کسب‌وکارهای ۹۸ و توصیه‌های اقتصادی

امسال بزرگ‌ترین مشکل کسب‌وکارها و شرکت‌ها، کمبود نقدینگی است. انتظار می‌رود تا انتهای سال این فشار رفته‌رفته افزایش یابد (۳۰ درصد بیشتر از ابتدای سال). بنابراین؛ در فروش استقراضی احتیاط کنید.

ناصر حسینی منجزی: کسب‌وکارهایی موفق هستند که مشکل نقدینگی نداشته باشند. سال بعد سال حذف شرکت‌هایی است که مشکل تامین نقدینگی و فروش دارند. تجربه تحریم‌های گذشته نشان داده، سخت‌ترین سال تحریم اولین سال است. کسب‌وکارهایی که از شرایط سخت اولین سال به سلامت عبور کنند می‌توانند امیدوار به اخذ سهم بازار رقبای حذف شده در سال‌های آتی باشند.

بر اساس موارد پیش گفته، اولویت اول شرکت‌ها نباید سودآوری باشد. بلکه صرفا حفظ قدرت نقدینگی و حفظ سهم بازار ولو با سود صفر درصد باید در دستور کار شرکت‌ها باشد.

با عنایت به شرایط تحریمی، تشدید رکود حاکم بر اقتصاد و تورم افسارگسیخته و عدم جبران حقوق و دستمزد، انتظار می‌رود قدرت خرید مردم همچنان کاهش قابل‌توجهی را تجربه کند.

کالاها به سه دسته زیر قابل تقسیم هستند: کالاهای سرمایه‌ای ،کالاهای مصرفی اجتناب‌پذیر و کالاهای مصرفی اجتناب‌ناپذیر.

تمام کسب‌وکارهایی که در زمینه کالاهای سرمایه‌ای فعالیت می‌کنند صدمه خواهند خورد. مثال در حوزه ساخت‌وساز و مسکن، پیمانکاران خصوصا آن‌هایی که طرف حسابشان دولت است و سرمایه‌گذاران در بازار سهام و سپرده‌های بانکی!

کسب‌وکارهایی که در حوزه کالاها و خدمات مصرفی اجتناب‌ناپذیر فعالیت دارند، احتمالا در سال بعد مشکل زیادی نخواهند داشت، چرا که حذف تقاضای این بخش برای خانوارها به سختی امکان‌پذیر است. به طور مثال شرکت‌های صنایع غذایی.

کسب‌وکارهایی که در حوزه کالاهای مصرفی اجتناب‌پذیر فعالیت دارند از سایر کسب‌وکارها بیشتر در معرض خطر هستند. این دسته از کالاها به سرعت از سبد مصرفی خانوار حذف خواهند شد. بنابراین به این دسته از کسب‌وکارها توصیه می‌شود سیاست‌های چابک سازی و متنوع سازی را هم‌زمان در دستور کار قرار دهند.

تنها راه‌اندازی کسب‌وکارهایی که در حوزه فناوری (کسب‌وکارهای اینترنتی)، در راستای صرفه‌جویی در هزینه خانوار (همانند اسنپ و...) و کسب‌وکارهایی که نیازمند هزینه ثابت کمی هستند (کسب‌وکارهای خدماتی) توصیه می‌شود. توجه داشته باشید در همین شرایط نیز فرصت‌های زیادی وجود دارد.

دسترسی به درآمدهای ارزی یکی از استراتژی‌های محوری سال جاری است. وجود درآمد ارزی شما را در مقابل نوسانات اقتصادی مقاوم می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار