سپر فولادی رونق تولید

«رونق تولید» که به‌عنوان نام و شعار سال ۱۳۹۸ تعیین شده است، در گنجینه «اقتصاد مقاومتی» اهمیت ویژه‌ای دارد. رونق تولید به این معناست که منابع مالی، سرمایه‌های عظیم داخلی، نیروی کار، کارگاه‌های کوچک و بزرگ و کارخانه‌های صنعتی با تکیه‌بر منابع سرشار داخلی ازجمله نیروی جوان و متخصص انسانی به‌گونه‌ای مدیریت شوند که جای‌جای میهن پهناور اسلامی صحنه جنب‌وجوش و تولید انواع کالاهای موردنیاز شود.

احمدرضا منزه: رونق تولید نه‌فقط نیازهای فوری را پاسخ می‌دهد، بلکه نقدینگی را در مسیر صحیح خود قرار می‌دهد، اشتغال می‌آفریند، سرمایه‌های بی‌بدیل نیروی انسانی جوان و متخصص کشور را امیدوار و از شغل‌های کاذب و مضر به حال اقتصاد کشور، جلوگیری می‌کند. رونق تولید به رقابت صحیح در عرصه اقتصاد و بالا رفتن کیفیت و در نتیجه کسب جایگاه مناسب و سهم شایسته «کالای ایرانی» در بازارهای منطقه‌ای و جهانی می‌انجامد.

به تعبیر رهبر انقلاب: «اگر تولید شد، آن‌وقت در بخش‌های مختلف تحول ایجاد خواهد شد؛ اگر رونق تولید وجود داشته باشد، هم تاثیر می‌گذارد در اشتغال، هم تاثیر می‌گذارد در کم کردن تورم، هم حتی تاثیر می‌گذارد در وضع توازن بودجه، هم تاثیر می‌گذارد در بالا رفتن ارزش پول ملی.»

بی‌گمان رونق تولید می‌تواند تحریم‌های ظالمانه آمریکا و وابستگانش را بی‌اثر کرده و در نتیجه جنگ تمام‌عیار اقتصادی دشمنان ملت ایران را به شکست بکشاند.

باید توجه داشت، رونق تولید آنگاه به عرصه عمل می‌رسد و نتایج خود را برای عموم مردم به ارمغان می‌آورد که شرط اصلی و نخست آن به‌درستی مورد توجه قرار گیرد. «مدیریت جهادی» شرط اصلی و کلید نهایی در رسیدن اقتصاد کشور به اهداف والا و برنامه‌ریزی شده است.

مطابق گزارش‌ها، پنج مؤلفه شامل «غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار»، «دشواری تامین مالی از طریق بانک‌ها»، «موانع موجود در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب‌وکار در دستگاه‌های اجرایی» و «فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی» مهم‌ترین موانع کسب‌وکار و تولید از دیدگاه فعالان اقتصادی هستند.

با تمام این مشکلات و تشدید تحریم‌ها، شاهد این هستیم که صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه و ذوب‌آهن به‌عنوان صنایع مادر کشور توانسته‌اند طی چند ماه گذشته با موفقیت‌های چشمگیر به دست آمده، گام‌های استواری در جهت رونق تولید بردارند و عزم جدی خود در جهت حرکت به سمت تولید پایدار و با کیفیت را به دنیا نشان دهند.

*حرکت فولاد مبارکه در مسیر خودکفایی کامل

در همین خصوص، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، با اشاره به موفقیت‌های اخیر این شرکت اظهار کرد: با توجه به این‌که فولاد مبارکه به‌طور مستقیم در فهرست تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته است، خوشبختانه در حرکتی پویش‌گونه، همه کارکنان این شرکت، همدل و هم‌قسم شده‌اند تا با اتکا به دانش فنی متخصصان فولاد مبارکه و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و سازندگان داخلی کشور، قطعات و تجهیزات موردنیاز شرکت را بومی‌سازی کنند و در این راستا، حدود 2800 شرکت با فولاد مبارکه همکاری می‌کنند و اقلام موردنیاز خطوط تولید و پشتیبانی را تأمین می‌نمایند. خوشبختانه در پی این اقدامات، تاکنون بیش از چهار هزار و 180 میلیارد تومان بابت تأمین داخلی بسیاری از این اقلام، صرفه‌جویی اقتصادی به بار نشسته است.

او ادامه داد: فولاد مبارکه، حمایت از تولیدکنندگان داخلی را یکی از راهبردهای اصلی مدیریت شرکت می‌داند. به همین منظور، در فراخوانی ملی و با برپایی نمایشگاهی، از تمامی سازندگان و فعالان حوزه صنعت و معدن دعوت کرد تا توانمندی‌های خود را در حوزه ساخت و تولید بروز و ظهور دهند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: بدیهی است با توجه به ظرفیت زیاد معادن کشور و نیاز به توسعه روزافزون صنعت فولاد، توسعه فعالیت‌های حوزه معدن و صنایع معدنی مؤثرترین راه پویایی اقتصاد کشور است. در همین راستا و به‌منظور تأمین حداکثری بازار داخل، طبق برنامه مقرر است در گروه فولاد مبارکه بیش از هشت میلیون و 500 هزار تن فولاد خام تولید شود که در این مسیر راهبردی، سهم فولاد مبارکه پنج میلیون و 600 هزار تن، سهم فولاد هرمزگان یک‌میلیون و 500 هزار تن و سهم مجتمع فولاد سبا هم یک‌میلیون و 420 هزار تن است.

او تصریح کرد: در بخش تولید کلاف گرم مقرر است در فولاد مبارکه پنج میلیون و 100 هزار تن و در مجتمع فولاد سبا نیز یک‌میلیون و 400 هزار تن کلاف گرم تولید شود. ضمن این‌که تولید یک‌میلیون و 586 هزار تن کلاف خام نیز در دستور کار است. به خاطر داشته باشیم یکی از اقدامات بسیار ارزشمندی که بعد از انقلاب در کشور صورت گرفت، توجه به صنایع مادر و احداث کارخانه معظم فولاد مبارکه بوده است.

عظیمیان افزود: با تحقق افزایش ظرفیت‌های فولاد هرمزگان و فولاد سفیددشت، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده است که ظرفیت گروه فولاد مبارکه تا سال 1399 به 12 میلیون و 800 هزار تن افزایش یابد و فولاد مبارکه بتواند همچنان سهم عمده خود در تولید فولاد کشور را حفظ کند.

او ادامه داد: با توجه به نقش و جایگاه فولاد مبارکه در عرصه صنعت کشور، این اطمینان خاطر را به همه هم‌وطنان می‌دهیم که مدیران و کارکنان فولاد مبارکه در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی هم‌قسم و متحدند تا با نقش‌آفرینی در اقتصاد کشور، دِیْن خود را به همه مردم، به‌ویژه ذی‌نفعان شرکت ادا کنند.

عبور از نیم میلیون تن محصول در نورد گرم فولاد مبارکه، تولید بیش از 116 هزار تن محصول در مجتمع فولاد سبا و دست‌یابی به رکورد ماهانه تولید در شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری، تنها بخش کوچکی از موفقیت‌های گروه فولاد مبارکه در جهت تحقق اهداف رونق تولید و کمک به اقتصاد کشور طی چند ماه گذشته است.

*عزم جدی ذوب‌آهن برای تولید محصولات اساسی

منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز در خصوص برنامه‌های این شرکت در راستای تحقق اهداف رونق تولید گفت: بخش‌های مختلف خط تولید این شرکت طی سال‌های گذشته نوسازی شده و تغییرات اساسی یافته است و لذا به لحاظ تکنولوژیک و فنی در شرایط بسیار خوبی است.

او به تولید H300 یا تیرآهن بال‌پهن 300 میلی‌متری به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک ذوب‌آهن در سال گذشته اشاره و آن را موفقیتی بزرگ برای این شرکت دانست و اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان سال گذشته نهضتی را برای تولید محصولاتی که دیگر شرکت‌ها قادر به تولید آن نیستند و ذوب‌آهن امکان طراحی و تولید آن را دارد، آغاز کرده است که دستاوردهای خوبی به همراه داشت و امیدواریم در سال جاری نیز که به‌عنوان رونق تولید نام‌گذاری شده است، بهترین عملکرد را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن، نام‌گذاری سال 1398 با عنوان رونق تولید را بسیار تعیین‌کننده دانست و تصریح کرد: امیدواریم دست‌اندرکارانی که باید مشکل مزمن ذوب‌آهن را در تامین سنگ‌آهن حل کنند، از نام امسال که رونق تولید است، انگیزه بگیرند تا این مشکل حل شود.

او برنامه اصلی این شرکت برای سال 1398 را تولید 3 میلیون و 70 هزار تن چدن ذکر کرد و گفت: امیدواریم با راه‌اندازی کوره بلند شماره یک، در شش‌ماهه دوم و همچنین با همکاری وزارت صمت و ایمیدرو، بتوانیم این برنامه را محقق کنیم.

یزدی‌زاده افزود: به لحاظ تنوع تولید نیز تولید انواع محصولات از جمله ریل‌های موردنیاز مترو و تکمیل سبد تیرآهن‌های بال‌پهن را مدنظر داریم که اگر این سبد کامل شود و پایداری در بازار حاصل شود، این محصول جایگزین تیرورق می‌شود. این امر، توسعه صنعت ساختمان را در پی دارد و مزایای مختلف از جمله افزایش ضریب ایمنی، کاهش هزینه‌ها و سرعت اجرا را شامل می‌شود.

او گفت: در سال رونق تولید، باید هر کس مسئولیت خود را در این راستا انجام دهد و ذوب‌آهن نیز با تلاش لازم، نقش خود در رونق تولید را ایفا می‌کند.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن افزود: تولید محصول استراتژیک ریل با ارزش‌افزوده بالا در ایران که در گذشته آرزویی بیش نبود، در دوران تحریم به همت پولادمردان ذوب‌آهن اصفهان به ثمر نشست، طرح تزریق پودر زغال به کوره بلند (PCI) که هم‌اکنون مراحل پایانی را سپری می‌کند، ریومپینگ ایستگاه هفت ریخته‌گری بدون حضور کارشناسان خارجی، افزایش آمار صادرات محصولات، رکوردهای مستمر تولید و ... دستاوردهای بسیار بزرگی است که در دوران تحریم در کارنامه پرافتخار ذوب‌آهن اصفهان ثبت شد و میراثی ماندگار برای آیندگان به شمار می‌رود.

او گفت: حدود چهل سال است که با تحریم‌های ظالمانه غرب مواجه هستیم، شدت آن طی این سالیان متفاوت بوده است. در این دوران سخت که فشارهای اقتصادی بسیاری، بخش‌های گوناگون کشور از جمله صنعت فولاد را تحت تاثیر قرار داده بود، ذوب‌آهن اصفهان با همت و تلاش شبانه‌روزی کارکنان و سایر مجموعه‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند، همچون گذشته طرح‌ها و پروژه‌های ملی بسیاری را به بهره‌برداری رساند و تلخی تحریم‌ها را به شیرینی ایستادگی تبدیل کرد.

دستیابی به چندین رکورد جدید تولید ماهانه از دستاوردهای ذوب‌آهن اصفهان در طی چند ماه گذشته به‌حساب می‌آید.

با این تفاسیر و در مجموع می‌توان این‌گونه برداشت کرد که با وجود تمامی مشکلات و موانع موجود بر سر راه رونق تولید، اما بسیاری از صنایع همچنان با قدرت و جدیت در حال انجام رسالت‌های خود در راستای رشد و توسعه اقتصادی کشور هستند و با ایستادگی مردانه‌ در مقابل مشکلات، فعالیت دارند اما این انتظار وجود دارد که در این شرایط سخت و درحالی‌که جامعه صنعت و تولید به‌عنوان رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی در حال مقاومت جانانه هستند، مسئولان نیز با قدرت، جدیت و برنامه‌ریزی مناسب به‌صورت عملیاتی‌تر وارد عرصه شوند و به حمایت همه‌جانبه از صنعت و تولید بپردازند تا شاهد رشد و توسعه تولید در تمامی بخش‌ها و به‌خصوص در صنایع استراتژیکی همچون فولاد باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار