قائم‌مقامی: شطرنج در دوره ریاست پهلوان‌زاده خسارت زیادی پرداخت/ او دست از حاشیه‌سازی بردارد

استاد بزرگ شطرنج ایران به صحبت‌های روز گذشته رئیس سابق فدراسیون درخصوص حواشی مسابقات اساتید منتخب شطرنج ایران واکنش نشان داد.

اتفاقاتی که در زمان برگزاری مسابقات جام قهرمانی اساتید منتخب شطرنج ایران (بزرگداشت مدافعان سلامت) رخ داد، حاشیه‌هایی را به وجود آورد. احسان قائم‌مقامی به عنوان یک طرف ماجرا، مسائلی را درخصوص دخالت بی‌مورد مهرداد پهلوان‌زاده مسئول برگزاری این مسابقات و رئیس سابق فدراسیون مطرح کرد که پهلوان‌زاده نیز روز گذشته مصاحبه کرد تا به نوعی پاسخ قائم‌مقامی را بدهد.
قائم‌مقامی در واکنش به صحبت‌های روز گذشته پهلوان‌زاده، مطالبی را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد که به شرح زیر است:
«متاسفانه علی‌رغم اینکه هیچ تمایلى براى ورود به حاشیه‌ها ندارم، اظهارات خلاف واقع و دروغین آقاى پهلوان‌زاده ریاست سابق فدراسیون شطرنج و سرپرست مسابقات آماده‌سازى تیم ملى (جام مدافعان سلامت) من را بر آن داشت براى احترام به افکار عمومى و شفاف سازى موضوع توضیحاتى را ارائه کنم.
* موقعى که پهلوان‌زاده در لحظات حساس بازى من و مصدق پور (دقیقه پایانى وقت دو طرف) مداخله نا به جا داشت و براى ثانیه‌هایى کنترل بازى را از دست من خارج کرد، به هیچ عنوان نه صدایى از لپ‌تاپ من ایجاد شده بود و نه صدایى از اطراف من را اذیت کرده بود که لازم باشه او مداخله کنند.
* پهلوان‌زاده در صحبت‌هایش عنوان کرده است که در بازى یک دور مانده به پایان این اتفاق افتاده و این بازى تاثیرى در رده‌بندى نداشته است. در صورتى که او می‌دانست و می‌داند من علاوه بر بازی‌هاى باقى مانده، دو رقابت عقب مانده هم داشتم و با توجه به اینکه تا آن دور بى‌شکست بودم و در آن بازى هم در آستانه پیروزى بودم و بازى مستقیم من با صدرنشین بازی‌ها استاد بزرگ پرافتخار شطرنج ایران پرهام مقصودلو باقى مانده بود، هنوز روى کاغذ شانس قهرمانى داشتم، پس این ادعاى او هم کذب محض و صرفا جهت منحرف کردن افکار عمومی است.
نکته جالب این که پهلوان‌زاده پس از اتمام بازی‌ها در حضور سرداور و چندین بازیکن در صفحه عمومی کنفرانس آنلاین بازی‌ها به اشتباه و تقصیر خود اذعان داشت و همچنین بعد از اتمام بازی من و مصدق‌پور از سرداور خواست که مصدق‌پور را برای تکرار بازی مجاب کند. که به هر دلیل این اتفاق شکل نگرفت.
ضمنا سرداور بازی‌ها، آقای عرفان هاشمی طی تماس تلفنی هم که داشتیم، گفت که پهلوان‌زاده اشتباه خود را پذیرفته و او فیلم اون لحظه را دیده و به نظرش این مداخله عجیب بوده است. البته می‌گفت که نیت پهلوان‌زاده قطع صدا بوده که البته واقعاً صدایی وجود نداشته و اگر هم مداخله‌ای قرار بوده که صورت بگیرد، بدون تایید من غیر قابل پذیرش است.
پس اینکه بعد از چند روز علی‌رغم عذرخواهی و اعتراف به تقصیر، او مطابق رویه معمول خود زیر حرف‌ها و عملکردش هم زده، اینجا ثابت می‌شود.
* نتایج این مسابقه تدارکاتی که با حاشیه‌های دیگری هم همراه بوده است و این حاشیه‌ها روی نتایج بازی‌ها و روحیه بازیکنان و رده‌بندی اثر جدی و مستقیم داشته، چرا باید در این حد رسانه‌ای میشد؟ بهتر نبود فقط به قهرمانی پرهام عزیز اشاره می‌شد؟
تاکید پهلوان‌زاده روی مقام هفتم من در مسابقه آماده سازی درون اردویی که حرف و حدیث زیادی به خود دیده، ناشی از چیست؟ آیا این موضوع انگیزه تخریبی او را در آستانه المپیاد آشکار نمی‌کند؟
ضمن اینکه پیشتر عنوان شد رفتار او مانع از تداوم روند بی شکست ماندن و بازی‌های خوب من بوده‌است.
من بعد از اعتراضم از او پرسیدم که تا چه زمانی به این روال حرکات تخریبی و نگاه حذفی می‌خواهد ادامه بدهد؟ متاسفانه طی سال‌های اخیر طی چندین مرحله با تنظیم آیین‌نامه‌های جهت‌دار قهرمانی کشور و همچنین وتوی کمیته فنی در خصوص انتخابم، من را با اغراض شخصی به چالش و حاشیه کشیده‌اند. پهلوان‌زاده بگوید تا چه زمانی جبهه سازی و بایکوت و تخریب باید ادامه داشته باشد؟
* او عنوان کرده که قائم مقامی گفته کامپیوتر بلد نیست. دلیل حضور او در فدراسیون با توجه به این که من آشنایی با این سیستم حضور در مسابقه نداشتم، کمک به من برای اتصال به شبکه با دو دوربین و استفاده از سیستم زوم با استفاده از فیلترشکن بوده است. از این بابت چند بار از پهلوان‌زاده تشکر کردم، ولی اظهار خلاف واقع و ادبیات نامناسبش در مصاحبه مقوله‌ای است که مشخصاً جنبه تخریبی دارد و من ورود به این سطح ادبیات را برای خود صحیح و شایسته نمی‌دانم. امیدوارم فعالان و دست اندرکاران شطرنج‌مان با رعایت شأن و جایگاه دیگران در صدد تاثیرگذاری مثبت بدون حاشیه باشند.
به نظر من وقت آن رسیده که او بعد از این همه خسارتی که شطرنج ایران در دوره ریاستش در فدراسیون بابت به حاشیه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی پرداخت، دست از حاشیه‌سازی و گروه سازی و قربانی کردن اخلاق و فرهنگ ورزشی و ارزشی بردارد. پهلوان‌زاده از متخصصان جامعه شطرنج ما است و انتظار می‌رود با تعهد و صداقت بیشتر مانند بسیاری از اوقات بنیانگذار فعالیت‌ها و جریان‌های سازنده در شطرنج کشورمان باشد.
خدا شاهد است که من همیشه سعی کردم کارهای مثبت پهلوان‌زاده را ببینم و پر رنگ جلوه بدهم، ولی واقعا در چند سال اخیر خیلی غیرمنصفانه اذیت شدم. من طی صحبت‌هایی که با نیکو خصال سرپرست داشتم، از او خواهش کردم که حواشی شطرنج ایران را مدیریت کند و او هم توصیه‌های خوبی برای من داشت و از این رو سعی می‌کنم با تمرکز بالاتر مانند قبل از ورود به این دست حواشی اتفاقی یا طراحی شده اجتناب کنم. ما همگی باید به موفقیت شطرنج کشورمان در تمامی بخش‌ها فکر کنیم و اهتمام بورزیم.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار