صرفه‌جویی سالانه 35 میلیون دلار با احیای کاتالیست‌ها در داخل کشور

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این شرکت اولین و بزرگ‌ترین واحد کشور در زمینه تولید الکیل بنزن خطی (LAB)، نرمال پارافین و الکیلات سنگین (HAB) است، گفت: روند تولید در این مجموعه طی سال‌های گذشته با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است، به‌طوری‌که امروز با ۴۰ درصد بیشتر از ظرفیت تولیدی خود مشغول به کار هستیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این شرکت اولین و بزرگ‌ترین واحد کشور در زمینه تولید الکیل بنزن خطی (LAB)، نرمال پارافین و الکیلات سنگین (HAB) است، گفت: روند تولید در این مجموعه طی سال‌های گذشته با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است، به‌طوری‌که امروز با ۴۰ درصد بیشتر از ظرفیت تولیدی خود مشغول به کار هستیم. مهندسان جوان با تغییراتی که در فرآیند تولید انجام داده‌اند باعث شده تا از برنامه پیش‌بینی شده تولید خود نیز ۵ تا ۷ درصد جلوتر برویم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته ۱۱۵ هزار تن الکیل بنزن خطی، 165 هزار تن نرمال پارافین و پنج هزار الکیلات سنگین در سال جاری تولید شده است.

امیر رحیمی با بیان اینکه تاکنون تحریم‌ها در میزان تولید تاثیری نداشته است، تصریح کرد: در حال حاضر محصولات نرمال پارافین و الکیل بنزن خطی به کشورهای چین، هند و ترکیه و کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود. در حال حاضر با تمرکز به مشتریان فعلی سعی می‌کنیم که سهم صادرات را ارتقا بدهیم و درعین‌حال بیشتر از آن‌که به فکر جذب مشتریان خارجی جدید باشیم تلاش می‌کنیم تا مشتریان فعلی را حفظ کنیم. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری صادرات این مجموعه به ۸۵ هزار تن برسد که تاکنون ۳۵ هزار تن صادرات به دیگر کشورها انجام گرفته است.

او خاطرنشان کرد: به منظور کاهش خام فروشی و نوسازی در تجهیزات یک طرح توسعه به منظور تکمیل زنجیره ارزش عرضه محصولات اصلی و فرعی در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است و بر همین اساس قراردادی به منظور طراحی مفهومی یک پارک شیمیایی با یکی از دانشگاه‌های استان اصفهان منعقد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران ادامه داد: یک طرح‌ توسعه دیگری را به منظور کاهش مصرف انرژی پیش‌بینی کرده‌ایم که این طرح در قالب یک قرارداد با یکی از دانشگاه‌های مطرح استان اصفهان با هدف کاهش بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف انرژی مجموعه خواهد بود.

او اذعان کرد: ظرف پنج سال گذشته به دنبال احیای کاتالیست‌های مصرفی خود بوده‌ایم و طی دو ماه آینده خبر خوبی در این رابطه اعلام می‌کنیم. احیای این کاتالیست‌ها، می‌تواند صنایع شیمیایی ایران را از واردات 35 میلیون دلاری در سال بی‌نیاز کند.

رحیمی بیان کرد: در حوزه ورود مجدد این واحد تولیدی به برش‌هایی که ظرفیت‌های آن در شرکت وجود دارد، مذاکراتی در این خصوص در حال انجام است که در این راستا چند نمونه اولیه نفت تهیه شده است؛ در حال بررسی این موارد هستیم و در شش‌ماهه دوم سال مالی فعالیت خود را در این بخش آغاز می‌کنیم.

او اظهار کرد: نتیجه گزارش شش‌ماهه حسابرسی شرکت تا چند روز آینده منتشر خواهد شد. در حال حاضر بدهی وصول نشده سال‌های گذشته این شرکت 45 میلیون دلار است و این میزان را به‌عنوان ذخیره محسوب کرده‌ایم تا درصورتی‌که جواب اقدامات حقوقی مثبت باشد به‌صورت درآمد خالص شناسایی خواهد شد.

رحیمی ضمن تاکید بر ضرورت حفاظت ویژه از بخش اسیدی این واحد صنعتی گفت: در حوزه ولو‌های مورد استفاده در واحد اسیدی از دوره مدیریت قبلی کار تعمیر این ولو‌ها آغاز شده بود و با تلاش و همت واحد‌های فنی و پشتیبانی تعداد زیادی از ولو‌های مصرف شده‌ای که کاملا از رده خارج شده بود بازسازی شد.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، اعضای هیئت‌مدیره این شرکت برای حفظ و توسعه مزیت رقابتی به منظور گسترش بازار داخل و خارج و افزایش سر و باقی ماندن در فضای پیچیده‌ای رقابت سعی و تلاش می‌کنند این شرکت را به سوی سازمان دانایی محور و دانش‌بنیان هدایت کنند.

رحیمی در خصوص ارتباط شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با پالایشگاه نفت اصفهان گفت: ماده اولیه اصلی موردنیاز شرکت، نفت سفید است که با توجه به مجاورت پالایشگاه نفت اصفهان و شرکت صنایع شیمیایی ایران، مواد اولیه به‌صورت انحصاری از پالایشگاه اصفهان تامین می‌شود، مجاورت تامین‌کننده باعث ایجاد مزیت در مورد هزینه‌های انتقال و حمل‌ونقل شده است.

او خاطرنشان کرد: اکنون در شرکت 530 نفر مشغول به فعالیت هستند و طی ماه آینده نیز حدود 40 نفر از جوانان متخصص استخدام خواهند شد. در فرایند جذب نیرو از آزمون‌های استاندارد روانشناسی و طب صنعتی برای شناسایی افراد مستعد استفاده شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار