‌های ناشی از اعتیاد برای شخص معتاد، خانواده او و جامعه است که در این راستا ایجاد انگیزه در فرد معتاد و اطمینان از پذیرش مجدد او در خانواده و جامعه بسیار تأثیرگذار است. او تصریح کرد: هدف از فعالیت‌هایی که در این هفته صورت می‌گیرد، این است که نمونه‌هایی از کارهایی که در طول سال انجام می‌شود برای اطلاع‌رسانی به شهروندان ارائه ‌شود. معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان، پیاده‌روی توسط کودکان مهدهای کودک و پیش از دبستان در گذر فرهنگی چهارباغ، همایش پیاده‌روی بهبودیافتگان در حاشیه زاینده‌رود و برگزاری نمایشگاه با موضوع پیشگیری از اعتیاد در همه شهرستان‌های استان را از جمله دیگر فعالیت‌های جاری در این هفته عنوان کرد. او با اشاره به طرح مصون‌سازی در مهدهای کودک، گفت: سنین کودکی، دوران طلایی برای آموزش محسوب می‌شود و شخصیت کودکان در این زمان شکل می‌گیرد؛ بنابراین اجرای برنامه‌های آموزشی در این دوران می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. طرح مصون‌سازی کودکان از اعتیاد در مهدهای کودک باهدف توانمندسازی کودکان در برابر آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود؛ اما در این طرح قرار نیست کودکان با مواد آشنا شوند بلکه از طریق نقاشی کردن مضرات مواد مخدر در تفکر آنها نقش می‌بندد و مهارت «نه» گفتن در دوران نوجوانی را نهادینه می‌کند. معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان، انجام مصاحبه مطبوعاتی و انتشار اطلاعات و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که هر پزشکی نمی‌تواند، پاسخگوی هر بیماری باشد، در زمینه اعتیاد هم اینگونه است و بسته به شرایط برای هر بیمار معتادی یک درمان لازم است. او گفت: هدف آگاه‌سازی است تا خانواده‌ها بدانند اگر با مشکلی در زمینه اعتیاد مواجه شدند با مجرای اثرگذار آن ارتباط برقرار کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار