۱۳ درصد مرگ مادران ناشی از سقط جنین زیرزمینی است

کاشانیان گفت: ۱۳ درصد مرگ مادران باردار در کشور به دلیل سقط‌ جنین به صورت زیرزمینی و غیرقانونی است.

مریم کاشانیان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران، جراح و متخصص زنان و زایمان درباره سقط جنین غیر قانونی، اظهار کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ حدود ۶۰ میلیون سقط ایجاد شده که ۲۵ میلیون و ۵۰ درصد آن‌ها به صورت غیرایمن و ناسالم بوده و تقریبا تمام این سقط جنین‌ها در کشور‌های جهان سوم یا در حال توسعه بوده است.
کاشانیان با بیان اینکه احتمالاً مشکلی وجود دارد که اکثر سقط جنین‌ها در کشور‌های درحال توسعه است، افزود: از میان این ۲۵ میلیون سقط جنین ۸ میلیون در شرایط بسیار خطرناک ایجاد می‌شود و ۱۳ درصد مرگ مادران به دلیل همین سقط‌های زیرزمینی است.
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: ایران جزو کشور‌هایی است که متعهد شده میزان مرگ مادر را کاهش دهد و اگر ۱۳ درصد مرگ مادران به خاطر سقط‌های زیرزمینی باشد، بسیار قابل توجه و در عین حال قابل پیشگیری است.
این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه این آمار شاید چندان درست نباشد، چون در شرایط غیرقانونی ایجاد می‌شود، توضیح داد: براساس یک مقاله و نمونه‌گیری غیرمستقیم میزان سقط در ایران ۱۴ تا ۱۷ درصد بوده و شامل زوج‌هایی است که رابطه قانونی با یکدیگر داشتند و احتمالاً اگر بخواهیم موارد دیگر را اضافه کنیم، تعداد بیشتر می‌شود.
او با بیان اینکه سقط جنین مسأله‌ای بسیار جدی در جامعه است که باید دیده شود، افزود: این سقط‌ها ربطی به آن‌هایی که برای سلامت مادر ایجاد می‌شود، ندارد و کاملاً جداست و درصد قابل توجهی از مرگ مادران را تشکیل می‌دهد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر مادر به خاطر سقط جنین فوت نشود در طولانی مدت ناتوانی‌هایی دارد و علاوه بر این هزینه‌هایی که برای سقط جنین پرداخت می‌شود در کشور‌های در حال توسعه و ایران زیاد است.
کاشانیان درباره علت‌های زمینه‌ساز سقط جنین تشریح کرد: یکی از علت‌ها حاملگی ناخواسته است و بعضی از زوج‌ها نمی‌دانند حاملگی خواسته چه معنایی دارد که این نیازمند آموزش است. یکی دیگر از علت‌ها مربوط به روش‌های پیشگیری از بارداری می‌شود که همه باید درباره آن آموزش ببینند و ما در این زمینه کم‌کاری می‌کنیم.
این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: گاهی ممکن است دسترسی کاملی به وسایل پیشگیری از بارداری با قیمت مناسب در دسترس نباشد و بارداری ناخواسته اتفاق می‌افتد. براساس مقاله‌ها حدود ۲۵ درصد حاملگی‌ها ناخواسته است و از این مقدار تعداد زیادی از آن‌ها منجر به سقط زیرزمینی و توسط افرادی صورت می‌گیرد که دانش کاملی نسبت به پزشکی ندارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار