جمعی از کشاورزان غرب اصفهان خواهان دریافت حقابه خود شدند

شماری از کشاورزان غرب اصفهان پس از کاهش خروجی سد زاینده رود، برای دریافت حقابه خود روز چهارشنبه مقابل استانداری استان اجتماع کردند.

شماری از کشاورزان غرب اصفهان پس از کاهش خروجی سد زاینده رود، برای دریافت حقابه خود امروز مقابل استانداری استان اجتماع کردند.

به گزارش ایرنا ، این کشاورزان و باغداران که حدود یکصد نفر بودند از مناطق و شهرهای غربی اصفهان از جمله نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه بر لزوم حمایت و توجه بیشتر مسؤولان برای تامین حقابه‌شان تاکید کردند.

آنان خواهان تخصیص آب برای کشت محصولات خود همچون منطقه شرق اصفهان و جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی شدند و از مسئولان خواستند تا برای تامین این نیاز اساسی تدبیر کنند.

اجتماع این کشاورزان مقابل استانداری ساعت ۱۴ امروز پایان یافت.

کاهش بارش در سال‌های زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می‌رود، باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.

رئیس جمهوری مدت قبل، تشکیل ستاد احیای زاینده رود را صادر کرد. کشاورزان اصفهانی می‌گویند بر اساس طومار تاریخی شیخ بهایی از قدیم الایام از محل زاینده رود دارای سهم و حقابه هستند.

بر اساس این طومار کل آب رودخانه به ۳۳ سهم کلی و ۲۷۵ سهام جزئی تربیت هفت بلوک آبخور آنکه از حدود ۷۰ کیلومتری غرب اصفهان تا ۱۲۰ کیلومتری شرق این شهر ادامه داشت تقسیم شده است.

در سال‌های اخیر میزان بسیار کم بارش‌ها و آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود بیانگر شرایط نامطلوب در فلات مرکزی ایران بویژه استان اصفهان است به گونه‌ای که خشکسالی اکنون منطقه وسیعی از استان را فراگرفته است. کاهش بارش در سال‌های زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می‌رود به همراه برخی از عوامل دیگر باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار