برجام زیست محیطی اصفهان

روز گذشته در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر پنجم اصفهان، سند اقدام مشترک فعالیت‌های زیست‌محیطی بین شورای شهر، شهرداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان امضا شد.

به گزارش ایمنا، سند اقدام مشترک فعالیت‌های زیست‌محیطی بین شورای شهر، شهرداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با حضور قدرت‌ا... نوروزی شهردار اصفهان، ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در قالب طرح دو فوریتی مطرح و با کسب ۱۲ رأی امضا شد. این سند به دنبال تشکیل کمیته تخصصی آب در زیرمجموعه کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان و با پیگیری‌های کوروش محمدی رئیس این کمیسیون تنظیم و به امضا رسید.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در این بخش امضای این سند مشترک را نتیجه تعامل بین شورای شهر، شهرداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان دانست و اظهار کرد: با تشکیل کمیته آب زیرمجموعه کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست خواستار حضور نمایندگانی از سازمان‌های مربوطه بودیم که درنهایت شاهد حضور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در این کمیته و میزان توجه و همکاری وی در این حوزه بودیم. او ایجاد همبستگی و هارمونی بین اقدامات سازمان محیط‌زیست و شهرداری اصفهان را از اهداف تدوین این سند اعلام کرد و گفت: با این اقدام روند نظارت شورای شهر نیز قالب جدیدی به خود می‌گیرد. او با بیان اینکه در این سند حق همبستگی و نگاه حقوق بشری برای شهروندان در حوزه‌های زیست سالم موردتوجه قرار گرفته است، ادامه داد: در این تفاهم‌نامه اقداماتی که شهرداری انجام داده، هزینه کرده و جایی دیده نشده است موردتوجه قرار گرفته و همچنین حوزه نظارتی محیط‌زیست را در چارچوب همکاری و تعامل مشترک دیده‌ایم. محمدی اضافه کرد: همه ارکان این سند برای همه لازم‌الاجرا است و هرگونه کم‌کاری در این زمینه موردبررسی قرار خواهد گرفت. این سند در افزایش مسئولیت اجتماعی شهروندان نسبت به مسائل محیط‌زیستی تأثیرگذار خواهد بود.

مشکلات زاینده‌رود با عصای جادویی حل نمی‌شود

در این جلسه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان اظهار کرد: حفظ محیط‌زیست عین توسعه پایدار است و همه باید به آن توجه داشته باشند. ایرج حشمتی با بیان اینکه در استان اصفهان ۱۰ هزار صنعت وجود دارد، افزود: جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است و این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده دارد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه شهردار اصفهان همواره دغدغه‌های زیست‌محیطی را مطرح کرده‌ است، ادامه داد: مهم‌ترین این دغدغه‌ها، تحقق شهر خورشیدی است که این امر بسیار ضروری است و جای خرسندی دارد که مدیریت شهری در این زمینه پیشگام شده است. او همچنین در مورد فعالیت تشکل‌های زیست‌محیطی در استان اصفهان اظهار کرد: ما خوشحال می‌شویم که مورد نظارت و نقد این تشکل‌ها باشیم، اما باید در بخش‌هایی نیز نسبت به اقدامات با هدف سیاه‌نمایی‌ توجه داشته و هوشیار باشیم. حشمتی اضافه کرد: برای مدیریت نظارت و کنترل از سوی تشکل‌ها دوره‌های آموزشی را در دستور کار داریم. او با بیان اینکه این تفاهم‌نامه آغازی برای اجرای برنامه‌‌های عملی بین شهرداری، شورای شهر و حفاظت محیط‌زیست اصفهان خواهد بود، اظهار امیدواری کرد که با همکاری شورای شهر و شهرداری اصفهان بتوان کیفیت زندگی را برای شهروندان اصفهان ارتقا داد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در ادامه به فعالیت ۲۷ ساله خود در سازمان محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی اصفهان را استانی برخوردار می‌دانستم و از زمانی که به عنوان مدیرکل محیط‌زیست این استان منصوب شدم شرایط واقعی اصفهان را درک کردم. او با بیان اینکه ۱۰ هزار صنعت یک‌شبه در اصفهان ایجاد نشده است، تصریح کرد: برای مدیریت و پایش و نظارت این صنایع تنها ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار داریم و در واقع برای هر صنعت ۲۵ هزار تومان اختصاص یافته است. حشمتی با بیان اینکه از ۱۸ میلیارد تومان اعتبار محیط‌زیست ۱۱ میلیارد تومان متعلق به حقوق کارکنان است، تصریح کرد: کمبود بودجه در این بخش ملموس است و البته در کل کشور این مشکل وجود دارد. او تصریح کرد: باید توجه داشت که با عصای جادویی نمی‌توان مشکلات زاینده‌رود را حل کرد و با توجه به اعتبارات موجود نمی‌توانیم نگاه بلندمدت داشته باشیم او با بیان اینکه میلیاردها تومان از عوارض آلایندگی صنایع به حساب شهرداری‌های شهرستان‌های استان واریز می‌شود، ادامه داد: ما نمی‌گوییم که این اعتبار را به ما بدهند بلکه انتظار داریم که شهرداری‌ها حس تعلق محیط‌زیستی را در شهروندان ایجاد کنند. حشمتی با بیان اینکه در استان اصفهان به صورت جزیره‌ای به دنبال حل مشکلات هستند، اضافه کرد: این رویکرد باید تغییر کند، اصفهان مانند پدر پولداری است که برای خود هزینه نمی‌کند اما حاضر است به همسایگان کمک کند. او با بیان اینکه من به مردم اصفهان خیانت نمی‌کنم، تصریح کرد: اما با اعتبارات و امکانات موجود هم نمی‌توان خدمت کرد.

برای مشاهده سند زیست محیطی اصفهان کلیک کنید
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار