آمادگی نسبی کشور برای مقابله با حوادث

تمرین کامل طرح اضطراری ایمنی با رویکرد حفظ و ارتقای آمادگی سازمان‌ها در مواجهه با حوادث در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان برگزار شد

تمرین دوسالانه طرح اضطراری ایمنی فرودگاهی اصفهان با هدف آمادگی تیم‌های امدادی در کنترل به‌موقع سوانح هوایی با حضور اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، اعضای مدیریت بحران استان و نمایندگان هواپیمایی کشوری در محل فرودگاه شهید بهشتی اصفهان انجام شد که عملیات امداد و نجات، اطفای حریق و انتقال مصدومان از برنامه‌های این مانور بود. در این مانور مراحل فرماندهی صحنه سانحه، ارتباطات در مدیریت بحران و هماهنگی تیم‌های واکنش سریع تمرین شد که با پشتیبانی 220 نفر عوامل امدادی، 34 دستگاه آمبولانس، خودروی نجات و اطفائیه و یک فروند بالگرد امدادی مطابق با استانداردهای جهانی و سناریوی عملیاتی همراه بود.

در ادامه مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان از برگزاری موفق تمرین کامل طرح اضطراری با رویکرد حفظ و ارتقای آمادگی سازمان‌ها در مواجه با حوادث در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان خبر داد و در تشریح جزئیات این طرح گفت: تمرین کامل طرح اضطراری امسال در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان علاوه بر دنبال کردن اهدافی از ارزیابی توان عملیاتی سازمان‌ها در زمان بروز سوانح هوایی و نحوه ارتباطات، فرماندهی و هماهنگی در مدیریت بحران‌های مذکور، اهدافی نظیر آشنایی سازمان‌های مربوطه در هنگام بحران با مناطق عملیات پروازی و نحوه دسترسی به این مناطق را نیز به دنبال داشته که به همین منظور سناریوی انفجار و آتش‌سوزی در اثر برخورد هواپیمای مسافربری در حال خوش و خودروی حامل سوخت در انتهای باند پروازی فرودگاه و در مکان جدید طراحی شد. حسن امجدی در رابطه با ظرفیت‌های استفاده شده در این تمرین گفت: مانور کامل طرح اضطراری با حضور ۲۸۰ نیروی امداد و نجات و همچنین ۵۶ خودرو از حوزه‌های ایمنی و امنیتی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان و سازمان‌های عملیاتی و امدادی استان در مدت‌زمان ۷۵ دقیقه برگزار شد که در این تمرین از خودروهای آتش‌نشانی به روز شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ازجمله خودروهای روزنباور، خودروی امداد و نجات فرودگاهی استفاده شد. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان در زمینه نحوه ارزیابی اجرای این مانور گفت: تمامی مراحل تمرین توسط ارزیابان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری با استفاده از چک‌لیست‌های بین‌المللی بررسی و در جلسه توجیهی نقاط قوت و ضعف تمرین ارزیابی خواهد شد. این تمرین با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیر ایمنی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مدیرکل پدافند غیرعامل استان، معاون دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری، فرماندهان و مسئولان پایگاه هوایی شهید بابایی، فرماندهان یگان حفاظت هواپیمای فرودگاه، پلیس فرودگاه مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، جمعیت هلال‌احمر استان، پزشکی قانونی، آرامستان شهر اصفهان، برگزار شد.

درخشش امدادرسانی اصفهان در حادثه سیل

در حاشیه برگزاری این مانور، رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به آمادگی کشور برای حوادثی مانند سقوط هواپیما اظهار داشت: همه فرودگاه‌های کشور به صورت دوسالانه و گاه در مدت‌های کوتاه‌تر 6 ماهه مانور را برگزار می‌کنند.

اسماعیل نجار افزود: شاهد بودیم تمام عوامل اجرایی در فرودگاه و استان به کار گرفته شدند و فرماندهی واحد تبلور داشت و مسئولان دستگاه‌های مختلفی ازجمله دستگاه قضایی، پزشکی قانونی، هلال‌احمر، نیروی انتظامی و سپاه نیز برای حفاظت در مانور دیده شدند. رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه به دلیل تجارب ارزشمند گذشته و برگزاری مانورهای گوناگون، آمادگی نسبی در کشور برای مقابله با حوادث احتمالی وجود دارد، گفت: این مانور برای داخل فرودگاه بود و ضمن اینکه امیدواریم حوادثی را شاهد نباشیم، اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد طبیعی است که با این مانورها آمادگی بیشتر، هماهنگی بهتر و منسجم‌تر و خسارت به شدت کاهش می‌یابد. او تصریح کرد: چند سال‌ گذشته در نقاط مختلفی از کشور از جمله محدوده فضای شیشه مینا، چهارمحال و بختیاری و کوه‌های دنا حادثه سقوط هواپیما را داشتیم که با همه مشکلاتی که در دنا به خاطر برف و سرما وجود داشت، عملیات بسیار سختی برای منتقل کردن اجساد به پایین رقم خورد. با توجه به این آمادگی اگر حادثه‌ای برای هواپیما، بویژه در محدوده فرودگاهی پیش آید، بسیار خوب عمل می‌شود. او با اشاره به عملکرد استان اصفهان به عنوان استان معین در حوادث اظهار کرد: فروردین‌ماه سال جاری به دلیل وقوع سیل در استان‌های شمالی تا جنوبی، اصفهان هم در زمان مقابله خیلی خوب درخشید و در سیلاب خوزستان بسیار خوب عمل کرده و هم در حال حاضر با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دیگر دستگاه‌های اجرایی در زمینه سازندگی به فعالیت مشغول است. رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: هم‌زمان 25 استان کشور در ابتدای امسال درگیر سیل شدند ولی در 3 استان، حادثه سخت و مشقت‌بار بود و خسارات زیادی را به بار آورد ولی ورودی‌های آب به رودخانه‌ها و دریاها انتقال یافت و سدها کنترل شدند، بنابراین مازندران، خوزستان و لرستان خسارت بیشتری نسبت به بقیه استان‌ها دیدند و حضور استان‌های معین ضروری بود هرچند استان اصفهان خودش با این موضوع درگیر بود ولی با سرعت عمل قابل‌توجه در مدیریت این وضعیت عمل کرد. او در مورد ارتقای وضعیت استان‌ها برای آمادگی در برابر حوادث اظهار داشت: طرح جامع خطرپذیری سیلاب برای همه مناطق به استان‌های کشور ابلاغ‌شده اما با توجه به مباحث و مشکلات مالی، کمتر موردتوجه قرار گرفته است. درصورتی‌که این طرح توسط استان‌ها و با کمک دولت اجرایی و عملیاتی شود بسیاری از مشکلات و معضلات ما در مورد سیلاب برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به‌منظور حضور در مانور اضطراری امداد و نجات در فرودگاه اصفهان و شرکت در شورای هماهنگی مدیریت بحران به استان اصفهان سفر کرده بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار