عملیات مرمت حمام تاریخی شیخ‌بهایی اصفهان آغاز شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان از آغاز عملیات مرمت بخش بانوان و استحکام‌بخشی دیواره‌های بخش شمالی حمام تاریخی شیخ‌بهایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، فریدون اله یاری اظهار کرد: با عنایت به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده مرحله دیگری از عملیات مرمت حمام تاریخی منسوب به شیخ بهائی اصفهان آغاز شد.

وی گفت: با توجه به مرمت‌های صورت گرفته در سال های ۱۳۸۵، ۱۳۸۷، ۱۳۸۹ و همچنین ۱۳۹۴ در بخش های مختلف این حمام تاریخی، در سال جاری نیز با تامین اعتبار لازم با مبلغی در حدود یک‌میلیارد ریال کار مرمت بخش دیگری از این حمام تاریخی، به مدت سه ماه با نظارت کارشناسان دفتر فنی اداره کل آغاز شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در رابطه با ویژگی های طرح مرمت حمام شیخ بهایی در سال ۱۳۹۸ تصریح کرد: این طرح شامل اجرای عملیات پاک‌سازی و سبک‌سازی در بخش سربینه حمام بانوان بوده و همچنین تلاش شده تا رطوبتی که به صورت صعودی در ضلع شمالی حمام از سرویسهای بهداشتی همسایه های مجاور حمام به دیواره های شمالی حمام نشت یافته دفع شود.

اله یاری گفت: در این عملیات تلاش شده است تا کاشی های ازاره های این بخش از حمام نیز که دچار آسیب شده است، بازسازی شود.

وی در رابطه با برخی کشفیات در جریان عملیات مرمت حمام شیخ بهائی اظهار کرد: با عنایت به اینکه حمام شیخ بهایی از آن دسته حمام‌هایی بوده که از دوران صفوی تا حدود سه دهه قبل فعال بوده، لذا در این ایام طولانی، الحاقات بسیار زیادی به این حمام افزوده شده، به گونه ایی که برخی بخشهای این حمام کاملا از ساختار اصلی خود خارج شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: در عملیات مرمت اخیر و به ویژه در بخش بانوان حمام شیخ بهایی مرمتگران توانستند بخشهایی از راه آبه های حمام را که متعلق به عصر صفوی بوده و پس از آن روی آنها پوشانده شده بود را کشف کنند، همچنین در طی حفاریهای اخیر مرمتگران، تکه های متعدد سفال و کاشی های الوان که به احتمال زیاد متعلق به دوران صفوی و پس از آن است نیز بدست آمده است که برای بررسی بیشتر در اختیار باستان شناسان قرار می گیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار