توهین؛ جرم نخست استان

بی‌اطلاعی از مجازات توهین و کاهش آستانه تحمل مردم موجب افزایش شکایت در مورد توهین شده است

شیوع رفتارهای نابهنجار نظیر توهین و خشم در جامعه با تقویت مهارت تاب‌آوری و صبر قابل‌کنترل بوده و از حجم بالای ورود پرونده‌های قضایی به محاکم جلوگیری می‌کند. به‌طورمعمول بسترهای اجتماعی، اقتصادی و انسانی موجود در جهان پیرامون ما همیشه آن‌گونه که می‌خواهیم فراهم نیست و نا ملایمت‌ها و رنجش خاطر در پی دارد؛ بنابراین افرادی در این بستر و در روابط بین فردی، اجتماعی و اقتصادی می‌توانند مانا و پایا باشند و نشاط درونی را تجربه کنند که مؤلفه صبر، تاب‌آوری و آستانه تحمل بالاتری دارند.

به گزارش ایرنا، آستانه تحمل و تاب‌آوری جامعه در برابر مسائل و مشکلات مختلف بسیار کاهش‌یافته و به مرحله آسیب‌پذیری شدید رسیده است. صبر را می‌توان با مفاهیمی همچون آستانه تحمل، بردباری و ظرفیت تاب‌آوری در رفتارشناسی نوین معنا کرد که این مفاهیم از دیدگاه روانشناسی برای به زیستی و زندگی بهتر افراد توصیه می‌شود. فرد شکیبا و صبور می‌تواند نقش‌های خود را به نحو مؤثرتری ایفا کند و برخلاف تصور که صبر ماهیت بین فردی دارد، باید تأکید کرد که افراد صبور، بخشنده و دارای روحیه بخشش گری، پیش از هر چیز موضوعات را در دریچه روانی خود پالایش می‌کنند و پالایشگاهی را می‌سازند که می‌تواند فوران، طغیان و طوفان‌های ناشی از رفتارهای ناخوشایند، پژمردگی‌ها و افسردگی‌ها، ناکامی‌ها و زمینه‌های منفی را خنثی کند. بخشش و گذشتن از اشتباهات دیگران و تاب‌آوری و تحمل می‌تواند زمینه‌ساز نشاط درونی و رضایت قلبی در افراد شود و در وهله نخست بهبود روانی فرد را به وجود آورد که در گام بعدی باعث بخشش و آرام بخشی دیگران نیز می‌شود. گذشتن از اشتباهات دیگران می‌توان به افراد، فرصت دوباره برای اصلاح رفتار و تربیت از طریق مهربانی، عفو و گذشت ایجاد کرد، صبر در جامعه ما از جنبه‌های اجتماعی بیشتر موردتوجه قرارگرفته اما مفاهیم متعددی دارد به طور مثال حتی خود فرد نسبت به خود هم می‌تواند صبوری کند و نسبت به فعالیت‌ها و اقدامات خود نیز صبر و شکیبایی داشته باشد. صبر و بردباری مهارتی است که باید در بین افراد تقویت شود و این رفتار به‌راحتی محقق شدنی نیست و باید تمرین کرد که ثمره‌های زیاد این تمرین موجب کاهش ناهنجاری‌هایی مثل توهین و خشم و عصبانیت می‌شود. توهین، عبارت است از رفتاری اعم از گفته یا نوشته یا هر فعلی که با توجه به شخصیت مخاطب آن، توهین باعث سلب و هتک حیثیت و حرمت شخص به‌طورمعمول شود؛ اعم از اینکه توهین گفته‌شده منتسب به مخاطب باشد یا نباشد.

توهین یکی از پنج جرم نخست کشور

سنگاپور که از سخت‌گیرترین کشورها در بحث عناوین مجرمانه است، ۶۸۰ عنوان مجرمانه دارد و در معدود کشورهایی نیز ۶۰۰ تا ۹۰۰ عنوان مجرمانه وجود دارد؛ این در حالی است که یک هزار و ۹۸۰ عنوان مجرمانه از قوانین ایران، استخراج شده است. به گفته مسئولان قضایی کشور پنج عنوان اتهام شامل سرقت مستوجب تعزیر، ضرب‌وجرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی و تهدید، بیشترین پرونده‌های قضایی کشور است.

فحاشی، مصداق بارز توهین

مصداق بارز توهین، فحاشی به شخص به طور لفظی است بااین‌حال، ممکن است شخصی به طور کتبی به دیگری الفاظی رکیک را نسبت داده باشد که البته این امر به اثبات جرم توهین بیش‌ازپیش کمک خواهد کرد. رفتار توهین‌آمیز حتی ممکن است به شکل یک فعل باشد، به طور مثال شخصی با ادا درآوردن و نشان دادن رفتارهایی از خود؛ در عمل به شخص دیگری توهین کند.

توهین، مصداقی از جرم مطلق است که نیازی به نتیجه مجرمانه ندارد و صرف اظهار الفاظ یا اعمال توهین‌آمیز منجر به وقوع چنین جرمی خواهد شد؛ اعم از اینکه واقعی حیثیت مخاطب، لکه‌دار شده یا نشده باشد. در مقابل، بسیاری از جرائم محقق نمی‌شود؛ مگر اینکه قانونا نتیجه‌ای از آن جرم حاصل شده باشد؛ به‌عنوان‌مثال جرم قتل نمونه بارز جرائم مقید است یعنی جرم قتل عمدی مقید به نتیجه مجرمانه مرگ قربانی جرم است. حال، به نمونه‌ای اشاره می‌شود مبنی بر اینکه در یک پرونده، شخصی از شخص دیگر به دلیل توهین در دادسرای عمومی و انقلاب حوزه ارتکابی جرم شکایت کرده است و با استناد به قانون مجازات اسلامی تقاضای صدور حکم به محکومیت کیفری مشتکی‌عنه را به اتهام توهین و استفاده از الفاظ رکیک دارد؛ مراحل قضایی بدین شرح است.

توهین جزو بیشترین پرونده قضایی استان اصفهان

دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان در مورد اتهامات مهم استان در سال جاری گفت: سه اتهام نخست استان دربرگیرنده توهین، دزدی و ایراد آسیب در تصادفات گزارش‌شده است. به گفته علی اصفهانی بی‌اطلاعی از عاقبت و مجازات توهین و کاهش آستانه تحمل مردم موجب افزایش شکایت در مورد توهین شده که چنین وضعیتی زیبنده جامعه ما و استان اصفهان نیست. او ادامه داد: صبر و گذشت و تحمل رفتارهای غلط دیگران در کاهش این دسته از پرونده‌های قضایی نقش مؤثری دارد که برای آن باید فعالیت فرهنگی و ترویج آموزه‌های دینی صورت بگیرد. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر صبر و گذشت از همدیگر در جامعه ترویج پیدا کند بسیاری از مشکلات اجتماعی و شکایت‌ها کاهش می‌یابد و افراد با کوچک‌ترین اختلاف به دستگاه قضایی مراجعه نخواهند کرد.

مردم به فراگیری مهارت‌های زندگی نیازمند هستند

رئیس انجمن روانشناسان مثبت‌گرا گفت: مردم به فراگیری مهارت‌های زندگی ازجمله صبر و تاب‌آوری در برابر دیگران نیازمند هستند. علیرضا معماریان با بیان اینکه آموزش چنین مهارت‌هایی دغدغه‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد، افزود: برای آموزش صبر و گذشت در جامعه باید کلیه افراد بویژه کودکان و نوجوانان در غالب بازی و برنامه‌های آموزشی این مهارت‌ها را فراگیرند. رئیس انجمن روانشناسان مثبت‌گرا ایران ادامه داد: تابستان و اوقات فراغت فرصت خوبی برای آموزش این مهارت‌های مهم زندگی است که اگر جوانان و نوجوانان این‌چنین آموزه‌هایی را فراگیرند اقدامات مؤثری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش پرونده‌های قضایی در آینده خواهد بود. او با اشاره به اینکه خوش‌ذوقی مربیان و مسئولان نهادهای فرهنگی برای آموزش مهارت‌های زندگی مهم است، در غالب بازی و فعالیت‌های گروهی باید این آموزه‌ها آموزش داده شود. به اعتقاد این استاد روانشناس باید فرهنگ مذاکره و تحمل تفکرهای مخالف و اشتباهات دیگران در جامعه نهادینه شود تا اینکه در برابر کوچک‌ترین اشتباه دیگران موضع نشان داده نشود و اگر کسی اشتباهی را مرتکب شد با توهین و رفتار خشن پاسخ ندهیم. او اضافه کرد: جنبه دیگر این موضوع تحمل توهین و رفتار توهین‌آمیز دیگران است که نباید منجر به شکایت و بازخورد منفی و متقابل بشود.

آرامش و امید در جامعه ناهنجاری‌ها را کاهش می‌دهد

استاد جامعه‌شناس دانشگاه علمی و کاربردی اصفهان به‌ضرورت امید و آرامش در جامعه اشاره کرد و گفت: آرامش و امید در جامعه ناهنجاری‌ها را کاهش می‌دهد. به گفته علی رحمانی اگر محیط جامعه پر از ناامیدی و نارضایتی بشود و آرامش مردم تحت تأثیر قرار گیرد به طور مطمئن ناهنجاری‌ها نیز گسترش می‌یابد و با کاهش آستانه تحمل مردم توهین و خشم و عصبانیت صورت می‌گیرد. او ادامه داد: باید اخبار منفی در جامعه کاهش یابد و امید و نشاط در بین مردم گسترش پیدا کند تا اینکه با آرامش در زندگی ناهنجاری‌ها و توهین و عصبانیت‌ها و رفتارهای بعدی کاهش یابد. استاد جامعه‌شناس دانشگاه آموزش مهارت‌های زندگی و تحمل رفتارهای غلط دیگران را مهم بیان کرد و گفت: با اصلاح رفتارهای اجتماعی به‌واسطه فعالیت‌های رسانه ملی و همچنین فعالیت‌های آموزشی این مؤلفه را می‌توان آموزش داد. او اظهار داشت: ترویج فرهنگ‌های صحیح اجتماعی مانند صبر و گذشت با آموزه‌های دینی آمیخته است و باید این فرهنگ‌های اسلامی توسط متولیان و روحانیون برای مردم تبیین و از طرف دیگر مسئولان نیز به نیازهای مردم پاسخ دهند. او اضافه کرد: تعریف مشخص از شادی و نشاط در جامعه به ایجاد آرامش و نشاط اجتماعی کمک می‌کند و زمینه‌ساز ترویج فرهنگ‌های صحیح‌های اجتماعی می‌شود.

مفاهیم اسلامی برای نسل‌های جدید باید تبیین شود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مفاهیم اسلامی مثل صبر و گذشت در برابر اشتباهات دیگران و خودداری از رفتارهای غلط مثل توهین برای نسل‌های جدید باید تبیین شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا نیستانی با اشاره به تأکید دین اسلام بر صبر و گذشت، تصریح کرد: صبر برای انسان مؤمن مثل سر بر بدن است و افراد مؤمن و متدین باید از این صفت در زندگی خود بسیار استفاده کنند. او افزود: روحانیون و متولیان فرهنگی برای گسترش این دسته از آموزه‌های دینی باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند و جایگاه این صفت‌های مهم را برای نسل‌های جوان و نوجوانان جامعه تبیین و تشریح کنند. او افزایش ناهنجاری‌ها و پرونده‌های قضایی را ناشی از بی‌توجهی به آموزه‌های دینی بیان کرد و گفت: توهین به‌عنوان یک صفت زشت در دین اسلام بسیار نکوهش شده اما بی‌توجهی به صبر، گذشت، تاب‌آوری و تحمل رفتارهای اشتباه و دیدگاه‌های مخالف موجب بروز رفتارهای غلط شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار