دهانه‌های زیرین سی ‎و سه پل اصفهان برای تردد مسدود شد

دهانه‌های زیرین سی‌ و سه پل اصفهان که این روزها آب زاینده‌رود در آن جریان دارد مسدود شد و مسوولان شهرداری اصفهان تاکید کردند که تردد و پیاده رفتن داخل رودخانه در زیر این پل تاریخی، ممنوع است.

دهانه‌های زیرین سی‌ و سه پل اصفهان که این روزها آب زاینده‌رود در آن جریان دارد مسدود شد و مسوولان شهرداری اصفهان تاکید کردند که تردد و پیاده رفتن داخل رودخانه در زیر این پل تاریخی، ممنوع است.

چند روز اخیر مطالبی درباره سی‌وسه پل اصفهان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن با اشاره به حادثه‌ای که شامگاه سیزدهم مرداد جاری برای یک نوجوان ۱۲ ساله در محل این پل تاریخی رخ داد و منجر به جان باختن او شد، مباحثی مانند احتمال برق گرفتگی و لیز خوردن در کف پل و رودخانه مطرح شد.
به گفته معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با توجه به مباحث پیش آمده و اهمیت حفظ سلامتی شهروندان، دهانه‌های زیرین سی‌وسه پل در زمان حاضر مسدود شد و از تردد و عبور مردم در عرض رودخانه زاینده‌رود در زیر این پل، جلوگیری می‌شود.
حسین امیری روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پس از اعلام حادثه فوت نوجوان ۱۲ ساله، موضوع در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در نخستین خبری که از این حادثه منتشر شد، بدون هیچگونه مدرکی صحبت از برق‌گرفتگی شده بود درحالیکه این امر نیاز به بررسی کارشناسی دارد.
امیری با اشاره به اینکه تیم‌های کارشناسی از معاونت خدمات شهری و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان محل حادثه را بررسی کردند و هیچ علائمی از کابل یا سیم برق یا تاسیسات رها شده در محل پل و دهانه‌های زیرین آن مشاهده و گزارش نکردند، تصریح کرد: تیمی نیز از شرکت برق اصفهان برای بررسی نشت احتمالی برق به محل سی‌وسه پل اعزام و در گزارش آنها نیز اعلام شد که هیچ نشتی برق در محل وجود ندارد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پروژکتورهای نصب شده در طبقه زیرین سی و سه پل، بالاتر از سطح آب قرار دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به مجموعه حوادث اخیر و اهمیت سلامت شهروندان، اداره کل بازرسی شهرداری اصفهان ماموریت یافت که بطور ویژه این موضوع را بررسی کند.
امیری با اظهار تاسف از حادثه‌ای که برای نوجوان ۱۲ ساله اتفاق افتاد، اضافه کرد: با وجودیکه از قبل نسبت به تردد در دهانه‌های زیرین پل با توجه به جریان داشتن رودخانه زاینده‌رود، تابلوهای هشدار نصب شده بود اما مجدد نسبت به نصب تابلوهای هشدار و موانع بیشتر در ورودی های شمالی و جنوبی دهانه‌های زیرین پل و همچنین استقرار نیروهای شهرداری برای جلوگیری از ورود مردم به عرض رودخانه در زیر پل، اقدام شد.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر جریان برق در دهانه‌های زیرین سی‌وسه پل نیز قطع شد، تصریح کرد: ما منتظر اعلام نظر نهایی اداره کل بازرسی شهرداری اصفهان در این زمینه هستیم و در صورت احراز تخلف احتمالی در این زمینه با خاطیان برخورد جدی خواهد شد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه ورود به دهانه‌های زیرین سی‌وسه پل و عرض رودخانه ممنوع است، گفت: در زمان حاضر رودخانه زاینده‌رود با دبی بالایی جریان دارد و با توجه به جلبک‌های کف پل و رودخانه بطور جدی از مردم می‌خواهیم که از تردد در زیر دهانه‌های سی‌وسه پل و سایر پل‌های اصفهان خودداری کنند.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه سی‌وسه پل حدود ۳۰۰ متر طول دارد، اظهار داشت: بهره‌برداری از این پل بدلیل اینکه از آن بعنوان یک معبر شهری و عمومی استفاده می‌شود در اختیار شهرداری اصفهان است.
شهرام امیری با بیان اینکه میراث فرهنگی مسائلی مانند حفاظت و مرمت این پل تاریخی را به عهده دارد، افزود: نظارت بر تردد بر روی این پل یا دهانه‌های زیرین آن ارتباطی با اداره کل میراث فرهنگی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود با توجه به حوادثی که سال‌های گذشته در محل این پل اتفاق افتاد اداره کل میراث فرهنگی در سال ۹۷ اقدام به نصب حفاظ‌های کابلی در دهانه‌ها و رواق‌های طبقه فوقانی پل با در نظر گرفتن مسائل حفاظتی میراثی و با هزینه سنگین معنوی کرد.
امیری با تاکید بر اینکه سی‌وسه پل یکی از پرترددترین محورهای پیاده رو کلانشهر اصفهان است و شمال و جنوب این شهر را بهم متصل می‌کند، تصریح کرد: با توجه به حجم بالای ترددها از روی این پل، احتمال بروز انواع آسیب‌ها وجود دارد.
وی نیز با تاکید بر اینکه تردد در دهانه‌های زیرین سی و سه پل ممنوع است و خطرهایی مانند لیز خوردن و انتقال بیماری بهمراه دارد از مردم خواست تا با توجه به جاری بودن رودخانه از تردد در زیر پل‌های اصفهان خودداری کنند.
سی‌وسه پل یا پل ' الله وردی خان ' شاهکاری از آثار دوران صفوی و یکی از قدیمی و طولانی‌ترین پل‌های تاریخی زاینده‌رود است که ۴۰۰ سال قبل بر بستر این رودخانه بنا شد.
این پل ۲۹۵ متر درازا و ۱۴ متر پهنا دارد و درازترین پل بر روی زاینده‌رود است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار